Son Yazılar

31 Aralık 2016 Cumartesi

Gözü Yönlendirmek


Bu yazımızda, fotoğrafçılığın felsefesine daha az yer verecek ve fiili fotoğrafçılık üzerine yoğunlaşacağız; gözü yönlendirmek kompozisyon ilkelerinden biridir (en azından benim için) ve bunun gerçekleşebileceği birçok yol vardır. Bir kişinin veya yerin bir görüntüsü, izleyicinin gözlerinin fotoğraf içinde hareket etmesini sağlıyor, fotoğrafı daha derinlemesine incelemesini sağlıyorsa, fotoğrafı inceleyen kişi için fotoğraf daha ilgi çekici bir haldedir denilebilir. İleri düzey fotoğrafçılar bu makalenin sadeliğini bağışlarlar (umarım); kompozisyon konusunda uzman değilim, ancak bazı fikirleri paylaşabileceğimi düşünüyorum.



İngiltere'ye Açılan Kapı, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Öncelikle, konunun ya da yerin kendisi gözleri yönlendirmek için uygun çizgiler veya geometriye sahip olabilir. Bu demir yolu raylarından ufukta birleşen bir dereye kadar her şey olabilir.

Vik'te bir kilise, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Yollar ve kıyı şeritleri de gözleri etkili bir şekilde yönlendirirler, bir dağ veya denize doğru yönelir ve kaybolurlar. Yolcu koltuğuna oturduğumda, kameramı kucağıma alırım ve etkili bir fotoğraf çekmek için her zaman hazırlıklı olurum.

Manx Kıyıları, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Aslında, yönelen hatlar her yerdedir; köprülerde, yüksek binalarda veya binaların zeminindeki desenlerde bulunabilir. Fotoğrafı eğimli olarak çekmek, izleyicinin sahnenin arkasına uzanan hatlara yoğunlaşmasını sağlar ve yönelen hatları konuyla daha uyumlu hale getirir.

Millenium Köprüsü, Fotoğraf: Alpha Whiskey
St. John Şapeli, Cambridge, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Merdivenler. Her zaman bir yere yönelirler ve bir fotoğraf içinde gözleri bir hedefe veya daha büyük bir manzaraya götürürler. Göz, sarmal bir merdivenle yukarı çıkacak veya birkaç basamak inerek açık alana ulaşacaktır. Her durumda, izleyicinin bir yere seyahat etmesine yardım etmiş olursunuz.

Culzean Kalesi, Eisenhower Kalesi, Fotoğraf: Alpha Whiskey
Powys Kalesi, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Ufuk çizgisinin yerleşimi de gözün yönlendirilmesini etkileyecektir. Yüksekte tutulan bir ufu çizgisi gözün arazi üzerinde daha fazla hareket etmesini sağlayacak ve rota üzerindeki gezinti deneyiminin daha tatmin edici bir hale gelmesini sağlayacaktır.

Rio de Janeiro, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Cartmel, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Benzer şekilde, odak noktasını ya da temel nesneyi fotoğrafın üst kısmına yerleştirdiğinizde de göz, o noktaya hareket etmek isteyecektir. Ön plandaki ilgi çekici nesneler bu noktada da inceleme yapılmasını sağlayacak ve fotoğraf içinde gezinmek için bir neden oluşturacaktır.

Ah, Galler :), Fotoğraf: Alpha Whiskey



Spotter, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Ön plandaki bir ilgi çekici nesne kadraj içinde hem bir başlangıç noktası olma işlevi görecek, hem de fotoğrafa ölçek hissi katacaktır. Bu, elbette, sadece geniş açılı bir lens kullanımı ile gerçekleştirilmek zorunda değildir. Daha uzun odak uzunluğuna sahip bir lens de kadraj içindeki yerleşimi isabetli bir şekilde yapabilmenizi sağlayacak, belki de sahnedeki ögeler üzerinde bir miktar sıkıştırma gerçekleştirebileceksiniz. Dar bir diyafram kullanarak kadraj içindeki her şeyin keskin çıkmasını sağlayabilirsiniz.

Pirin, Bulgaristan, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Isle of Arran, İskoçya. Olympus 60mm (120mm eşdeğer), Fotoğraf: Alpha Whiskey

Birçok fotoğrafçı, gözü belirli bir noktaya doğru yönlendirmek için ön planı arka plana göre abartılı bir şekilde gösterecek zorlama bir perspektif ile kasıtlı olarak ultra-geniş açılı bir lens kullanmaktadır. Bu, bir kompozisyon elde etmek için mükemmel bir yoldur ancak görüntünün ön plana daha fazla dikkat çekeceği için kullanırken dikkatli olunmalıdır.

Tokina 11-16mm f/2.8, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Reykjavik Konser Salonu. Tokina 11-16öö f/2.8, Fotoğraf: Alpha Whiskey

İç mekanlarda, herhangi bir şey dikkati üzerine çekebileceği için yönelen hatlar kullanmaya çalışmak ille de gerekli değildir Genellikle, sadece sığ bir alan derinliği kullanmak bile etkili olabilir çünkü içindekiler ve çevresindekilerle birlikte mekan duygusu uyandırır; bu durumda geniş açılı bir lens kullanmak, izleyiciye bir gözlemci hissi verir. Çekim yüksekliği burada da önemlidir, çünkü gereğinden yukarıdan yapılan bir çekim dikkati ilgi noktasının dışına kaçıracak, gereğinden alçaktan yapılan bir çekim de yeterli derinliği vermekten uzak olacaktır. Yine, ön plana nesneler yerleştirmek, gözün ilgi noktasına hareket etmesine yardımcı olacaktır. Odakta mümkün olduğunca çok nesne bulundurabilmek için diyaframı kısmalı, gerekliyse ISO'yu artırmalısınız.

Çalışma Masası, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Mutfak, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Kadraj içindeki her şey odakta olmak zorunda değildir elbette, odağı nereye yaparsanız, izleyicilerin gözleri o noktaya yönlenecektir, özellikle odak içindeki orta ve arka plandaki noktalara. Geniş diyafram değeri olan hızlı lensler kullanmak, gözü bir noktaya yönlendirmenin ve mekan duygusu vermenin basit bir yoludur.

50mm f/1.8, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Gözü yönlendirmek sadece fiziksel özelliklerle gerçekleştirilen bir süreç değildir. Işık fotoğrafçılığın yapı taşlarından birisidir ve kadraj içinde gözü yönlendirmek için de kullanılabilir. Fotoğraf içinde karanlık ve aydınlık alanlar varsa, göz de bu bölgeler arasında hareket edecektir. Özellikle siyah beyaz çekimlerde etkili olan bu yöntem renkli çekimlerde de kullanılabilmektedir, koyu tonlarla açık tonlar bunun için kullanılabilir. Rötuş sırasında, dodge ve burn araçları ile bu etki daha güçlü bir hale getirilebilir.

Belediye Binası, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Gençliğimde, fotoğrafa karşıtlık verebilmek ve izleyicilerin gözlerini bir noktaya yönlendirebilmek için fotoğraf içinde koyu ve aydınlık alanlar bırakmak gerektiğini öğrenmiştim. Bir fotoğrafta, önemli olan kısımlar koyu bir şekilde çizilmeli, daha az önemli kısımlar ise daha parlak bırakılmalıdır.

Fotoğraf: Alpha Whiskey


Gölgeler ve vurgular da fotoğraf içinde katmanlar oluşturarak ve karşıtlıktan faydalanarak izleyicilerin dikkatini belirli bir noktaya çekebilir. Sabahın erken saatlerinde, tepelerde ve dağlarda oluşan sis bu konuda benzersiz bir çekim fırsatı sunmaktadır.

Black Kanyon, Colorado, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Rio de Janeiro, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Kadraj içine insan yerleştirmek de izleyicilerin dikkatini bir yöne çekmenin bir yoludur. Kişi ya da kişiler bir ilgi ve ölçek duygusu oluşturur ve dikkati istenen yöne çeker.

Yukarıya bak, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Dizi, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Cüce, Fotoğraf: Alpha Whiskey

Çok geniş, kapsamlı bir konudan kısaca bahsettim. Yine de, umarım ki, fotoğraf çekerken nelere dikkat etmeniz gerektiği hususunda bir fikir edinmenizi sağladım, bu ister fiziksel özellikler, ister ışık ya da insan olsun, önemli olan insanların dikkatini bir noktaya çekebilmektir. Fotoğraf çekimi sırasında bu konuyu da göz önünde bulundurmak daha güçlü, daha ilgi çekici sonuçlar elde edebilmenizi sağlayacaktır.

© Alpha Whiskey

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status