Fotoğraf çekerken, özellikle manzara çekimlerinde, sahneye derinlik ve etkileyici bir duygu katmak için genellikle asıl konumunuza yoğunlaşır ve bir ön plan ögesi eklemeyi unuturuz. Bu konuda kullanabileceğimiz farklı yaklaşımlar bulunmaktadır. Bu kısa makalede, ön plan ögelerini fotoğraflarınıza dahil edebileceğiniz üç basit ve etkili yolu açıklayacağım. İlki, manzara seminerlerim sırasında 'alt bant' adı ile adlandırdığım tekniktir.
|
NIKON D800 + 16.0-35.0 mm f/4.0 @ ISO 50, 4/10, f/11.0, © Thomas Stirr |
Bir 'alt bant', görüntünün altında yer alan dengeli bir şekilde dağılmış herhangi bir tür bitki, kayalık veya insan yapımı yapı olabilir. Bir 'alt bant', fotoğrafınızdaki ana özne için bir taban oluşturur ve izleyicinin gözünü fotoğrafın üst kısımlara yönlendirir ve böylece görüntüde daha fazla derinlik meydana getirir. Aşağıda "alt bantlar" ile ilgili birkaç ek örnek verilmiştir.
|
NIKON 1 V2 + 1 NIKKOR VR 6.7-13mm f/3.5-5.6 @ ISO 160, 50/10, f/5.6, © Thomas Stirr
|
|
NIKON 1 V2 + 10.0-30.0 mm f/3.5-5.6 @ ISO 160, 1/200, f/5.0, © Thomas Stirr |
Bir başka yaklaşım da 'pervaz' yöntemidir. Bu, genel olarak, izleyicinin ana konuyu görebilmek için fotoğrafın alt kısmının her iki tarafına yerleştirilen ögelerin arasından, bir kapı ya da pencere içinden bakıyormuş hissi vererek, geçiş yapması temeline dayanmaktadır.
|
NIKON D800 + 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5 @ ISO 320, 1/1000, f/8.0, © Thomas Stirr |
|
KODAK DX6490 ZOOM DIGITAL CAMERA @ ISO 80, 1/350, f/4.0, © Thomas Stirr
|
Bir 'pervaz', yeterince büyük olması koşuluyla tek bir parça kullanılarak da oluşturulabilir. Bunlar, izleyicinin gözünü kompozisyona derinlemesine bir şekilde yönlendirecek güçlü çizgilerle de destekleniyorsa çok etkili olabilir. Aşağıdaki fotoğrafta, sağ taraftaki yeşil yaprak yığınları ve soldaki köprü, izleyicinin dikkatini asıl konuya yönlendirme konusunda hizmet vermektedir.
|
KODAK DX6490 ZOOM DIGITAL CAMERA @ ISO 80, 1/60, f/2.8, © Thomas Stirr
|
Kadrajın sol tarafını dolduran büyük kaya fotoğrafta pervaz görevini üstlenmektedir. Yerdeki ağaç oluşumu ise, izleyicinin dikkatinin asıl konuya yoğunlaşmasına yardımcı olmaktadır.
|
NIKON D7000 + 10.0-24.0 mm f/3.5-4.5 @ ISO 100, 1/250, f/9.0, © Thomas Stirr
|
Son yaklaşım 'köşe elemanı' olarak anılacaktır. Bu, fotoğrafın köşesinde yer alan herhangi bir büyük öge olabilir. Yine, insan yapımı veya doğal olabilir. Bir 'köşe elemanı', perspektif duygusu oluşturmak için hizmet edebilir ve bazen, aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi, fotoğrafınızın asıl konusunu tamamlamaya hizmet edebilir. Ayrıca izleyiciyi fotoğrafa daha fazla çekmek için güçlü bir yönelen hat ve açık mavi renkteki su ile heykelin, fotoğrafı dengelemek için başarılı bir şekilde yerleştirildiğini görebilirsiniz.
|
KODAK DX6490 ZOOM DIGITAL CAMERA @ ISO 80, 1/500, f/5.6, © Thomas Stirr
|
Bazı köşe elemanları çok daha etkileyici olabilir ve görüntüye hükmedebilir. Aşağıdaki örnekte, köşe elemanı izleyicinin gözünü görsel rahatlama imkanı veren gökyüzüne bakmaya zorlamaktadır.
|
NIKON D600 + 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5 @ ISO 100, 1/125, f/9.0, © Thomas Stirr
|
Bazı köşe elemanları, bu son örnekteki gibi fotoğraf için güçlü bir yönelen hat görevini de üstlenebilir.
|
NIKON D800 + 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5 @ ISO 100, 1/200, f/8.0, © Thomas Stirr
|
Hepimizin bildiği gibi fotoğrafçılık çok öznel bir sanattır. Bir fotoğrafçının ilgisini çeken şey, diğer bir fotoğrafçı için ilgi çekici olmayabilir. Fotoğraflarınıza daha fazla derinlik katmak istiyorsanız, 'alt bant', 'pervaz' veya bir 'köşe elemanı' kullanarak fotoğrafınıza ön plan ögesi ekleyebilirsiniz.
©
Thomas Stirr
Etiketler:
fotoğrafçılıkta kompozisyon
ipucu
|
Bu yazıları da okumak isteyebilirsiniz...
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.