Son Yazılar

30 Mart 2013 Cumartesi

Diyafram


TEMELLER


Bazı insanların f/stop ya da diğer bazı örneklerle ilgili olarak, hızlı lensler hakkında konuştuğunu duymuş olabilirsiniz (burada duymuş olabileceğiniz bütün örnekleri açıklamayacağım.). Ama bütün bunlar ne anlama geliyor? Kısaca, diyafram açıklığı hakkında konuşuyorlar.





Temel olarak anlamanız gereken, bütün bunlar ışığı ve ışık değişikliklerini yakalamak konusunda bir temeli oluşturmaktadır. Doğal olsun ya da olması, farklı ışık değerlerine sahip bölgeler ve sahneler olacaktır. Bir fotoğrafçı olarak, bununla baş edebilmek için ışığı kontrol altına alabilmemiz gerekir ve bunu yapmanın bir yolu da lensin üzerindeki diyafram denilen aracı kullanarak lensten kameramızın sensörüne giren ışığı kontrol altına almaktır. Bunun bir diğer yolu ise (konumuz bu değil) perde hızını değiştirmektir.

Tamam, objektifimiz yeterince açık mı? Hayır mı? belli bir ışık seviyesinin sensörünüze düşmesi gerektiğini biliyorsunuz. Bu, fotoğrafınızın oluşabilmesi için gereklidir. Bir benzetme yapalım. Bir sürahi düşünün (garip oldu ama), eğer sürahide 100 mililitre su var ve bunu boşaltmak 1 saniye sürüyorsa; daha fazla su istiyorsanız (200 mililitre) ya daha uzun süre beklemelisiniz (2 saniye) ya da ağzı daha geniş olan bir borudan suyu boşaltmanız gerekecek. Bu diyaframı açıklamaktadır.

Anladığınızı düşünüyorum ve diyafram temel olarak, objektifinizin içindeki ışığın geçtiği boşluk olarak adlandırılabilir.

F numarası objektifinizin içindeki boşluğu temsil eder ve küçük bir sayı (ilginçtir) büyük bir açıklığı, büyük bir sayı ise küçük bir açıklığı ifade eder (f/1.8 büyük bir açıklık, f/22 küçük bir açıklıktır). Garip geldiğini biliyorum ancak geniş bir açıklık demek, objektifinizin en küçük f sayısın açıldığı anlamına gelir. Her diyafram değerinin artışı, objektifinizden içeri giren ışığın yarım kat azalması anlamına gelir. (f/1.2, f/1.8, f/2.0, f/2.8, f/3.5.....) Daha küçük f numaraları kameranızdan daha fazla ışık girmesini sağlamaktadır ve hızlı objektif olarak adlandırılmaktadır. Çoğu objektif 1/3'lük duraklarla artmaktadır (f/1.1, f/1.2, f/1.4, ...)




HIZLI OBJEKTİFLER


Objektifiniz en küçük diyafram değerini alabiliyorsa, bunu hızlı olarak adlandırıyoruz (f/1.8, f/1.2 gibi) Çünkü, daha geniş bir diyafram açıklığına sahip olacak ve daha hızlı bir çekim yapabilme imkanına sahip olacaksınız demektir.

Hızlı objektifler, düşük ışık koşullarında (konserler vb) ve aksiyon gerektiren çekimlerde (spor, vahşi yaşam) muhteşem performanslar sergilemektedirler. Kendinizi bu durumlarda bulursanız geniş bir diyaframa sahip olduğunuz için mutluluk duyacaksınız.

ALAN DERİNLİĞİ


Diyafram tarafından kontrol edilen bir diğer özellik ise alan derinliğidir. Daha geniş bir diyafram değeri ile yapılan çekimlerde alan derinliği azalırken daha dar bir diyafram ile yapılan çekimlerde alan derinliği artar. Manzara fotoğrafçıları dar diyafram açıklıkları ile çekim yaparlar çünkü geniş bir alan derinliği isterler (f/22 gibi). Bu sayede odakta daha fazla görüntü yer alacaktır. Diğer insanlar ise tek bir konuyu oldukça keskin bir şekilde çekmek için daha geniş bir diyafram açıklı (f/2.8 gibi) kullanırlar ve böylece alan derinliği azalır ve odak dışında kalan yerler bulanıklaşır.



Alan derinliği, fotoğraflarınızla oynak için harika bir yoldur (daha etkin çekimler için diyafram öncelikli mod kullanın. Siz diyafram değerini değiştirirsiniz ve makineniz gerekli perde hızını size verecektir.). Bazı ilginç görüntüler alan derinlikleriyle oynanmış fotoğraflarla elde edilirler (sığ alan derinliğine sahip fotoğrafların en iyi olduğunu düşünmeyin, ama yine de etkili sonuçlar verebilir.).

SON NOKTA


Umarım bu yazı size diyafram hakkında basit birkaç bilgi verebilmiştir. Sizden bunu duymayı isterim. Eğer yazıdan memnun kaldıysanız yorumlarınızda bunu belirtin.

Her şeyin özetini kısaca vermek istiyorum.

Küçük f/stop (f/1.2) : Geniş diyafram (delik), sığ alan derinliği ve kameraya daha fazla ışık girmesi demek (ve daha hızlı bir perde hızı).

Büyük f/stop (f/22):  Küçük açıklık (delik), geniş alan derinliği ve kameraya daha az ışık girmesi demek (ve daha yavaş bir perde hızı).

© Ashley Beolens

4 yorum :

  1. teşekkür ederim çok istifsde ettim.

    YanıtlaSil
  2. Sayın Murat Doğan,

    Biz teşekkür ederiz. Yardımcı olabildiğimiz için ne mutlu bize.

    Tekrar bekleriz...

    YanıtlaSil
  3. Pratik, anlaşılabilir bir paylaşım. Teşekkürler..

    YanıtlaSil

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2018 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status