Son Yazılar

24 Nisan 2016 Pazar

Yıldız İzleri Özçekimi Nasıl Çekilir


© Gavin Hardcastle
Planlama ve sabır sonucunda harika çekimlerin elde edildiği zamanlar vardır. Rocky Dağlarının Kanada'daki bölümünde çektiğim bu (yukarıdaki) gece yıldız izleri (star trails) özçekimi de bu zamanlardan birisi idi. Mount Rundle üzerindeki yıldız izleri ile ve Alberta'daki Banff şehrine doğru, Vermillion Gölü'ndeki yansımaları ve dağlardan eriyen buzulları da yakalayan bir çekim planladım.



İlk planladığım, bulutsuz bir gökyüzü idi, fakat arka planda inatçı bir şekilde duran bulut kümeleri fotoğrafıma beklemediğim ruhani bir görüntü kattı.

İlk 30 saniyelik pozlamama baktığımda, bu çekimin bir potansiyeli olduğunu hemen fark ettim. Yapmak zorunda olduğum şey bu ayarları düzgün bir şekilde kurmak ve oyunun tamamlanmasını beklemekti.

Bu fotoğrafı nasıl çektiğimi sizinle paylaşmak istiyorum, böylece siz de bu şekilde yıldız izleri çekebilir, belki benim yaptığım gibi kendinizi de fotoğrafa yerleştirerek bir özçekim deneyebilirsiniz.

Gerekli Ekipmanlar

  • İntervalometre kullanımını destekleyen bir dijital kamera
  • Sağlam bir üçayak

Fotoğraf Çekimi

1. Adım – Konum ve Koşullar

Benim durumumda, benim konumum zaten belliydi, çünkü ben Mount Rundle'nin kompozisyonun merkezinde olmasını istiyordum. Yıldızların görünebilmesi için açık bir havaya ihtiyacım vardı. Hava bulutlu olsaydı, evde oturmam gerekecekti. Bir konum belirlerken, hava durumuna göz atın ve yıldız izlerinin ne şekilde çıkmasını istediğinize bağlı olarak hangi yöne bakacağınızı hesaplayın. Dünyanın hareketi, yıldızların yönü ile ilgili geniş bilgi için buradaki makaleyi okuyabilirsiniz (İngilizce).

Gün batımından hemen sonra çekime başladım çünkü bu sayede çevrenin nasıl karardığını görebilecektim. Yıldızların ortaya çıkmasını beklerken yaptığım bir deneme çekimini aşağıda görebilirsiniz.

© Gavin Hardcastle

2. Adım – Çekimi Kompoze Etmek

Her ne zaman yıldız izleri fotoğrafı çekecek olsam kadrajın %60-%70 gibi bir bölümünü gökyüzüne ayırırım. Bütün çekim ve bilgisayardaki birleştirme işlemi tamamlanana kadar yıldız izlerinin ne şekilde görüneceğini bilemem, bu yüzden yıldız izlerinin nasıl bir şekil oluşturacağını hayal etmeli ve kadrajı buna göre kompoze etmeliyim.

3. Adım – Diyaframı, pozlamayı ve ISO'yu ayarlamak

Gece fotoğrafçılığı demek, gündüz saatlerinde kullandığımızdan daha yüksek ISO değerleri kullanmamız gerekecek demektir. Bu, kameranızın ışığa olan hassasiyetini göstermektedir. Çekimlerimde ISO 2000 değerini kullandım, çünkü Banff ve Canmore şehirlerinin ışık kirliliği fotoğrafımı etkilemekteydi.

Diyafram değerini f/2.8 olarak ayarladım, ki böylelikle 30 saniyelik bir çekimde kameram yeterince ışık toplayabilecekti. Fotoğrafın parlaklığından, özellikle de yıldızlardaki parlaklıktan memnundum.

Rötuş işlemine başlamadan önce, çektiğim RAW fotoğraflardan birisi, aşağıdadır. Havadaki bulanıklığa ve Banff şehrinin ışık kirliliğine rağmen yıldız izleri elde edebilmeme olanak sağlayacak miktarda yıldız görebilmekteydim. Göl yüzeyindeki Mount Rundle'nin yansıması üzerinde, aşk yaşayan bir çift kazı da görebilirsiniz.

© Gavin Hardcastle

4. Adım – Zaman atlamalı intervalometreyi ayarlamak (timelapse intervalometer)

Hoş bir zaman atlamalı çekim uygulaması olan Sony A7R ile çekim yaptım. Bu, DSLR'nize bağlayabileceğiniz birçok harici intervalometre ile aynı şekilde çalışmaktadır. Belirlediğiniz aralıklarla sürekli çekim yapma mantığına dayalı olarak çalışmaktadır. Uygulamaya/intervalometreye 120 fotoğraf çekmesi ve her bir fotoğrafın 30 saniye süre ile pozlanması komutunu verdim. Çekimler arasında gecikme yaşanmasını istemediğim için her bir çekim bittikten sonra diğer çekimin başlamasını istedim.


Bunu yaparken, kameradaki dahili gürültü-azaltıcı özelliği kapattığıma emin oldum, çünkü bu özellik açık olsa idi intervalometrenin zamanlama ile ilgili büyük sıkıntılar yaşaması muhtemeldi. Dahili gürültü-azaltma özellikleri işlemini tamamlayabilmek için uzun sürelere ihtiyaç duyar, bu nedenle kameramın bu işlemle meşgul olmamasını, sürekli olarak sıradaki çekimi yapmasını istedim.

Ayrıca, mümkün olan en hızlı hafıza kartını kullanmaya çalıştım.

Sony Timelapse uygulaması, © Gavin Hardcastle
Canon DSLR kullanıcıları Magic Lantern adlı firmware'in zaman atlamalı çekimler yapabilmek için intervalometre özelliği sunduğunu öğrendiklerinde memnun olacaktır.

5. Adım – Son kontroller ve çekime geçiş

Uzun sürecek bir zaman atlamalı fotoğraf çekimine başlamadan önce odak ayarını, pilin dolu olup olmadığını, hazıfa kartında yeteri kadar boş alan olup olmadığını, çekim sırasında üçayağın sabit bir şekilde durup durmayacağını tekrar tekrar kontrol ederim. Bu ayarları tekrar gözden geçirmemenin muhteşem bir şekilde çıkabilecek zaman atlamalı fotoğrafları harap edebileceğini öğrendim.

6. Adım – Çekime ve pozlamaya başlamak

Çekim bir kez başladığında can sıkıntınızı giderecek bir şeyler peşine düşmelisiniz. İlk başlarda fotoğrafın içinde kendimi düşünmemiştim, kadraj içinde geziniyordum çünkü bir şeyler arıyordum. Eğer bir özçekim planlıyorsanız, en azından bir çekimde düzgün bir şekilde pozlanabileceğiniz bir süre boyunca sabit bir şekilde durmaya çalışın. En güvenilir fotoğrafı elde etmek amacı ile bir dakika kadar sabit bir şekilde bekleyebilirsiniz.

Birkaç farklı çekimde farklı şekillerde durmayı başarırsanız bir kalabalık varmış gibi bir duyguyu da verebilirsiniz.

© Gavin Hardcastle

Yıldız İzleri ya da Zaman Atlamalı fotoğraflar için ipucu

Kameranız yıldız izleri çekerken sizi başka çekimlerle meşgul edecek ikinci bir kamera taşımanızı şiddetle tavsiye ederim. Bu, sadece can sıkıntınızı gidermekle kalmayacak, ayrıca iyi bir egzersiz fırsatı da sunacaktır. Egzersiz yapıyorsunuz, değil mi?

7. Adım – Ayrılmadan önce çekimleri kontrol etmek

Zaman atlamalı fotoğraflarım tamamlandığında, kameramı toplamadan ve o bölgeden ayrılmadan önce fotoğrafları kontrol ederim. Kamerayı, görüntüleri arka arkaya gösterecek şekilde ayarlar ve hızlı bir şekilde fotoğraflar arasında geçiş yaparım. Bu işlem, yıldızların hareketlerini gösterebilmek için iyi bir fikirdir ve kameranın, gözümle göremediğim ama kameranın yakaladığı bu hareketi görünce her zaman şaşırırım. 

Görüntüleri önizlerken herhangi bir sorun fark edersem (lensime yapışmış olan bir böcek gibi), bütün süreci baştan başlatmak gerekir. Bir saatlik bekleyişten sonra, yeniden bekleyiş can sıkıcı olabilir, fakat mükemmel çekimi elde edeceğinizi biliyorsanız, buna değer.



Çekimlerin İşlenmesi (Rötuş)

Bu teknik ile gerçekleştirdiğim yıldız izlerini birleştirmek için Adobe Bridge, Camera RAW ve Photoshop programlarını kullandım.

Adobe Bridge hızlı bir şekilde yıldız izleri zaman atlamalı fotoğrafını gösterebilmektedir. İmleci aşağı doğru kaydırın ve animasyonu izleyin. © Gavin Hardcastle

1. Adım – RAW dosyaları işlemek

Adobe Bridge'de, 120 fotoğrafın tümünü seçtim, sağ tıkladım ve hepsini Camera RAW ile açtım (Open). Bu işlem ile birlikte gren azaltma (noise), beyaz dengesini değiştirme ve küçük renk değişimlerini yapmak için bütün fotoğrafları Adobe Camera RAW programına yüklemiş oldum. Aşağıda, uygulamış olduğum ayarların listesini görebilirsiniz.

  • Keskinlik eklemek
  • Beyaz Dengesini Otomatik olarak ayarlamak
  • Hafifçe gren azaltmak
  • Karşıtlığı (kontrast) artırmak
  • Gölgeleri ve Karanlık alanları güçlendirmek
  • Netlik ve canlılıpı (Clarity ve vibrance) artırmak
  • Parlak noktaları ve beyazları azaltmak
  • Ufuk çizgisini Straighten Tool ile düzeltmek

Bu düzenlemeleri bitirdikten sonra Select All (Tümünü Seç) butonuna basarak ilk RAW dosyaya yaptığım bütün düzenlemeleri 120 dosyanın hepsine uyguladım. Daha sonra Done (Tamamlandı) butonuna basarak bütün işlenmiş fotoğrafların önizlemesini görebildiğim Adobe Bridge programına geri döndüm.

Düzenlemeler yapmak için Adobe Camera RAW programını kullandım ve bu ayarları bütün fotoğraflara uyguladım. © Gavin Hardcastle

2. Adım – Düşük çözünürlüklü JPG olarak kaydetmek

Sıradaki işlem birçok bilgisayar kaynağının kullanımını gerektirmektedir. Kullandığım bilgisayar 16GB RAM bulunduruyor, bu yüzden 120 fotoğrafın daha küçük çözünürlüklü versiyonlarını Photoshop'a yüklemem gerektiğini biliyorum. Bu fotoğrafı yazdırsaydım bile, çok büyük ölçekli bilgisayar işlemlerinin kullanımı gerekecekti, bu yüzden fotoğrafları daha küçük boyutlardaki JPEG formatına çevirmek zorundayım.

Bunu yapmak için, düzenlemesini yapığım bütün RAW dosyaları Adobe Bridge ile yeniden açıyorum. Sağ tıklayarak Open (Aç) butonunu kullanarak fotoğrafı Camera RAW ile açıyorum. Select All (Tümünü Seç) butonuna bastıktan sonra sol alttaki Save Images (Fotoğrafları Kaydet) butonuna basıyorum. Bu, dosyaların kaydedileceği konumu, dosya türünü ve en önemlisi fotoğraf çözünürlüğünü ve boyutunu gösteren bir iletişim kutusu açacak.

JPEG seçtim ve çözünürlüğü 72 piksel olacak şekilde ve Photoshop'un çalışmayı sürdürebileceği kadar küçük, bir web sitesinde yayınlandığında harika görünecek kadar kaliteli bir sonuç vermesini belirttim. Son olarak Save (Kaydet) butonuna bastım ve 120 fotoğrafın yeniden boyutlandırılacağı süre boyunca bir kahve molası verdim.

© Gavin Hardcastle

3. Adım – JPEGleri Photoshop katmanlarına yüklemek

Düşük çözünürlüklü JPEGleri kaydettiğim Adobe Bridge programına geri dönüyorum. Daha düzenli çalışma şartları için bu fotoğrafları ayrı bir klasöre çıkarmak daha iyi bir tercih olacaktır. Bir kez daha bütün JPEGleri seçip Tools > Photoshop > Load Files into Photoshop Layers yolu ile Photoshop'a atıyorum.

Bütün JPEGlerin Photoshop'a yüklenmesi de uzun zaman alacaktır bu nedenle bir bölüm Leyla ile Mecnun açıp izleyebilirsiniz.

4. Adım – Sihri hissedebiliyor musunuz?

Sihrin devreye girdiği yer ve yıldız izlerini, nihayet, görebileceğimiz yer burasıdır. 120 fotoğraf Photoshop katmanlarına yüklendikten sonra, katmanlar paneline gidip bütün katmanları seçiyorum. Bunu kısaca en üstteki katmana tıkladıktan sonra shift tuşu basılı iken en alttaki katmana basarak yapabilirsiniz - ben 120 fotoğrafın tamamını görmek istediğim için aşağı doğru kaydırma yaptım.

120 katman seçildikten sonra, Layer Blend Mode (Katman Harmanlama Modu) Lighten olarak seçilir ve – yıldız izleri karşınızdadır.

Not: Eğer Photoshop programına sahip değilseniz ücretsiz bir program olan StarStax programını da kullanabilirsiniz.
© Gavin Hardcastle
Bu noktadan sonra Photoshop'ta son dokunuşları yapabilirsiniz. Bunu gerçekleştirmek için öncelikle bütün katmanları tek bir katman haline getirmeniz gerekiyor, bunu tüm katmanlar seçili iken Ctrl+E tuşlarına basarak gerçekleştirebilirsiniz. Birleştirme işleminden sonra karşıtlık (kontrast), beyaz dengesi kırpma, vinyet ekleme veya dilediğiniz herhangi düzenlemeyi gerçekleştirebilirsiniz.

Benim yıldız izleri özçekimim tamamlanmış olup sizinle paylaşmaya hazır. Umarım beğenirsiniz.

© Gavin Hardcastle

Neden denemeyesiniz ki?

Bu tür bir çekimi elde etmenin daha basit fakat daha az kontrol edilebilir bir yolu daha mevcut. İlk üç adımı izledikten sonra kamerayı Bulb moduna ayarlayıp bir uzaktan kumanda ile çok uzun bir pozlama elde edebilirsiniz. Örtücüyü (obtüratör - perde) bir ya da iki saat boyunca aynı etkiyi elde etmek için açık bırakabilirsiniz. Sadece kameranızın aşırı ısınması ihtimaline karşı dikkatli olun.

Bu sabit pozlama yönteminde pozlama üzerinde milimetrik kontrollere sahip olamayacak olsanız da bütün işleme (rötuş) sürecine ayıracak fazla zamanınız yoksa yıldız izlerinin fotoğrafını çekebilmenin harika bir yoludur.

Editörün notu: uyarı – bu türdeki uzun pozlamalar sensörünüzün aşırı ısınmasına neden olabilir, bu piksellerinizde kayıplara ya da daha kötü sonuçlara yol açabilir. Bu işlemi yapmadan önce risk alıp almayacağınızı ciddi bir şekilde düşünün.

Benim kullandığım uzun yöntemi tercih ederseniz, mümkün olan en yüksek kaliteyi elde edersiniz ve eğer özçekim düşünüyorsanız, kendinizi en iyi şekilde çekebildiğinizi düşündüğünüz bir pozlamayı seçebilirsiniz. Benim fotoğrafımda, kafamın arkasından çektiğim fotoğrafı seçmiştim.

© Gavin Hardcastle

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status