Fotoğraf: John Sherman |
Tanınmış birçok fotoğrafçının bu sorulara verdiği cevapları karşılaştırdım ve cevapların hepsinin birbirine benzediğini fark ettim. Sıralama değişiklik gösterebilir ancak liste aşağı şekilde oluşturulabilir:
- Duygu
- Işık
- Kompozisyon
- Yaratıcılık
- Zamanlama
- Bağlam
- Katmanlar
Bunları aşağıda inceleyeceğiz, ancak önce bir fotoğrafın başarısı için önemli olmayan bazı şeyleri listeleyelim. Bunların da belirli bir sırası yok. Bunlar: megapiksel, gürültü (noise), köşe performansı, koma, ksenon kızıllığı, kırınım, OLPF'ler, eksik orta tonlar, 14 bit dosyaları, MTF çizelgeleri, dinamik aralık, monitör kalibrasyonu, karşılıklılık hatası, 1:1 keskinlik, ETTR (sağa doğru pozlama), renk sapmaları ve Karışıklık Çemberi. Liste uzatılabilir, ancak tüm bu teknik özelliklerin paylaştığı ortak nokta, bunlardan hangisine sahip olursanız olun, hiçbirinin fotoğrafınızın duygusal etkisini artıracak olmamasıdır. Gerçekten dikkate alınması gereken tek teknik özellik pozlama üçgeni ve odaklamadır ve çoğu kamera bu görevleri sizin adınıza yapacaktır. Bu da bizi önemli şeylere geri götürüyor.
1) Duygu
Bir fotoğrafın en önemli yönlerinden birisi, duygusal bir his uyandırma yeteneğidir. Bu yetenek, sizin bazı fotoğraflara diğerlerinden daha uzun süre bakmanızı sağlar ve hatta o fotoğrafın bir baskısını satın almak ve duvarınızda sergilemek istersiniz. Bunu sağlayan mutluluktan maviliklere, samimiyetten soğukluğa, huzurdan korkuya kadar her şey olabilir. Bu, sizde bir merak uyandırabilir ya da sizi hareket etmeye çağırıyor olabilir. Bu, mırıldayan bir kedi olabileceği gibi ağzınızı sulandıran bir yiyecek fotoğrafı da olabilir. Bir fotoğrafı, diğer "sıkıcı" fotoğraflardan daha başarılı bir hale getirebilirseniz, fotoğrafçılıkta seviye atlamışsınız demektir. Fotoğrafın sizde uyandırdığı duygu ne kadar güçlü olursa fotoğraf o kadar başarılıdır denilebilir ve bu fotoğraflar çok daha uzun süre akılda kalır.Fotoğraf: John Sherman |
Herhangi bir manzara fotoğrafına bulutların dahil edilmesi duygusal değeri artıracaktır.
Fotoğraf: John Sherman |
Bu yetişkin akbabanın gözündeki gerilim dikkati üzerine çekmektedir.
Fotoğraf: John Sherman |
Bu fotoğraf teknik olarak çok başarılı bir fotoğraf olarak gösterilmeyebilir ancak anne ve yavruları bir arada çektiği için ilgi çekecek ve talep görecektir.
Ve, yavrular çok sevimli...
Fotoğraf: John Sherman |
Belki de gördüğünüz en sevimli yavru değil, yine de bu fotoğrafı gördüğünüzde dikkat kesilmediniz mi? Eğer öyleyse, sonuç başarılı demektir.
2) Işık
Fotoğraf kelimesi kelime anlamıyla ışıkla boyamayı ifade eder. Işık kalitesi fotoğraf kalitesini doğrudan etkiler. Yumuşak ışık, sert ışık, sıcak ışık, soğuk ışık, Rembrandt ışığı, güzellik ışığı vb. birçok ışık türü vardır. Kameranızın ışık ölçeri (pozometre) ışık yoğunluğunu ölçebilir, ancak yalnızca siz ışığın kalitesini değerlendirebilirsiniz. Işığın kalitesini değerlendirmek için herhangi bir formül yok - sadece estetik bir karar. Bu karar nasıl verilir? Seçkin fotoğraflar ve resimler üzerinde çalışarak, filmlerde bir duyguyu yansıtmak için ışığın nasıl kullanıldığına dikkat ederek, alanında uzman kişilerle fikir alışverişinde bulunarak ... Başarılı fotoğrafçılar ışıkta uzmandır. İyi ışık varsa, çekilecek bir cisim bulurlar. İyi bir konu varsa, iyi ışığı beklerler (ya da kendilerini stüdyo ışığı vb. ortamı aydınlatırlar).Düşük açılı zengin bir ışık - hızlıca bir konu bul. Bir kızıl akbalıkçıl harika bir sonuç.
Fotoğraf: John Sherman |
Çekmeyi planladığınız şey, Sedona'nın Katedral Kayası'nın klasik bir fotoğrafı mı?
Fotoğraf: John Sherman |
Pozlama doğru ve fotoğraf oldukça keskin. Yine de berbat bir fotoğraf kullanıldığı için sıkıcı, sıkıcı, sıkıcı. Fakat, gün batımına yakın gelir ve çekim yaparsanız, başarılı bir sonuç alırsınız.
Fotoğraf: John Sherman |
Genellikle, kaliteli ışığın süresi çok kısadır. Aşağıda, New Mexico'daki Organ Dağları — engebeli bir arazi görülüyor. Konu hazır, artık gereken, iyi ışığı beklemek — beklemek, beklemek, beklemek...
Fotoğraf: John Sherman |
İşte bu. Bu güzel an çok kısa sürdü.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada, bulutlu bir gökyüzü nedeniyle dağınık bir ışık vardı – doğru konuyu bulmadıkça son derece sıradan. Benim durumumda büyük akbalıkçıl muhteşem bir sunum yaptı.
Ters ışık çarpıcı silüetler oluşturabilir.
Fotoğraf: John Sherman |
ya da eğlenceli saçaklı aydınlatma.
Fotoğraf: John Sherman |
Ve elbette denenmiş ve başarılı sonuçlar vermiş, kuzeyden ışık alan pencere kenarı çekimler – özellikle de aşağıda da görülebileceği gibi nude çekimlerde mükemmel sonuçlar verir — şey... hata yaptım, bu benim özel fotoğraflarımdan birisi idi. Emin olun, mükemmel sonuçlar veriyor. Karşılaştırma için pencere aydınlatmalı bir hareketsiz nesne fotoğrafına bakabilirsiniz.
Fotoğraf: John Sherman |
3) Kompozisyon
Kompozisyon bir fotoğraftaki konuların düzenlenişidir. İyi bir kompozisyon izleyicinin bir fotoğraf içinde seyahat etmesini sağlar. Zayıf bir kompozisyon, gözü daha sonra sıkışacağı bir noktaya götürür. Kompozisyon, çeşitli "kurallar" hakkında bu makalenin kapsamı dışında kalan kavramlarla ilgili olarak yazılmış binlerce makale ve kitaplar vardır. Dikkat çekmek istediğim nokta, aynı konunun iyi ışık ve güçlü kompozisyona sahip fotoğrafının, kötü kompozisyon ve/veya zayıf ışıkla çekilmiş fotoğrafından çok daha iyi olduğudur.Fotoğraf: John Sherman |
Burada bir kartalın güzel bir fotoğrafı var — düzgün bir şekilde pozlanmış ve odaklanmış, son derece keskin ancak kesinlikle sıkıcı. (O kadar sıkıcı ki fotoğraftaki sensör kirlerini ortadan kaldırmaya çalışmadım bile.) Sıradan bir kuş çekiminden ötesi değil – özgün veya çekici hiçbir şey yok.
Fotoğraf: John Sherman |
Aynı kartal aynı ağaçta, ancak ağaç kompozisyonu tamamlayan bir öge olarak görev yapmakta. Gözler ağacın dalları boyunca hareket ediyor ve fotoğraf insana kartalın gagasında neyin durduğunu merak ettiriyor, aynı zamanda kartalın eğri omzu kompozisyonu tamamlıyor.
Hangi çekim sizin daha çok hoşunuza gitti? Bu arada, ilk fotoğraf neredeyse 100,000 TL'lik bir lensle, ikinci fotoğraf ise yaklaşık 5,000 TL'lik bir lensle çekildi. Tercih sizin.
4) Yaratıcılık
Yaratıcılık, başkalarının görmediğini görmektir. Orijinal olmaktır. Seçkin fotoğrafçılar orijinal eserler ortaya koyanlardır. En yaratıcı çekimler söz konusu olduğunda, sadece çekimin çizgilerini kontrol ederek bile fotoğrafçıyı tahmin edebilirsiniz, çünkü çalışmaları o kadar eşsizdir. Avedon ve Salgado akla geliyor.
Fotoğraf: John Sherman |
Modelin çarpıcı görünümünün dışında (yavru timsah), kayda değer bir şey yok.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada biraz daha yaratıcı oluyoruz, bir dinozora ait dişleri çerçeve olarak kullanıyoruz. İlk çekime göre daha yaratıcı bir çekim ortaya çıkıyor. Biraz daha yaratıcı olmaya ne dersiniz?
Fotoğraf: John Sherman |
Özçekim, tuhaf atmosferik fenomenle tanış. Tuhaf atmosferik fenomen, özçekim ile tanış. Bunun bir insan figürü olduğunun farkına varana kadar belirsiz bir çekim olduğunu düşündünüz; bu durumda fotoğrafçı, gölgesini yağmur ormanındaki bir siskuşağı üzerine düşürmüş (teknik olarak buna Glory [dairesel gökkuşağı] ve Brocken Spectre [gölgem] denilmektedir).
Kendinizi koymak istemeyeceğiniz bir çekim.
Fotoğraf: John Sherman |
Gatorlan'deki turistlerin fotoğraf çekmek için sıraya girdiği bir timsah. Arkadaki akbalıkçıl ile birlikte çok daha yaratıcı bir sonuç.
Fotoğraf: John Sherman |
5) Zamanlama
Hareketin, insan duygusunun zirvesini yakalamak ya da bir bulutun geçmesini beklemek bir fotoğrafı berbat da edebilir mükemmel de. Her şeyden öte, bir fotoğraf küçücük bir zaman dilimidir. Zaman dilimlerinin hepsi ise mükemmel değil.
Fotoğraf: John Sherman |
Ördekler suda sakin bir şekilde gezmeye başlamadan hemen önce. Şimdi uçuyorlar.
Fotoğraf: John Sherman |
Hareketin zirvesi bir şeydir, ancak hareketin zirvesinden önceki duygusal zirve çok daha etkileyicidir. Lava Çağlayanları'nda çekilmiş bu fotoğrafa bakarken o salda olmadığınıza şükrediyor olabilirsiniz.
6) Bağlam
Bağlam, içerik anlatımında temel ögelerden biridir – bir konuyu çevresindeki diğer (canlı ya da cansız) maddelerle ilgili bir şekilde sunmak sıradan bir portreye oranla izleyicilerin fotoğrafa daha dikkatli bir şekilde bakmasını sağlayacaktır.
Fotoğraf: John Sherman |
İki martı eş seçimi konusunda birbirleri ile mücadele etmekte.
Klasik, büyük bir manzara önünde küçük bir konu.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada, manzaranın büyüklüğü, kişinin kendisine nasıl baktığına bağlı olarak insanlara tecrit, yalnızlık bağımsızlık ve hatta güven duygularını tetikleyebilecek bir soyutlanma duygusu verir. Florida Körfezi kıyılarında bir büyük mavi balıkçıl.
Geniş bir manzarada küçük bir konu fotoğraflarından bir diğerine bakalım.
Fotoğraf: John Sherman |
Buradaki küçük insan modeli çevredeki manzarayı, aşağıdaki gibi fotoğrafladığımızda elde edemeyeceğimiz bir genişlik duygusu oluşturarak bakış açısı içine almaktadır.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada, manzara yine etkileyici ancak ölçek duygusu kısıtlı olduğu için daha soyut bir görünüm oluşuyor.
7) Katmanlar
Bir fotoğrafta katmanlama, geniş ve biraz belirsiz bir kavramdır. Farklı fotoğrafçılar onu farklı tanımlarlar. İşte benim tanımım. Katmanları olan bir fotoğraf, aynı anda birden fazla iş görür ve izleyiciye ilham gelmesini sağlar. Katmanlar görsel ögeler olabilir, bariz örnek güçlü bir arka plana sahip güçlü bir ön plandır.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada klasik yakın/uzak katmanlamasını görebilirsiniz, ön planda bir gezginin gitar çantası, orta planda çöl ve arka planda kumtaşı tepeler.
Fotoğraf: John Sherman |
Bir diğer örnek, Antilop Kanyonu'ndaki kaya oluşumlarıdır. Buradaki durumda, yakından uzağa doğru katmanlama daha belirgindir. Ayrıca, ön plan ile arka planı birbirine bağlayan noktalarda da açık noktalar görülmekte.
Fotoğraf: John Sherman |
Bir kuş fotoğrafını unuttuğumu mu düşünmüştünüz?
Konunun yeterince güçlü olduğu durumlarda tek katmanın yeterli olacağını unutmayın.
Fotoğraf: John Sherman |
Daha önce de gördüğünüz aynı karabatak, fakat bu kez onun jesti (bu durumda esniyor – fotoğrafçı ne zaman çekimi bitirecek?) mükemmel bir sonuç ortaya çıkarıyor.
Katmanlar hikaye anlatan katmanlar olabilirler – fotoğraftaki iki ya da daha fazla öge birden çok öyküyü birbirine bağlayabilir.
Fotoğraf: John Sherman |
Daha önce siyah-beyaz çekimini gördüğünüz Antilop Kanyonu'na geri dönelim. Ancak bu sefer sadece görsel katmanlara bakmakla kalmayacağız, aynı zamanda fotoğrafa kalabalık da ekleyeceğiz – bu sayede Antilop Kanyonu'nu ziyaret ederseniz, karşılaşacağınız şeyler hakkında bir fikir edinebilirsiniz, muhtemelen düğün çekimi bitmiş olacaktır.
Bunlar en belirgin örneklerdir ancak anlam ya da duygu katmanlarına da yer verilebilir – temel olarak, izleyicinin neler olduğuna dair farklı fikirler ortaya sürebileceği her türlü katmana.
8) Sonuç
İyi bir fotoğraf gördüğünüzde, fotoğrafın, hikayenin ve duyguların içinde kaybolursunuz. Meta verilerini merak etmezsiniz. Bir gün batımında çekilen akbabanın fotoğrafına geri dönelim.
Fotoğraf: John Sherman |
Burada ışık harika, kompozisyon güçlü ve zamanlama mükemmeldir. Ön plan ve arka plan katmanı bu nadir görülen kuşu harika bir şekilde bir bağlam içine almış durumdadır. Bütün bunlar duygusal bir bağ oluşturur ve harika bir sonuç ortaya çıkarır.
Bir fotoğrafı başarılı bir fotoğraf haline getiren şey diğer sanat dallarını başarılı hale getiren şeyle aynıdır. Bir Leica ya da Hasselblad ile çekim yapmanız sizi daha iyi bir sonuca götürmez. Duygularınızı katmak götürür. Daha başarılı sonuçlar elde edebilmek için kalıpların dışında düşünün.
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.