Fotoğraf: Alex Matravers |
Işık izleri, temelde hareketli ışık kaynakları etrafında gerçekleşen uzun pozlamalardır. Bu çekimleri gerçekleştirebilmek için yapmanız gereken çok fazla şey yok, yine de uygun bir kamera ve bazı ek donanım gerekli olabilir. Temelleri açıklayacağım.
EKİPMAN
Uzun pozlama için (bu öğretinin temelinde), perde hızı değiştirme gibi pozlama ayarlarında denetime sahip bir kameraya ihtiyacınız olacaktır. Bazı kameralar perde hızını değiştirmeye izin verebilirken diğerleri (DSLR'ler gibi), siz kapatma komutunu verene kadar örtücünün açık kalmasına izin verecek bir sisteme sahiptir; bu da kameraya istediğiniz kadar ışık girmesini sağlayabileceğiniz anlamına gelmektedir.
Uzun perde hızlarına ulaşabilen bir fotoğraf makinesine sahip olduğunuzda, elde çekim imkansız hale geleceğinden, bunun için bir üçayağa da ihtiyacınız olacaktır. Pozlama süresince kameranın sarsıntıya maruz kalmadığından emin olmanız gerekecektir.
Gerçekten yardımcı olabilecek ancak ihtiyaç duyulmayan iki şey, bir uzaktan kumanda ve çevredeki ortam ışığını engellemeye yardımcı olabilecek bir objektif kapağıdır (örneğin, şehir içinde, sokak lambalarının yakınındaysanız vb.). Uzaktan kumanda, deklanşöre basılma nedeni ile meydana gelen kamera sarsıntısını engeller. Ayna kilitleme özelliğini (çoğu DSLR'de var olan bir özellik ) kullanmak da kamera sarsıntısını en aza indirecektir. Uzun pozlamalar söz konusu olduğunda düşünülebilecek son ipucu, kameralardaki gürültü azaltma özelliğini kullanmaktır.
Fotoğraf: Maciek Lulko, ISO 100, f/11, 30 saniye |
ÇEKİME HAZIRLIK
Örnek olarak, ışık izleri olarak, araç ışıklarının uzun pozlama fotoğraflarını çekmek istediğimizi varsayalım. Hızla hareket eden trafiğin çok olduğu ve ortam ışığının az olduğu bir yer bulmak isteyeceksiniz. Bunun yanında, kadraj içine neon tabelaları veya diğer ışık kaynakları koymak hoş etkiler meydana getirebilir.
Şimdi, geçmekte olan araba ışıklarını yakalayacak iyi bir bakış açısı bulun. Üçayak ve fotoğraf makinenizi kurun ve hazır olun!
KAMERA AYARLARI
Deneme yanılma olayına girilir. Tam "mükemmel" kamera ayarı yoktur. Hepsi çevrenizdeki ışığa, trafik hareket hızı vb. bağlıdır.
- Her şeyden önce, fotoğraf makinenize düşük bir ISO ayarı seçin. Bu, atıştaki gürültüyü azaltacaktır.
- Ardından diyaframınızı ayarlayın (f-stop sayısını artırın) ve deneme çekimleri yapın ve fotoğrafların nasıl çıktığını görün. Deneme yanılma sürecinin başladığı yer burasıdır. Ben genellikle perde hızını yaklaşık 10 saniye veya daha fazla belirlerim. Yine de her zaman BULB Modunu kullanırım.
- Çekim çok karanlık çıkarsa, diyafram boyutunu artırın (f-stop sayısını düşürün). Çekim çok fazla pozlanmışsa, diyafram boyutunu azaltın (f-stop sayısını yükseltin). Diyafram, alan derinliğinizi de etkileyecektir. Unutmayın, ISO 100 veya 200'e bağlı kalmanız gerekmez. Tüm farklı karışık eşleme ayarlarını deneyin ve sizin için en iyi neyin işe yaradığını görün. BULB Modu kullanırken yaptığım deklanşöre ilk bastığım andan itibaren ikinci kez basana kadar rtücüyü açık tutmaktır. DSLR'de, bu mod, genellikle mod kadranında "B" olarak işaretlenmiştir. Genellikle ISO'yu 100 veya 200 olarak ayarlar, uzaktan kumanda kullanır, deklanşöre basar ve yaklaşık on saniye bekler ve ardından deklanşörü kapatırım. Daha sonra çekimimi kontrol eder ve çok karanlık, çok parlak vb. olup olmadığını anlamaya çalışırım.
ÇEKİM İÇİN DOĞRU ZAMANI BULMAK
Son bölüm zamanlamanın doğru olmasını sağlamaktır. Kameranızdan bakmak ve fotoğrafın nereden başlayacağını bilmek isteyeceksiniz. Bunun nedeni, siz çekime başlamadan önce herhangi bir arabanın kadraj içinde olmadığından emin olmak istemenizdir. Bunu yapmazsanız, çekimin ortasında başlayıp, hiçbir yerden çıkmayan bazı ışık çizgileri olur. Bazen bu kaçınılamaz ve bazen etkileyici olabiliyor. Ancak çoğu zaman, herhangi bir araba çekime girmeden önce çekimi başlatmış olmak istersiniz.
Fotoğraf: Richard Cawood, ISO 100, f/18, 10 saniye |
SON İPUÇLARI
Sadece birkaç ipucu daha var, ve çekime hazırsınız!
İlk olarak, her zaman RAW modunda çekin (her zaman yapmanız gerektiği gibi), böylece çoğu ayarlar daha sonra kolayca düzeltilebilcektir.
Sonra karanlıkta odaklanmak zor olabileceğinden manuel odaklamayı kullanmanız gerekebilir.
Son olarak, f-stop farkının ne işe yaradığını unutmayın. Örneğin, bir sokak lambasının f/5.6 ile çekimini yaparsınız ve normal çıkar. Aynı çekimi f/16'lık bir f-stop ile gerçekleştirirseniz, ışık üzerinde bir yıldız efekti elde edersiniz. Dikkat etmeniz gereken bir diğer husus da kadraj içindeki diğer ışık kaynaklarıdır.
Umarım bu öğreti size yardımcı olmuş, tüm sorularınıza cevap vermiştir, ve muhteşem ışık izleri fotoğrafları çekebilmenizi sağlamıştır!
© Ty Sharp
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.