Bunun öncelikli amaçlarından birisi birçok fotoğraf çekerek çerçeve içinde bulunan insan ögesini çerçeveden çıkararak insansız bir fotoğraf elde etmektir. Bir diğer amaç ise HDR olarak birleştirmektir. Bunların yanında bir diğer amaç da tek bir fotoğraf içine uzun bir zamanı sıkıştırmaktır.
© Jacob Surland |
Bu makalede, uzun bir zaman aralığını tek bir kare içine sıkıştıran bir fotoğrafın nasıl oluşturulacağını öğreneceksiniz. Süreç olarak zaman atlamalı video (time-lapse) oluşturmaya benzemektedir, ancak sonuç olarak tek bir fotoğraf ortaya çıkarılmaktadır.
Zaman atlamalı fotoğrafçılıkta olduğu gibi, manzarada bir değişiklik görmek için tercihen birkaç saat boyunca birkaç fotoğraf çekersiniz. Daha ilginç sonuçlar elde etmek için, gün ışığından geceye süren bir zaman aralığında fotoğraflar çekersiniz. Sonuç olarak fotoğrafları bir araya getirdiğinizde, gerçekten büyüleyici bir sonuç elde etmiş olursunuz.
Önerilen Ekipman
Bu tür bir fotoğrafı elde edebilmek için bir kamera ve bir üçayak ya da benzeri ekipmana sahip olmanız gerekir. Çekim sırasında, her zaman olduğundan daha fazla olacak şekilde kamera sarsıntısından sakınmanız gerekecektir. Ayrıca, bir kablolu ya da kablosuz uzaktan kumanda kullanılması önerilir.
Uzun bir süre boyunca beklemeniz gerekeceği için sıcaklık değişimini de düşünmeniz gerekecektir. Sıcaklıkta değişiklikler olacağı için yanınızda sizi sıcak tutacak elbiseler bulundurmayı unutmayın.
© Jacob Surland |
Nerede Çekim Yapılabilir
Teorik olarak bu tekniği kullanarak herhangi bir şeyi herhangi bir yerde çekebilirsiniz. Yine de, uzun bir zaman aralığını tek bir kare içine sıkıştırmaya çalışacağınız için, ilgi çekici bir manzara karşısında ilgi çekici bir kompozisyon oluşturacak bir yerde çekim yapmanız önerilir.
Ne Zaman Çekim Yapılabilir
Işığın en fazla değişim gördüğü anlarda çekim yapmalısınız, bu da gece-gündüz ya da tersi bir durumda çekim yapmanızın daha uygun olacağı anlamına gelmektedir. Bir fotoğrafı olağanüstü bir hale getirecek bir değişimdir. Sadece gün ortasında birkaç saat süren bir çekim yaparsanız, herhangi bir öğlen fotoğrafından farksız bir çekim yapmış olacaksınız.
Çekim Nasıl Yapılır
Nihai bir görüntüye harmanlamayı düşündüğünüz fotoğrafları çektiğinizde, her karede neredeyse aynı kompozisyona sahip olduğunuzdan emin olmalısınız. Bunu, kameranızı sabitleyerek, en basiti bir üçayak üzerinde yapabilirsiniz. Kompozisyondaki küçük farklar daha sonra işleme sırasında ele alınabilir, ancak kompozisyonda büyük farklar meydana gelmişse, harmanlama sırasında düzeltme çok zor olacaktır.
© Jacob Surland |
Her bir çekimi gerçekleştirmek için bir uzaktan kumanda ya da – kameranızda mevcutsa – time-lapse modunu kullanabilirsiniz. Deklanşörü uzaktan tetiklemenin avantajı, dikkat çekici bir şeyle karşılaşıldığında yeni bir çekim yapılabilme olanağının bulunmasıdır.
Işık değiştikçe kamera ayarlarının da değiştirilmesi gerekecektir.
Gün içinde kamerayı Diyafram Öncelikli Mod'a aldıktan sonra ISO'yu 100 ve diyaframı da f/8 civarında bir değere ayarlayabilirsiniz. Bu sayede, gün içinde gerçekleştireceğiniz bütün çekimlerin aynı alan derinliğinde ve ışığın değişimi dışında aynı olmasını sağlayacaktır. Vurguların veya gölgelerin fotoğraf içinde aşırıya kaçmadığından emin olmak için üçlü çekimler yapın. Fotoğraf çok parlak ya da karanlık çıkarsa ayarlamak için pozlama telafisi yapın.
Hava kararmaya başladıkça kamera daha uzun pozlamalar yapmaya başlayacaktır, 30 saniyelik bir perde hızı belirlediğinizde ISO'yu artırmanız gerekecektir. Genel olarak ISO 800 ya da ISO 1600 gibi bir ayar kullanabilirsiniz.
© Jacob Surland |
Karanlık çökmeden önce muhtemelen otomatik odaklamayı kapatmak isteyeceksiniz. Manzaranıza bağlı olarak düşünceniz değişiklik gösterebilir. Şehir ışıklarının olduğu noktalarda düşük ışıkta otomatik odaklama yapma imkanı kolaylıkla elde edilebilecekken manzara fotoğraflarında karşıtlık ortadan kalkar ve otomatik odaklama imkansızlaşır. Bir diğer seçenek olarak otomatik pozlama kilidini kullanabilirsiniz.
Kaç Fotoğrafa İhtiyacınız Var
En azından iki fotoğrafa ihtiyacınız bulunmaktadır, yine de birden büyük her sayı işinizi görecektir. Aşağıdaki Sidney fotoğrafında birçok gece fotoğrafı kullandım. Gündüz bölümü için ise sadece iki tane kullandım.
"Birçok insan" çeşitliliğini çekiyorsanız, insanlarla dolmasını istediğiniz bütün alanlar için ayrı ayrı fotoğraflar çekmelisiniz. Manarola, İtalya fotoğrafı için 200 fotoğraftan derlenen 60 kadar fotoğraf kullandım.
© Jacob Surland |
Yüksek Dinamik Aralıkla Nasıl Mücadele Edilir
Bazı durumlarda, dinamik aralık çok yüksek olduğu için fotoğrafı tek bir kare ile pozlayabilmek çok zor ya da imkansız olabilmektedir. Bu, genellikle gece şehir çekimlerinde ya da kadraja güneş girdiğinde gerçekleşmektedir. Güçlü ışık kaynağı ve gölgeler arasındaki farklılık pozlamanın tek bir kare içinde yapılamayacak kadar büyük olacaktır.
Bu gibi durumlarda Otomatik Pozlama Basamaklama (Auto Exposure Bracketing – AEB) ya da pozlama telafisi yapmanız gerekecektir.
Fotoğraflar Nasıl Harmanlanır
Fotoğraflar harmanlamak için katman-tabanlı herhangi bir fotoğraf düzenleme yazılımını kullanabilirsiniz. Ben Photoshop üzerinde bunun nasıl yapılacağını göstereceğim fakat siz Photo Affinity, GIMP ya da diğer fotoğraf düzenleme yazılımları ile de bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
© Jacob Surland |
Genel işlem, çekimdeki en iyi fotoğraflardan birisini ana fotoğraf olarak seçmektir. Daha sonra diğer fotoğraflar seçilerek bu ana görüntüye harmanlanır.
Bu tekniğin adı Katman Maskeleme (Layer Masking) olarak bilinir.
1. Adım
Çektiğiniz bütün fotoğrafları işlem kolaylığı açısından bilgisayarda tek bir klasöre kopyalayın. JPEG formatı da işinizi görecektir, ancak RAW dosyalar da kullanabilirsiniz.
© Jacob Surland |
2. Adım
Ana fotoğrafı seçip Photoshop ile açın.
3. Adım
Farklı ışık koşullarında çekilmiş diğer fotoğrafı seçin. Bu fotoğrafı ana fotoğraf üzerine sürükleyin. Fotoğrafı hizalayın ve enter tuşuna basın.
Burada, sadece üst katmanı gördüğünüzden emin olun.
© Jacob Surland |
4. Adım
Üst fotoğrafa, üst katmanı seçerek ve Katman (Layer) > Katman Maskesi (Layer Mask) > Tümünü Gizle (Hide All) yolunu takip ederek maske ekleyin. Şimdi bir siyah maske eklemiş oldunuz. Bu noktada, alttaki fotoğraf katmanını görüyor olmanız gerekmektedir.
© Jacob Surland |
5. Adım
Siyah maskeye tıklayarak maskeyi seçin ve fırça aracını seçin (B). Fırça rengi olarak beyaz seçin, opaklık ayarını (opacity) %50 civarında bir değere ve sertliği (hardness) %0'a getirin. Bu noktada çoğu alanca BÜYÜK yumuşak bir fırça ile çalışmak isteyeceksiniz. Detaylı çalışmalar yapmak istediğiniz noktada sertlik ayarını %50 civarında bir değere getirebilirsiniz.
© Jacob Surland |
6. Adım
Bazı bölgeleri boyamaya başlayın ve fotoğrafın nasıl değiştiğini gözleyin.Fareye her bir dokunuşunuzda ve bir bölgeyi boyayışınızda, üstteki fotoğraf daha görünür hale gelecektir. İlginç bir sonuç elde edene kadar oynamaya devam edin.
7. Adım
Daha fazla fotoğrafı Photoshop'a taşıyarak ve her yeni fotoğraf üst katmanda olacak şekilde devam edin. Değilse, katmanı yukarıya taşıyabilirsiniz. Daha sonra 4-6. adımları tekrarlayın.
Nihai Görüntü
Sonunda, kendi eşsiz fotoğrafınızı oluşturduğunuz, her bir pikselini işlediğiniz bir fotoğrafa sahip olacaksınız. Aşağıdaki Avusturya'daki pastoral Alp şehirlerinden olan Halstatt fotoğrafı için 18 fotoğraf kullandım.
© Jacob Surland |
© Jacob Surland |
Dikkate Değer Diğer Şeyler
8-bit mi, 16-bit mi?
Normalde fotoğraf düzenleme için 8-bit mod kullanmamalısınız, ancak 20'den fazla fotoğraf harmanlıyorsanız, yüksek performanslı bir bir bilgisayarda bile, 16-bitlik modda ciddi performans sorunları ile karşılaşabilirsiniz. Geçici bir çözüm olarak ise görüntü kalitesinden taviz vermek uğruna bile olsa 8-bit kullanabilirsiniz. Bunu Görüntü (Image) > Mod (Mode) > 8-bit/Kamallar (8-bit/Channel) yolunu izleyerek yapabilirsiniz. 8-bit kullanmanın dezavantajı renk geçişlerinde şeritleşmeler meydana gelebilir (pürüzsüz bir şekilde oluşmayabilirler).
Hizalama
Muhtemelen kamerayı çekim sırasında hizalarsınız, yine de fotoğrafta hizalanma hataları dikkatinizi çeker. Bu birkaç pikselden fazla değildir.
© Jacob Surland |
Kaydırma aracını seçtikten sonra fare ya da klavyedeki ok tuşları ile hassas ayarlamalar yapabilirsiniz.
Ek ipucu – gece ve gündüz fotoğraflarını değiştirerek birden fazla nihai görüntü oluşturmayı deneyin.
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.