Son Yazılar

29 Ekim 2018 Pazartesi

Fotoğrafçılık Kompozisyonlarınıza Fibonacci Sarmalını Nasıl Ekleyebilirsiniz



Değerli arkadaşım,

Bugün, fotoğraflarınıza daha fazla eğri, gürecilik ve belki de efsanevi "fibonacci sarmalı" eklemeyi nasıl yapacağınızı düşünebilmeniz için zamanınızı almak istiyorum.



Her şeyden önce, ben bir uzman değilim. Bu makaleyi de öncelikle kendi kendime öğrenmek amacı ile ve benimle birlikte bu bilgilerden istifade etmek isteyenler için hazırlamak istiyorum.

1. Bir fotoğraf çektikten sonra kompozisyon üzerinde çalışın

Sapa, 2017
"Herhangi bir geometrik analiz sadece fotoğraf çekildikten, geliştirildikten ve basıldıktan sonra yapılabilir – ve daha sonra fotoğrafın post-mortem incelenmesi için kullanılabilir." — Henri Cartirer-Bresson

 Henri Cartier-Bresson'dan öğrendiğim ilk şeylerden biri, fotoğraf çektikten sonra kompozisyonu incelemenizin gerekliliğidir.

Örneğin, birisi size fotoğrafı çekmeden önce fibonacci sarmalını fotoğrafın içinde kırmızı ile işaretlenmiş bir şekilde gördüğünü söyleyebiliyorsa – saçmaladığını söylerim. Kişisel deneyimlerime dayanarak söyleyebilirim ki, kompozisyon üzerine ne kadar düşerseniz, o kadar içselleştirirsiniz. Daha fazla çalıştıkça sezgilerime ve içgüdülerime dayanan kompozisyonlar oluşturmaya başladım.

Bu vesileyle, söylemem gerekiyor ki, bu makaledeki her şey öğrenme amacı güdülerek post-mortem (fotoğraf çekildikten sonra) kullanılmıştır.

2. Doğada fibonacci sarmalını çalışın

Doğada fibonacci sarmalını görmekten daha iyi bir yol olabilir mi?



Anahatları gösterilmeden fibonacci sarmalını görebiliyor musunuz, deneyin.



Tüm bunlar tesadüf mü?

Açıkçası, fibonacci sarmalının bir doğa kanunu olup olmadığı hakkında kesin bir fikrim yok. Ama bununla doğada çok fazla karşılaşıyorum.

Ayrıca, daha uyumlu kompozisyonlar oluşturmak için bunu fotoğraflarımızda kullanabileceğimizi düşünüyorum.

3. Adobe Lightroom'da fibonacci sarmalına nasıl erişilir


Ben Adobe Lightroom kullanıyorum, aşağıda fibonacci sarmalına en kolay erişim yolunu bulabilirsiniz:

  1. "Geliştirme" için "D" tuşuna basın
  2. "Kırpma" modu için "R" tuşuna basın
  3. "Kaplama"yı değiştirmek için "O" tuşuna basın (bunu birçok kere yapın)
  4. Kaplamanın yönünü değiştirmek için "Shift + O" tuşlarına basın

4. Uygun mu?

Fotoğraflarınız fibonacci sarmalına uygun mu diye kontrol edin, ve kompozisyon üzerine çalışın:


Eğlence amacıyla, fibonacci sarmalını kompozisyon açısından en sevdiğim fotoğraflara uygularım.

Bunu yapma sebebim, kompozisyonlarımın kompozisyon "kurallarına" uyup uymadığını görmektir. Genellikle uymaz. Bazen uyar.

Fibonacci sarmalının işe yaradığını biliyorum çünkü fotoğrafta orantılı bir uyum meydana getiriyor. Etkili bir denge oluşturuyor.

Sadece bu da değil, doğada hiçbir şey düz değil. Her şey hafifçe bükülmüş ya da kavislidir.

Eğriler, yatay, dikey ve hatta çapraz çizgilerden daha devingendir. Bu nedenle, zihnimin bir köşesinde sürekli fibonacci sarmalını bulundurmak, daha iyi kompozisyonlar oluşturma konusunda beni teşvik etmektedir.

5. Sarmalın içine birisinin girmesini bekleyin

Fotoğraflarınıza fibonacci sarmalını eklemenin hızlı yollarından birisi şudur: (bir sarmal barındıran) iyi bir sahne belirleyin, daha sonra birisinin çerçeve içine girmesini bekleyin.

Örneğin, aşağıda Henri Cartier-Bresson'un ünlü "bisiklet" fotoğrafını görebilirsiniz:


Bence, Henri CartierBresson kompozisyonu gördü, bekledi ve bisiklet çerçeve içine girdi. Fibonacci sarmalı kusursuz şekilde uyumludur:


Benim bu tekniği uyguladığım bir fotoğraf: etkileyici eğrilikte bir merdivenle karşılaştım ve çerçeve içine bir insanın girmesini bekledim:


Fibonacci sarmalı, mükemmel olmasa da iyi bir şekilde uygulanmış:


Burada önemli olduğunu düşündüğüm bir konu şudur: eğri izleyicilerin gözünü yönlendirmektedir ve beyaz bir arka plana karşı koyu renkli bir nesne görsel bir uyum sağlamaktadır:


6. Fotoğrafınıza eğrileri entegre edin

Geçtiğimiz günlerde Sapa'da iken, çocukları bir eğri (sarmal)/fibonacci sarmalı içine almaya çalıştım.

Üç çocuğu takip ediyordum, bu sırada birçok fotoğraf çekmeye çalışıyordum, çekim sırasında, çocuklardan birisini çerçevenin en soluna, çerçevenin ortasına doğru bir eğri oluşturacak şekilde yerleştirmeye çalıştım:


Fibonacci sarmalını uyguladığımda:


Son derece uyumlu bir sonuç ortaya çıktığı görülüyor.

Nihayetinde, fotoğrafta hoşuma giden şey, çocukların hareketliliği ve hareket duygusudur. Kesinlikle mükemmel bir fotorğaf değil, sadece çekim sırasında eğrileri ve hareketi düşünüşüm ile ilgili bir örnek.

Bir yolda bir eğri gördüğüm ve üzerinde yürüyen bir insanın fotoğrafını çektiğim bir diğer örnek:


Gördüğünüz üzere, fotoğrafta çok hoş bir eğri olsa da, fotoğraf fibonacci sarmalı ile uyumsuzdur.


Yine de, bu fotoğrafı beğeniyorum çünkü iyi bir hareket ve etkili bir eğri var.


7. Çok fazla düşünmeyin

Bence fibonacci sarmalı, fotoğraflarınızın post-mortem incelenmesi açısından son derece faydalıdır. Bir insan öldükten sonra yapılan otopsinin o kişinin ölümüne dair birçok ipucunu vermesi gibi düşünebilirsiniz.

Fotoğrafççılıkta, her zaman kompozisyonu düşünün, ancak içgüdülerinizi kullanarak çekim yapın. Düşünmeyi abartmayın.

Daha sonra — eve gittiğinizde — kompozisyonlarınızı inceleyin.

Sonuç: Kompozisyonunuzu nasıl geliştirebilirsiniz

İşte size bazı pratik ipuçları:

  1. Fotoğrafları içgüdülerinizi ya da sezgilerinizi kullanarak çekin. Fazla düşünmeyin.
  2. Eve gittiğinizde, fotoğraflarınızı inceleyin.
  3. Kompozisyonlarınızın neden başarısız olduğunu düşünün, bu bilgiyi içselleştirin, dışarı çıkıp çekime gittiğinizde bu bilgi ile fotoğrafınızı nasıl geliştireceğinizi anlamaya çalışın.

2 yorum :

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status