Son Yazılar

20 Mart 2016 Pazar

Hareketi Kullanarak Etkileyici Fotoğraflar Oluşturmak İçin 3 İpucu


© Darlene Hildebrandt 
Bulanık olan ya da keskin (net) olmayan fotoğrafların iyi fotoğraflar olmadığına dair yaygın bir yanlış kanı vardır. Ben size hareket bulanıklığını kullanarak fotoğraflarınıza heyecan ve ilgi katmanın yollarını göstereceğim.



Yanlış kanı: fotoğrafçılıkta hareket bulanıklığı = kötü fotoğraf

Bunu reddediyor ve bunun böyle olmak zorunda olmadığını söylüyorum. Bu, bir sanatçı ve fotoğrafçı olarak sizin amacınıza ve çekmeyi amaçladığınız varlığa göre değişkenlik gösterecektir. Bulanıklığı kullanmak fotoğraflarınıza ilgi ekleyebilir ve fotoğrafınız üzerindeki dolaylı hareketi izleyenlere sunabilir. Örneğin, spor fotoğrafları gibi bir konuda çekim yapıyorsanız, eylemin zirvesindeki hareketi dondurabilmek için hızlı bir lens ve hızlı bir perde hızı kullanmanız gerekecektir. İsterseniz, hareket duygusunun hissedilmesini sağlamak için daha yavaş bir perde hızı kullanabilir ve kasıtlı bulanıklıkları kullanabilirsiniz. İkisi de tam anlamıyla doğru ya da yanlış değil, sadece farklılar. Hangisini kullanacağınıza karar veremezseniz, ikisini de kullanın!

Fotoğraflara hareket eklemek için üç ipucu

  • hareket eden nesneye pan yapmak (nesne ile kaydırmak)
  • etki etmek için uzun pozlamalar kullanmak
  • zum yapmak (yakınlaştırmak) ya da pozlama süresince kamerayı hareket ettirmek


Her birini detaylı bir şekilde inceleyelim.

PANNING (PAN YAPMAK - KAYDIRMAK)

© Darlene Hildebrandt 
Pan tekniği, arka planı bulanık bir şekilde bırakıp ön plandaki nesneyi görece keskin (net) bir şekilde tutarak çekim yapmaya dayalı bir çekim tekniğidir.Bu teknik, ilgi çekici olmayan ya da dikkat dağıtan bir arka plan olduğu zaman hız duygusunu göstermek amacı ile kullanıldığında etkisini göstermektedir. Pan tekniği temel olarak düşük bir perde hızı kullanılmasına ve kameranın nesne ile beraber hareket etmesine dayanmaktadır. Aşağıda pan tekniği ile ilgili birkaç ipucunu bulabilir ve bu tekniği denemeyi düşünebilirsiniz.


  • Deklanşöre basarken yüksek bir perde hızı ya da "burst" çekim modu (seri çekim modu) kullanarak birçok fotoğraf çekebilirsiniz.
  • Kadran üzerinde yer alan modlardan Enstantane Öncelikli Modu seçin.
  • 1/30 saniyelik bir perde hızı ile çekime başlayın ve ihtiyaç halinde hızınızı artırın ya da azaltın.
  • bir golf oynar gibi, adım adım ilerlemek kilit noktadır. Kamerayı hareket eden nesneye yöneltin, çekiminize başlayın ve görüş açınızın içinde kaldığı müddetçe ve çekiminiz bitene kadar nesnenin hareketini takip edin.
Bu çekimlerde başarılı olmak zaman alır ve bu süreç içinde birçok hata yapabilirsiniz, fakat son derece yaratıcı ve çarpıcı fotoğraflar elde edebilme imkanı bulunmaktadır. Aynı nesneyi yüksek perde hızı ile çekerek hareketi dondurun, daha sonra pan tekniğini deneyerek tekrar çekin ve sonuçları karşılaştırın. Her nesne için kullanacağınızı söylemiyorum ancak bildiğiniz numaralardan biri olarak sırt çantanızda hazırda bulunması faydalı olacaktır.

Aşağıda pan tekniği uygulanmış örnekler görebilirsiniz.

1/25 saniye pan, © Darlene Hildebrandt 
1/30 saniye pan, © Darlene Hildebrandt 
1/25 saniye pan, © Darlene Hildebrandt 



UZUN POZLAMALAR

Uzun pozlamalar derken kamerayı elde tutmak için yeterli olan perde hızından daha yavaş perde hızlarını kast ediyorum. Uzun pozlamalar kullanmanın bazı gerekçeleri olabilir: hareket eden sular, geceleri yıldız izleri çekimi, sahneniz boyunca hareket eden araç farları ve genel olarak gece fotoğrafçılığı. Sağlam bir üçayak, kamerayı  kontrol edebileceğiniz bir uzaktan kumanda ve zaman sahibi olmanız gerekir. İki nedenden dolayı zamanı buraya ekledim: ilk olarak bazen, özellikle yıldız izleri çekimi gibi çok uzun süre beklemenizi gerektirecek uzun pozlamalar, ikinci olarak da çekmek, ayarlamak ve düzeltmek için zamana ihtiyacını olacak. Günümüzde birçok fotoğrafçılık dalında deneme ve yanılma yöntemi geçerlidir ve alabileceğimiz geribildirimler sayesinde çekimlerimizi ayarlayabilir, düzeltebilir ve çekimlerimize devam edebiliriz.

Aşağıda farklı perde hızları kullanılarak çekilmiş fotoğraflar görüyorsunuz. Hangisini tercih ederdiniz?

1/5000 saniye, © Darlene Hildebrandt 
1/40 saniye, © Darlene Hildebrandt 
Gece fotoğrafçılığının yanı sıra gündüz vakitlerinde uzun pozlama yapmanın en önemli sebepleri şelalelerin ve hareket eden suların fotoğrafını çekmektir. Aklınızda bulunsun, her iki teknik hepten doğru ya da yanlış değildir, beğeninize göre istediğiniz tekniği uygulayabilirsiniz. Hızlı bir perde hızı (yukarıdaki ilk örnekteki gibi) suyu havada donduracaktır. Uzun bir perde hızı kullanırsanız su bulanıklaşacak, daha uzun süreli perde hızları kullanırsanız yok olacak ve hatta hayal meyal görünebilecektir. Aşağıda bir karşılaştırma görebilirsiniz.
1/100 saniye, © Darlene Hildebrandt 
2,5 saniye, © Darlene Hildebrandt 

Suyun hareketine bağlı olarak daha uzun pozlamalar yapmanın herhangi bir farklılığa neden olmadığı anlar da oluşabilmektedir. Aşağıdaki 5 saniyelik ve yukarıdaki 2,5 saniyelik fotoğrafları karşılaştırın. İki fotoğrafta da su hemen hemen aynı görünmekte, fakat 5 saniyelik pozlamada ağaç dalları daha fazla bulanıklaştığı için 2,5 saniyelik pozlamayı tercih ettim.

5 saniye, © Darlene Hildebrandt 
Aşağıda birkaç uzun pozlama örneğini görebilirsiniz.

Aşağıdaki fotoğraflardaki hareketi görebiliyor musunuz? Her bir fotoğrafta hareket eden nedir?

© Darlene Hildebrandt 
© Darlene Hildebrandt 
© Darlene Hildebrandt 
© Darlene Hildebrandt 
© Darlene Hildebrandt

ZUM YAPMA (YAKINLAŞTIRMA)

Son olarak, pozlama sürerken lensinizle zum yaparak hareket ekleyebilirsiniz. Temel olarak yapmanız gereken uzun bir pozlama sürerken lensin odak uzaklığını değiştirecek şekilde lensi döndürmektir. Gerçekten işe yarayan bir tekniktir ve özellikle ışıkların, neon işaretlerin ve hatta havai fişeklerin yer aldığı gece çekimlerinde etkileyici görüntüler ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca bu tekniği gün içinde de deneyip farklı görüntüler elde edebilirsiniz. Genellikle oldukça soyut sonuçlar doğurmakla birlikte bazen çekimi yapılan nesnenin tanımlanmasını oldukça güçleştirecek şekilde belirsiz sonuçlar da doğurabilir. Yine de sorun değil! Bu fikir üzerinde denemeler ve oynamalar yapın. Yaratıcı olun ve eğlenin.

Pozlama sırasında zum yapmak için ipuçları:


  • İlk olarak zum yapın ve buraya kilitleyin, böylece deklanşöre bastığınızda kayma olmayacaktır. Odak kilidi kullanabilirsiniz (biraz meşakkatlidir); otomatik odaklama kullanarak odaklama yapın, daha sonra bu özelliği kapatın, ya da kameranın üzerinde yer alan back button özelliğini kullanın. Tercihiniz ne olursa olsun en uzun odak uzaklığını kullandığınızdan emin olun.
  • Lensinizin yakınlaştırma halkası üzerinde denemeler yapın. Hangi tarafa döndüğü konusunda kendinizi rahat hissedecek kadar ve fotoğrafta karmaşıklığa sebep olmayacak şekilde lensi nasıl çevireceğinizle ilgili denemeler yapın. 
  • Bir saniye ya da daha uzun bir perde hızı kullanın. Bu tekniği 1/100 saniyelik bir hızda gerçekleştirmek çok zordur!
  • Farklı zum hızları (lensi hızla çevirme) ve zamanlarla çalışın. Çekimin başlangıcında duraklar ve daha sonra hızla çevirmeye başlarsanız farklı, çekimin başlangıcında yavaşça çevirir ve çekimin sonunda duraklarsanız farklı sonuçlar elde edersiniz.
Aşağıda yakınlaştırma uygulanmış pozlama örnekleri görebilirsiniz.

Zum yok. Otel lobisindeki küçük ışıklara dikkat edin. © Darlene Hildebrandt 
2 saniye, © Darlene Hildebrandt 
2 saniye, ne kadar farklı görünüyor, değil mi? Sebebi, zamanlama. © Darlene Hildebrandt 
2,5 saniye, zum yapılmamış olan ilk fotoğraftaki heykelin soyut çekimi (sol alt köşe), © Darlene Hildebrandt 
© Darlene Hildebrandt 
Zum yok. Bence sıkıcı bir fotoğraftı ve atlı karıncanın pan ve zum tekniği ile fotoğrafını çektim. Tekniği denerken aileler bana neşeyle bakıyordu. © Darlene Hildebrandt 

Yakınlaştırılmış hali. Daha iyi mi? Tartışılabilir fakat bu tür oynamalar iyi fotoğraflar elde etmenin bir yoludur. Öyleyse, oynamaya devam. © Darlene Hildebrand

EYLEM PLANI

Uzun pozlamalarla pek uğraşmadıysanız, bu teknikleri denemenizi tavsiye ederim. Hareket eden bazı nesneleri bulun ve düzenli bir şekilde bulanıklıklar elde edin. İsterseniz herhangi bir nesneye zum yaparak soyut bir fotoğraf elde edebilirsiniz.


Önemli olan fotoğraflarınızın keskin (net) olmasının ve her şeyin odakta olmasının gerekmemesine rağmen yine de harika sonuçların elde edilebilmesidir. Keskinlik gibi konulara fazla takılmadan odak dışı kalmak üzerinde denemeler yapın. Bu ipuçlarını kullanarak hareket bulanıklığı ekleyin, belki beğeninize göre her şeyi odak dışı da bırakabilirsiniz. Bizi tekrar ziyaret ettiğinizde deneyimlerinizi ve fotoğraflarınızı görmek isteriz.

Harika hareket bulanıklığı içeren fotoğraflarınız var mı? Bunları, yorum formunu kullanarak bizimle paylaşabilirsiniz.

Listeye eklemek istediğiniz ipucu var mı? Yazabilirsiniz.

© Darlene Hildebrandt

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status