Son Yazılar

18 Şubat 2016 Perşembe

Kasıtlı Bulanıklıklar - Nasıl Yapılır ve Neden Harikadır


Fotoğraf: David Shaw

Bir fotoğrafçılık dergisi ya da web sitesi açtığınızda  fotoğrafların keskinliği, bunun tekniklerle ve ekipmanlarla nasıl sağlanacağı hakkında bir makale ve birçok reklamla karşılaşırsınız. Beni yanlış anlamayın, fotoğraflarınızın netliği elbette harikadır. Ben klasik bir şekilde manzara ya da portre fotoğrafı çekerken eğer fotoğraf odak dışı kalırsa, çöpe gider. Fakat bazı zamanlarda istediğiniz şey bulanıklık olabilir ve bazen keskinlik takıntılı beyninizin tam olarak ihtiyacı olan da budur. Tek ihtiyacınız olan şey perde hızını (enstantane) kontrol edebileceğiniz bir kameradır.



Soyut Pan (Kaydırma) Bulanıklığı


Soyut bulanıklıklar üretmek rengi, kalıpları, kompozisyonunuzun unutmak üzere olduğunuz seçici detaylarını pozlamayabilmek için bir şanstır. Açıkçası, kameranızla çılgınlar atmak için etkili bir yoldur ve elde edeceğiniz sonuçlar son derece güzel olabilir.

Fotoğraf: David Shaw

Yukarıdaki fotoğrafı, Alaska'da evimin aşağısında yer alan bir ovada çektim. Sonbaharda chamerionlar (bir bitki türü) yeşilden turuncuya ve kırmızıya bir renk alınlar ve arka plandan keskin bir şekilde ayrılırlar. Fotoğrafçı gözü ile baktığım zaman chamerionun kendisini çok önemsemedim, bu bitki ile bir patlama etkisi verbilmeyi istedim. Biraz düşündükten sonra bulanıklık etkisi ile bu sonucu alabileceğimi düşündüm. Kamerayı 1/10 saniyelik bir perde hızına ayarladım, bitki saplarının hareketlerine dik bir şekilde pan yaptım (kaydırdım) [yukarı - aşağı].

İşlem basittir ancak tuhaflık hissettirebilir. Kamera pozlama süresince hareket halinde olmalıdır (genellikle 1/15 saniyeden daha uzun bir süre). Eğer durursanız, harekete geç başlarsanız ya da erken bitirirseniz fotoğrafınızdaki ögeler detayları kaybetmeyecek ve renklerin sadeliği karmaşık bir hal alacaktır.

Aşağıda, sonbahar yeşillikleri ile ilgili birkaç örnek göreceksiniz. İlk örnekte kamerayı hafifçe hareket ettirdim, ikinci örnekte ise daha hızlı bir şekilde hareket ettim.
Fotoğraf: David Shaw

Fotoğraf: David Shaw

Yukarıda bahsettiğim chamerionlar gibi doğrusal kalıplar ya da ağaç gövdeleri bu türde fotoğraflar oluşturabilmeniz açısından harika nesnelerdir. Aşağıda ağaçları yorumladığım birkaç örneği görebilirsiniz. İlk örnekte karlı bir kış gününde mavi saatte elde ettiğim bir fotoğrafı, ikinci fotoğrafta ise çok hızlı bir şekilde aydınlık bir bahar günü kavak ağaçlarının dikey pan (kaydırma) fotoğrafını görebilirsiniz.
Fotoğraf: David Shaw

Fotoğraf: David Shaw


Ayrıca, aşağıdaki fotoğrafı elde ettiğim teknik olan kamerayı hafifçe sarsarak da denemeler yapabilirsiniz. Elde edeceğiniz sonuçlar yağlı boya tablolar gibi görünebilir ve nasıl çekileceğini bildiğiniz diğer hiçbir fotoğraf türüne benzer bir şekilde olmayabilir.

Fotoğraf: David Shaw




Zum (Yakınlaştırma) Bulanıklığı


Zum bulanıklığı, adından da anlaşılacağı gibi, bir zum lense sahip olmayı gerektirmektedir. Elde edilecek sonuçlar kenar kısımlarda bulaanık ve merkezde net olacaktır. Genellikle, ileri doğru bir hareket izlenimi ya da izleyicilere renklerle ve detaylarla dolu bir tünelde ilerleme duygusunu verecektir. Çiçekler gibi parlak nesneler, bu gibi bir çekimde oldukça kullanışlı olacaktır. Düzgün bir şekilde yapıldığında bu teknikle birlikte renklerin bir kutlama yaptığı duygusunu gözleyebilirsiniz.

Fotoğraf: David Shaw

İhtiyacınız olan tek şey etkileyici bir bulanıklık elde edebilmek için kameranın lensini pozlamaya uygun bir şekilde hareket ettirmektir. Başlangıç için 1/10 saniyelik bir çekimle başlayabilirsiniz. Ben bu tür çekimleri birçok farklı durumda denedim, sıkı bir şekilde paketlenmiş kuşların vereceği bir hengame duygusunu empoze edebilecek bir şekilde kral penguenlerinin olduğu bir koloninin içinde (aşağıda görebilirsiniz) bile denedim. Ayrıca bu teknik, hareketi canlandırma konusunda da etkili olabilmektedir, (aşağıdaki ikinci fotoğrafta) ki ben bunu bir dağ bisikletçisinin fotoğrafını çekerken denedim. Bu fotoğrafta bana yönelen bisikletliyi yakalayabilmek adına keskin bir hareket yerine küçük bir zum hareketi yaptım.

Fotoğraf: David Shaw

Fotoğraf: David Shaw

Nesne Bulanıklığı


Yukarıda bahsettiğim tekniklerde kameranın, lensin ya da her ikisinin aynı anda hareket halinde olmasını gerektirmektedir, fakat bulanıklık nesnenin hareket ettiği zamanlarda da etkileyici olabilmektedir. Çoğu manzara fotoğrafçısı bu tekniğe aşinadır çünkü düşük perde hızları kullanarak hareket eden suların fotoğraflarını bulanıklaştırma konusunda bu tekniğe başvururlar. Bu teknik en etkili bir şekilde uygulanabilmek için bir üçayak (tripod) kullanımını gerektirmektedir ve soyut bulanıklığa benzemeyen bir şekilde kompozisyon önemli bir rol almaktadır.

Perde hızı nihai görüntünüz üzerinde önemli rol oynayacaktır. Hafifçe hareket eden dalgalar bulanıklık elde edebilmek için birkaç saniyeye ihtiyaç duyabilirken hızlı bir şekilde akan dereler ya da şelaleler 1/15 saniyelik bir çekimle yeterli bulanıklığa ulaşabilirler. Aşağıdaki iki fotoğrafta ayı ve şelaleyi çekebilmek için sadece 1/15 saniyelik bir perde hızı kullanırken daha yavaş bir şekilde hareket eden derenin fotoğrafını çekebilmek için neredeyse yarım saniyelik bir çekim yapmak zorunda kaldım.

Fotoğraf: David Shaw


Fotoğraf: David Shaw

Bu tür fotoğrafların çekimi için en ideal nesne su (dere, şelale vb.) olsa da kendinizi bununla sınırlamayın. Birkaç yıl önce Alaska Sıradağları boyunca yürüyüş yapıyordum. Bir yaz günü, gece yarısından hemen önce, güneş dağların ardından daha yeni yeni kaybolmaya başlamıştı. Rüzgarlı bir havaydı ve altın renkli tundranın öbek öbek püskülleri esintiyle birlikte hızlı bir şekilde ileri geri hareket ediyordu. Günün son ışıkları tundraya erişmişken yeşilliklerin püskülleri aydınlanmış olacak, geri kalan bütün kısımlar gölgede kalacaktı. Hızlı bir şekilde üçayağı alçak bir şekilde kurdum, uzun bir perde hızı (1/4 saniye) seçtim ve beklemeye başladım. Yeterince bekledikten sonra güneşin ışıkları ile aydınlanan sadece çimenlerin gövdeleri kalmıştı.

Fotoğraf: David Shaw

Hareket Bulanıklığı


Hareket ve hız etkisinin verilebildiği ve sık sık kullanılan tekniklerden sonuncusudur ve genellikle spor ve vahşi yaşam fotoğrafçılığında kullanılmaktadır. Hareket bulanıklığının iki dalı vardır. Birincisinde kamera hareket eden nesneye kilitlenerek nesne ile birlikte hareket eder. Sonuç olarak genellikle net bazen de yarı net bir şekilde görünen nesneler ve bulanık bir arka plan elde edilir.

Fotoğraf: David Shaw

İkincisinde kamera sabit bir şekilde dururken asıl nesnemiz hareket halindedir. Sonuçta net bir arka plan önünde hareket eden bir nesne elde edilir. Her iki sonuçta da fotoğraf, içindeki hareketi bizlere anlatmaktadır.

Fotoğraf: David Shaw

Bu tekniğin sonuçlarını tahmin etmek zordur. Uzun perde hızları, hareket eden kameralar ve nesneler birçok başarısız sonuca neden olabilmektedir. Eğer başarılı bir şekilde uygulanırsa, inanılmaz sonuçlar elde edilebilir.

Fotoğraf: David Shaw

Hızlı hareket eden nesmeler 1/60 saniye ya da daha hızlı bir perde hızı kullanıldığı takdirde bulanıklaşabilirler. Ancak daha yavaş hareket eden nesneler için daha yavaş perde hızları kullanılması gerekmektedir. Bu bir deneme - yanılma oyunudur. Koşular ve bisiklet yarışları ya da diğer spor etkinlikleri bu tekniği denemeniz için harika yerlerdir,farklı perde hızları kullanarak tekrar tekrar çekimler yapabilirsiniz. Bu teknikte kendinizi geliştirdiğiniz zaman çekimi yapabilmek için tek şansınızın olabileceği çok daha hızlı hareket eden nesnelerin, vahşi yaşamın fotoğrafını çekmeye çıkabilirsiniz.

Fotoğraf: David Shaw

Dışarı çıkın ve deneyin. Bulanıklık, duygusal, gerçekçi ya da soyut da olsa üzerinde uğraşıldığı takdirde oldukça eğlenceli olabilir. Benim için yaratılığın geliştirilmesi anlamında önemli bir adımdır.

Daha önce bulanıklık etkisi vererek fotoğraflar çekmiş miydiniz? Neler çektiğinizi görmek isterdim. Yorumlarınızda bunları bizimle paylaşmakta serbestsiniz.


(c) David Shaw


Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status