Sınrsız sayıda fotoğraf çekebileceğimiz bir çağda yaşıyoruz. Bir fotoğrafçı olarak düşündüğümüzde bu hem bir avantaj, hem de bir dezavantaj olmaktadır. Bir yanda, öğrenme eğrisi daha da hızlandı, kolaylaştı ve çok ucuzlaştı. Diğer yanda çoğu fotoğrafçı kompozisyon konusuna çok fazla dikkat etmeme eğilimi göstermeye ve şans ile çekim yapma fırsatı kollamaya başladı.
Rastgele çekmeyi bırakın ve kasıtlı çekimlere başlayın. Deklanşöre basmadan önce kendinize sorun: "İletmek istediğim ne? Anlatmak istediğim hikaye ne?" Bunu gerçekleştirmenin birçok yolu vardır, aşağıda, hangi kamera ve lensi kullandığınız fark etmeksizin, bu yolda size yardımcı olacak birkaç kolay ipucunu bulabileceksiniz.
Fotografik Görmeye Başlamak İçin 6 Adım
1. Işığı Görün
Işık ve gölgeler ile oynayın. Çevrenizdeki ışığın niteliğinin (sert ya da yumuşak) ve nesneler, binalar vb. üzerindeki etkisinin farkında olun. Işığın niteliği ve niceliğinden daha fazla dikkat etmeniz gereken konu ise günün hangi saatinde olursanız olun, ışığı sizin için en uygun bir şekilde çalışacak hale getirmek olmalıdır.
Işığı, çevrenizdeki binalar ve nesneler üzerindeki etkisini görün. ©Valérie Jardin |
Işığı gördüğünüzde, sıradan nesneler harika nesneler haline dönecektir. ©Valérie Jardin |
2. Temel kompozisyon kurallarını uygularak vizyonunuzu genişletin
Vizyonunuzu genişletmenin birçok yolu vardır ve bunların hepsi deklanşöre basmadan önce karar verme ile başlamaktadır.
Odak noktalarını ve alan derinliğini kullanın
İzleyicinin gözlerini yönlendirmenin en açık yolu nesneye doğru bir şekilde odaklamak ve doğru alan derinliğini kullanmaktır, böylelikle gözlerin gitmesi gerektiği nokta konusunda hata ile karşılaşılmayacaktır. Odaklamayı kilitlemek ve çekimi yeniden kompoze etmek bazen saliseler almaktadır. Bu zaman dilimi içine düşüncelerini yerleştirmeli, hızlı bir şekilde karar vererek fotoğrafınızı güçlendirmelisiniz.
Odak noktalarını ve alan derinliğini, izleyicilerinin dikkatini belirli bir noktaya çekmek için kullanın. ©Valérie Jardin |
Yönelen hatlar
Çoğunlukla görmezden gelinse de, yönelen hatlar gözleri yönlendirmenin en güçlü araçlarından birisidir.
Kompozisyonlarınızda yönelen hatlar kullanın. ©Valérie Jardin |
Üçler Kuralı
Nesneyi kadrajınızda konumlandırmak kompozisyon açısından vereceğiniz en önemli kararlardan birisidir. Üçler kuralını aşırı bir şekilde kullanamazsınız, ancak kasıtlı bir şekilde yaptığınızda, bu kuralı kırmanızda problem yoktur.
Üçler kuralı işe yaramaktadır, kullanın. ©Valérie Jardin |
Neden bu kuralı kırdığınızı biliyorsanız, dilediğiniz her aman bu kuralı kırabilirsiniz. ©Valérie Jardin |
Renkleri kullanmak
Odaklamayı kullanarak gözleri bir noktaya çekmek gibi, renkleri kullanmak da güçlü bir araçtır. Alternatif olarak, renkler gözleri belirli yönlere yönlendirdikleri için, renkli fotoğraflarınızı siyah - beyaza çevirerek fotoğraflarınızdaki dikkat dağıtıcı renkli ögeleri fotoğrafınızdan çıkarabilir ve daha güçlü fotoğraflar elde edebilirsiniz.
Negatif Alan
Negatif alanların akıllıca kullanımı (pozitif alandaki) nesneniz üzerine dikkati yoğunlaştırarak daha güçlü fotoğraflar ortaya çıkarır.
Fotoğraflarınızın daha etkili bir hale gelmesi için negatif alan kullanın. ©Valérie Jardin |
Desenler
Tekrarlanan desenleri görün ve kullanın ya da çok daha iyisi, desenlerdeki kırılmaları arayın.
Tekrarlanan desenleri görün, daha iyisi: desenlerdeki kırılmaları fark edin. ©Valérie Jardin |
Zamanla tekrarlanan desenler, yönelen hatları, üçler kuralını ve renkleri, izleyicilerin dikkatlerini yöneltmek için kullanmaya başlayacaksınız. ©Valérie Jardin |
3. Az çoktur
Gereksiz ögeleri fotoğrafınızdan çıkararak daha güçlü fotoğraflar oluşturmayı öğrenin. Öğrencilerimin fotoğraflarını incelediğimde her zaman dikkatimi çeken şey, fotoğraflarını tıka basa doldurmalarıdır. Kompozisyonunuzu oluştururken kadraj dışında tutmaya karar verdiğiniz ögeler fotoğrafınızı var edecek ya da yok edecektir. Basit tutun. Kamera kullanarak görmeyi ve kırpmayı öğrenin.
Az çoktur. Küçük düşünün ve büyük etkiler elde edin. ©Valérie Jardin |
4. Yakınlaşın ve kadrajı doldurun
Nesneler, en sıradan olanlar bile, kadraj içine doğru bir şekilde doldurulduğunda çok daha ilgi çekici görünebilmektedir. Yeterince yakında olduğunuzu mu düşünüyorsunuz? Daha da yakınlaşın!
Kadrajı doldurun! ©Valérie Jardin |
Yakınlaşın, daha da yakınlaşın! ©Valérie Jardin |
5. Kadrajınız üzerinde çalışın
Farklı açılardan, yukarıdan, aşağıdan çekimler yapmayı deneyin. Çok daha dinamik görüntüler için dikey çekimler yapın.
Kadraj üzerinde çalışın. varlıklar göz hizasından bakıldığında çok ilgi çekici görünmezler... ©Valérie Jardin |
6. Arkaplanı gözleyin!
Kadrajı baştan başa taramak ve dikkat dağıtıcı ögeleri kontrol etmek sadece bir saniyenizi alacaktır. Dikkat dağıtıcı ögeleri fotoğrafınızdan çıkarmak da birkaç saniyenizi alacaktır.
Bu fotoğraf birkaç adım sağa hareket etmediğim için saksıdaki bitki adamın neredeyse başının üzerinde görünüyordu ve berbat çıkmıştı. ©Valérie Jardin |
Fotoğrafınızla dışarı çıkacağınız ilk seferde, rahatlayın ve neyi iletmek istediğiniz hakkında düşünün. Kuşları, hareketli bebekleri ya da spor fotoğrafları çekmedikçe, deklanşöre her bir basışınızı düşünerek yapın.
Daha sonra, bu kompozisyon kuralları sizin için bir alışkanlık haline gelecektir. Bu kuralları daha düşünmeden uyguladığınızı fark edeceksiniz. Kısa bir süre sonra fotografik olarak görmeye başlayacak ve fotoğraflarınızdaki gelişimi fark edeceksiniz.
İyi eğlenceler!
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.