Son Yazılar

28 Mayıs 2018 Pazartesi

Odak İstiflemeye Giriş


Birkaç haftalık hazırlığın ardından, nihayet odak istifleme (focus stacking - netlik yığma) adı verilen tekniği uygulamak üzere Singapur Botanik Bahçeleri'ne gittim.

Fotoğraf: Chen Wei Li



Odak istifleme, rötuş sırasında bir çekimdeki alan derinliğini artırmak için kullanılan bir tekniktir. Özellikle uzun lensler kullanılırken, makalemiz için makro çekimlerde işe yaramaktadır. Fotoğrafçılığa dair bilgilerimizi gözden geçirelim. Alan derinliği veye "bokehi" etkileyen üç unsur vardır:

1. Odak uzaklığı. Özellikle uzun lenslerde daha sığ alan derinliği elde edilir.
2. Konuya olan uzaklık. Konuya ne kadar yakın olunursa o kadar sığ alan derinliği elde edilir, özellikle makro lenslerde bu daha sığdır.
3. Diyafram ayarları. Lensin açıklığı arttıkça daha sığ bir alan derinliği elde edilir. Ancak, bizim örneğimiz için bu o kadar da önemli değildir.

Makalemize söz konusu deneyimin harika bir başarı ile sonuçlanmasından dolayı son derece mutluyum!

Biraz hikayemin detaylarından bahsetmek istiyorum.

Her şey 15 Mayıs 2010'da, Singapur Botanik Bahçeleri'nde fotoğraf çekimi için tur atarken başladı. İlginç bir kaktüs gördüm ve hemen birkaç fotoğrafını çekmek istedim. Eve döndüğümde karşılaştığım sonuç aşağıdaki şekildeydi:

Fotoğraf: Chen Wei Li

Kompozisyondan ve bitkiden on derece memnundum. Ancak alan derinliğinden ve ortaya çıkan "bokehten" nefret etmiştim. Bazıları bunun gözü çekirdeğe yönlendirmeye yardımcı olduğunu düşünebilir, fakat ben kaktüs çizgilerinin bu işi gördüğüne inanıyorum (Yönelen hatlar ile ilgili makaleyi okuyabilirsiniz). Ben, fotoğrafın tamamının da odakta olmasını istemiştim.

Kendime geri dönmem gerektiğini ve aynı çekimi yeniden yapmam gerektiğini söyledim... Ama nasıl?

Neyse ki bazı arkadaşlarımın yiyecek fotoğrafçılığı ile ilgili konuşurken odak istiflemeden bahsettiklerini hatırladım.

Artık, odak istiflemenin nasıl yapıldığını sormak isteyebilirsiniz. Evet, odak istifleme, basitçe, aynı nesnenin farklı noktalara odaklanılarak çoklu fotoğrafının çekilmesi anlamına gelir. Bunu, nihai bir görüntü oluşturmak amacı ile Photoshop kullanarak hizalamak ve odaklamak takip eder. Bu teknik herkesin kolaylıkla uygulayabileceği bir tekniktir.

Ortalama olarak, ihtiyaç duyulabilecek şeylerin listesi:

1. Gerçekten son derece istikrarlı bir üçayak: DSLR'niz için kullandığınız herhangi bir üçayaktan bahsetmiyorum. Teknik olarak herhangi bir üçayak işinizi görecektir, ancak bir üçayak size daha önce yaşamadığınız bir cehennemi yaşatabilir. Ben bu çekim için Manfrotto 055XPROB ve Manfrotto 410 junior gear head kullandım. İkisi de, dürüstçe söyleyebilirim ki, kararlılık, dayanıklılık ve hassasiyet açısından çok başarılı bir birleşimdir.


2. Bir makro lens. Arzuladığım kompozisyon için çok yakından çekim yapmam gerekiyordu. Bu, f/8 ile çekim yapıyor olsam bile, alan derinliğinin çok azalacağı anlamına geliyordu. Diğer lensler işe yaramaz demiyorum, ancak muhtemelen kırpmanız gerekecek ve fotoğrafın genel kalitesinde azalma meydana gelecektir. Bu çekim için Canon EF 50mm f/2.5 compact makro lens ile birlikte bir LED halka ışık (gün ışığı altında kullanışlı olmasa da) kullandım.

3. Elle netleme için süper hassas mat odaklama ekranı. Kamerayı üçayağa bağlamanız, kamerayı hareket ettiremeyeceğiniz ve kameranın odaklama noktalarına güvenerek fotoğrafın farklı noktalarından odaklamayı yapmanız gerekeceği anlamına gelecektir. Burada 5D kameram ile Canon Es-S odaklama ekranı kullandım. Elle netleme için kullanılabilecek harika bir ekrandır.

4. Çokça sabır. Kompozisyonu düzenlemek, üçayağı konumlandırmak ve ışıklandırma için 30 dakikadan az zaman harcamam.

5. Son olarak, odak istiflemeyi tamamlayabilmek için uygun bir yazılıma ihtiyacınız vardır. Photoshop bu iş için başarılı bir programdır.


Tamam, odak istiflemenin çekim kısmına devam edelim. Yukarıda gördüğünüz fotoğraf Adobe Photoshop tarafından birleştirilmiş ve hizalanmış dört farklı çekimden oluşmaktadır.

Şimdi, bu dört fotoğrafa bakalım ve her birinin nasıl farklı bir noktaya odaklandığını görelim:





Umarım aradaki farkı anlamışsınızdır. Temel olarak, her bir fotoğrafın odaklanılmış kısmı alınır ve tam olarak keskin ve odaklanılmış tek bir fotoğraf ortaya çıkar.

Şimdi, Photoshop ile yapmanız gerekenler:

1. Doğrusal bir düzende, her bir diğerinin üzerine istiflenmiş dört katmana sahip bir dosya oluşturun.
2. Dört katmanı aynı anda seçin, Edit>Auto align layers menüsünü seçin.
3. Katmanlar hizalandığında Edit>Auto blend layers menüsünü seçin.
4. Yazılımın çalışmasını bekleyin, sonucunda tamamen odaklanmış bir görüntü elde edeceksiniz. Bu, otomatik hizalama ve otomatik harmanlama sonucunda gerçekleşmiş olacaktır.
5. Odaklanmamış alanlar kalmış ise bunlardan kurtulmak için kırpma yapın.

Fotoğraf: Chen Wei Li

Gördünüz mü? Bu kadar basit!

Dışarı çıkın ve odak istifleme yapmaya başlayın. Unutmayın, işinizi kolaylaştıracak sağlam bir üçayak son derece faydalı olacaktır.

Not: İnsanların odak istiflemenin yeni HDR olduğuna dair çevrim içi tartışmalarına denk geldim. HDR, birkaç basamaklanmış çekim yapılması ve bu çekimlerin tek bir çekimde birleşmesi anlamına gelirken odak istifleme aynı nesnenin birkaç farklı noktaya odaklanılarak çekilmesi anlamına geliyor. Bazı insanlar, HDR gibi bu tekniğin de aşırıya kaçan şekillerde kullanılmasına karşı geliyor. Bu konuyu başka bir makaleye bırakalım...

Dilerseniz aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz:


© Chen Wei Li

1 yorum :

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status