"Çerçevenin dışına çıkardığınız şey, fotoğrafınıza dahil ettikleriniz kadar önemlidir."
Çerçeveleme ve hikaye anlatımı
Her ne kadar farklı rötuş süreçleri uygulamış olsam da bu iki fotoğrafı aynı zamanlarda çektim. Bu fotoğrafta akbaba ve manzaranın dar açılı bir görüntüsünü görmektesiniz. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Aynı yerden çekilen bir diğer fotoğrafta küçük bir kasaba ile geniş bir açı ile manzaranın fotoğrafı çekildi. İlk fotoğraftan oldukça farklı bir hikaye. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Bir fotoğrafa Photoshop yapmaktan bahsetmiyorum, fotoğrafınızı nasıl şekillendirdiğinizden söz ediyorum. Nerede durduğunuz ve kullandığınız odak uzaklığı fotoğraflarınızın izleyiciye ilettiği mesajda fark meydana getirebilir. Birkaç örneğe göz atalım ve tartışalım.
Çıkarılan ögeler hikayeyi değiştirir
Aşağıdaki fotoğraflarda oğlum ve arkadaşı orman yürüyüşü sırasında oynuyorlar. Bu kütüğün üstünden 15 dakika boyunca defalarca atladılar. Bütün bu süreç boyunca mutluydular ve mutlulukları kamerama yansımıştı.
Bu fotoğrafta, iki çocuk da aynı anda zıplamayı tercih etmişti. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Yukarıdaki ilk çekimde, iki çocuk da bir uyum içinde ağacın üzerinde sıçramaktadır. Fotoğraf dostluk temalarını, beraber eğlenmeyi, doğada gençlik dolu coşkuyu ve fiziksel etkinliği akla getirmektedir. Bu fotoğrafı, bir bağlam hissi vermek ve çekim sırasındaki atmosferi hissetmeniz için paylaştım.
Aşağıdaki ikinci fotoğrafta, çocuklardan biri arka planda atlamak için sırasını beklemektedir. Fotoğraf, hala doğada dostluk ve gençlik fikrini taşıyor ancak hikaye biraz farklı. Şimdi, çocukları sıra ile ağacın üzerinden atlatıyoruz ve hikayenin tamamen değiştiğini fark ediyoruz.
Bu fotoğrafta oğlum, arkada atlamak için sırasını beklemektedir. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Son olarak, aşağıdaki fotoğrafı inceleyin ve ağacın üzerinden tek başına atlamakta olan çocuğa dikkat edin. Şimdi yalnız yaşamakla ilgili bir hikaye fikri akıllara gelmektedir. Hala gençlik coşkusu hissi var ama bunun yanında yalnızlık hikayesi de görülmektedir. Fotoğraftaki duygu değişti, çünkü çocuklardan birinin kenara çekilmesini ve çerçevenin dışında kalmasını istedim. Fotoğrafta herhangi bir düzenleme işlemi gerçekleştirmedim. Yaptığım tek şey, çerçeveden bir nesneyi çıkarmaktı.
Bu fotoğrafta tek bir çocuk bulunmaktadır. Fotoğrafı, kasıtlı olarak tek çocukla çektim. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Hikaye, bu örnekte kurnazca değişmiştir, ancak yine de önemli bir farktır. Bu çekim için niyetim önceki çekimlerden çok farklıydı. Bu fotoğrafı çalışma kütüphanelerimde kullanmak istedim, diğer fotoğrafları arkadaşımla paylaştım ve iki çocuğun anıları oldular.
Daha dar çerçeveler hikayeyi değiştirir
Artık, ilk derste öğrendiğimiz üzere, bir küçük parçanın fotoğraftan çıkarılmasının bir fotoğrafı tamamen değiştirebileceğini biliyorsunuz. İkinci örnekte daha dar bir çerçeve kullanmanın ve ayrıntıları fotoğraf dışına çıkarmanın fotoğrafın öyküsünü değiştirdiğini bir kez daha göreceksiniz.
Fotoğrafta yakınlaştırma yaptım ve kızın gözlerine odaklandım. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Bu çekim, iki kız kardeşten büyük olanın dar açı ile çekilmiş bir fotoğrafıdır. Daha sonra gerçekleştirdiğim çekimlerde, iki kızı da fotoğrafa dahil ettim. Fotoğraflar sadece birkaç dakika ara ile çekildi. Büyük kız kardeşin samimi bir şekilde portresini çekerken, aynı anda, iki kız kardeşi birbiri ile oynarken fotoğraflamak istedim. Bu iki hikayeyi elde etmek, fotoğrafı düzgün bir şekilde çerçevelemekle ilgiliydi. Sonunda elde ettiğim son çekim aşağıdadır. Anneleri bu fotoğrafı benden satın alarak kızlarının yatak odasının duvarına astı.
Fotoğrafı uzaklaştırdım ve iki kızı da çerçeveye dahil ettim. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Kamera açısı ve çerçeveleme
Farklı bir hikaye anlatabilmek için şimdi fotoğrafı farklı açılardan çerçevelemeyi düşünmeniz gerekiyor. Bu yüzden aşağıdaki manzara fotoğrafına bir göz atalım. Parlaklığı artırılmış, basılmış ve çerçevelenmiş, şömine üzerinde asılmış bu sanat eseri, Kanada'nın vahşi doğalarında elde edilmiştir.
Bir kano üzerinde gerçekleştirdiğim bu çekimde, amaçlarım doğrultusunda bazı detayları fotoğraftan çıkardım. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Çekim yaptığım yerin gerçek haline bir göz atın. Bu fotoğrafı hızlı belgesel fotoğrafı amacıya telefonumla çektim. Gerçek şu ki, yerel limana sadece birkaç yüz metre uzaklıkta bir kanoda oturuyorduk. Biz vahşi doğada değil, sadece kırsalda bir köy evinde suyun keyfini çıkarıyorduk.
Telefonumla hızlı bir şekilde belgesel fotoğrafçılığı amacı ile yaptığım çekim. Hemen sağ arkada limanı görebilirsiniz. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Pozlama
Elbette bir nesneyi çerçevenin itmek pozlamayı ayarlayarak da elde edilebilir. Aynı sahnenin bu iki çekimini de göz önünde bulundurun. Küçük bir binayı fotoğraftan çıkartmak için fotoğrafı derin gölgeler meydana getirerek kasıtlı olarak kararttım. Tamamen karartamadığım için, rötuş sırasında biraz siyah eklemek zorunda kaldım (evet biraz hile yaptım).
Fotoğrafta önemli olanın siluet olduğunu, bina olmadığını biliyordum. Ben de Lightroom'u kullanarak kulübeyi fotoğraftan çıkardım. Ayarlama fırçası ile ve birkaç hızlı nokta kaldırma aracı dokunuşu kullanarak gölgeleri derinleştirdim. Biraz zaman ayırın ve etkiyi düşünün. Ne düşünüyorsunuz? Fotoğraflar farklı hikayeler anlatıyor mu?
Kulübeyi çerçeve dışına çıkarmak için derin gölgeleri kasıtlı olarak kullandım. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Bu fotoğrafta, düzenleme yapmadan önceki hali görebilirsiniz. Küçük dokunuşların hikaye üzerindeki etkilerini tekrar görebilirsiniz. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Bir amaç için çerçeveleme
Belirli bir amaç için çerçeveleme, fotoğraflarınızdaki hikayeleri aktarmak için çok önemlidir. Sahneyi dikkatlice tarayın ve her unsuru düşünün. Arka plandaki bir bina fotoğrafın atmosferini nasıl etkileyebilir? Caddenin üzerindeki çöp, pastoral bir park çekiminizi nasıl değiştirir? Gereksiz detayları çekimlerinizden uzak tutmayı düşünün. İzole edilmiş bir kent manzarası hikayesini anlatmak isterseniz, eklemeniz gereken ek ayrıntıları düşünün.
Özet
Siz de deneyin ve hikaye anlatmak için fotoğraf düzenlemenin bazı yollarını bize gösterin. Çerçeveden çıkarıp çerçeveye neyi eklediklerinizle ilgili bize karşılaştırmalar gösterin. Fotoğraflarınızda, hikayelerinizi nasıl anlattığınızı görmek istiyoruz.
Son olarak, çerçeveyi ayarladığınızda ve belirli ayrıntıları çıkardığınızda, fotoğrafta iletilen öykünün nasıl değişebileceğine ilişkin birkaç örnek daha verelim.
Sadece gitaristin ellerine odaklanmak istedim. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Bu fotoğrafta, performansını sergileyen sanatçıya odaklanmak istedim. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Son olarak, bu fotoğrafta grubun bütün üyelerini birlikte fotoğrafladım. Sonuç olarak, fotoğrafın hikayesi yeniden değişti. Fotoğraf: Erin Fitzgibbon |
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.