Son Yazılar

21 Şubat 2016 Pazar

Bulut Fotoğrafları Nasıl Çekilir


Doğa bizi gün doğumları, gün batımları, bulutlar arasından akıp giden güneş ışınları gibi çarpıcı görüntüler sunan birçok seçenekle ödüllendirmektedir. Bir manzara fotoğrafçısı olarak, fırtınalı ve parçalı bulutlu günleri beklerim, çünkü bulutlar fotoğraflarımı daha etkileyici ve canlı yapmaktadır. Bulutlar olmadan gün doğumlar ve gün batımları sıkıcı bir hal almaktadır, bu fotoğraflar dikkatimizi gökyüzünden ziyade yerde, ön planda olan ögelere vermeye zorlamaktadır. Ters açıdan bakarsak, alttan gelen ışıklarla aydınlanmış renkli, kabarık bulutlarla dolu bir gün doğumu ya da gün batımı fotoğrafı çekerseniz, sahneniz çok daha renkli ve canlı bir hal alacaktır. Aslında, bulutlar son derece etkileyici olabilir ve fotoğrafınızdaki temel öge haline gelebilir. Bu makalemizde, sadece bulutların fotoğrafını çekme hakkında bilgi vermekle kalmayacak, ayrıca bulutların fotoğrafınızda nasıl daha dinamik ve çarpıcı bir hal alabileceği hakkında da bilgiler vereceğim.



NIKON D800E + 28-300mm f/3.5-5.6 @ 40mm, ISO 100, 1/4, f/8.0 © Nasim Mansurov
Bulutlar bütün şekillerde ve formlarda göründüğü için kümülüs, stratokümülüs, stratus, cümülonimbüs gibi farklı gruplar halinde adlandırılmışlardır. Ve bu bulut gruplarının her biri kendilerine özgü farklı tür ve çeşitleriyle ayırt edilmektedir. Örneğin, yukarıdaki Mt. Rainier üzerinde yer alan bulut "merceksi" olarak adlandırılır ve yıl boyunca şekilden şekle - bazen bir uçan daire bazen de mantar gibi - girebilir. Aşağıdaki fotoğrafta Great Sand Dunes Milli Parkı içinde yer alan Mouınt Herard etrafındaki merceksi bulutlar, bölgedeki iki zirve üzerinde çarpıcı ve etkileyici görünümlerini sunmaktadır.

NIKON D700 + 24-70mm f / 35mm @ 2,8, ISO 800, 1/200, f / 5.0 © Nasim Mansurov

Bulutlar olmadan her iki fotoğraf da etkileyici bir görüntü sunmayacaklardı ve büyük olasılıkla beni, fotoğraflara ilgi katacak yeni şeyler aramaya zorlayacaktı. Kısacası, etkili bir şekilde düşündüğünüz zaman düşünebileceğinizden çok daha etkili olabilir.

Peki, bulut fotoğrafı çekmenin en iyi yolu nedir? Bulutların fotoğrafını çekerken kullandığım bazı teknikleri sizinle paylaşmak istiyorum.

1) Hava Koşulları

Yeni başlayan fotoğrafseverlerin yaptığı ilk hatalardan birisi kötü hava koşullarından sakınmak için güneşli havaları beklemektir. Ben fotoğrafçılığa ilk başladığım günlerde genellikle, fırtınalardan, yağmurdan ve rüzgardan korunabileceğim şekilde kapalı havaları beklerdim. Zaman geçtikçe, en iyi fotoğraflarımı genellikle kapalı havalarda çektiğimi fark ettim - fırtınalı günler özellikle gün batımı ve gün doğumu saatlerinde etkileyici bulut fırsatları vermekteydi.Örneğin, yukarıdaki Mount Herard fotoğrafını çektiğimde, büyük zorluklar içindeydim, kum tepeleri üzerinde yürürken 4,-50 kilometre hızlarda esen rüzgarla mücadele etmek zorunda kalmıştım. Arkadaşım Sergey ile birlikte idik ve o biraz korkmuştu ve geri dönmemiz gerektiğini söylüyordu. Güneşin alçalmasını bekledim ve yukarıdaki fotoğraf NIKON D700 kullanarak panoramik bir şekilde çektiğim son fotoğraf olmuştu.

NIKON D3S + f 24-70mm f / 38mm @ 2,8, ISO 3200, 1/50, / 8.0 © Nasim Mansurov

Parçalı bulutlu, çok bulutlu ve fırtınalı günlerde fotoğraflar çekerseniz güzel fotoğraflar çekme ihtimaliniz büyük oranda artacaktır. Yine de fırtınalı günlerde dikkatli olmalısınız - rüzgarın hızı 80 km/h'yi geçerse kasırga ve hortum çıkma ihtimali olduğu için evde oturmakta fayda var.

2) Polarize Filtreler

Eğer bir polarize filtre almadıysanız, almanızın tam sırası. Daha önceki bir yazımda paylaştığım gibi bir polarize filtrebulutları gökyüzünden ayırmanızı ve gökyüzünü karartmanızı sağlayacaktır. Tek yapmanız gereken filtreyi lensinizin önüne yerleştirmek ve vizörden baktığınızda polarizer etkisini görünceye kadar çevirmek. Doğru bir açı ile kullanıldığında polarize filtreler bulutları gökyüzünden ayırarak fotoğrafınızda büyük değişiklikler meydana getirebilir. Bunu, gökyüzünde yayılan bazı ışık dalgalarını engelleyerek yapmaktadır. Fotoğrafçılıkta yeniyseniz daha önce farklı türdeki filtreler ile ilgili yazmış olduğum yazıyı okuyabilirsiniz.

NIKON D600 + 24-70mm f / 58mm @ 2,8, ISO 100, 1/10, f / 11.0 © Nasim Mansurov

3) Dereceli Doğal Yoğunluk Filtreleri

Gün doğumunda ve batımında fotoğraf çekerken, fotoğrafını çekeceğiniz sahnenin pozlama aralığı kameranızın yakalamakta zorlanabileceği kadar büyük olabilir. Bulutları pozlarsanız, ön plandaki ögeler az pozlanma riski ile karşı karşıya kalabilir. Eğer ön plana pozlarsanız bulutlarda ışık patlamaları meydana gelebilir. Yüksek dinamik aralıklı fotoğraflar çekerken dengeli pozlamalar yapabilmenin iki farklı yolu vardır - Yüksek Dinamik Aralıklı (HDR) fotoğraf çekim tekniği ya da dereceli doğal yoğunluk filtresi kullanmak. Şahsi olarak ben HDR kullanmaktan uzak duruyorum çünkü bu şekilde çekilen fotoğrafların doğal bir görünüm elde etmesi zor ve bu işlemle iyi bir görüntü elde etmek için çok emek sarf etmek gerekiyor. Bir dereceli yoğunluk filtresai kullandığınız zaman pozlama değişiklikleri hakkında endişelenmenize gerek yoktur, çünkü filtre pozlamalarda meydana gelebilecek dengesizlikleri gidermenize yardımcı olacaktır.

NIKON D700 @ 16mm, ISO 200, 1/13, f / 10.0 © Nasim Mansurov

Çoğu doğa sahnesi doğrusal bir ufuk çizgisi barındırmadığı, dağlar, ağaçlar ve diğer nesneler barındırdığı için yumuşak kenarlı bir dereceli doğal yoğunluk filtresi kullanmanızı tavsiye ederim. Yukarıda bahsettiğim yazımda da okuyabileceğiniz üzre filtreyi yukarı - aşağı kaydırabilmek için bir filtre tutacağı kullanmanız gerekecektir. Eğer maddi durumunuz yeterli değilse ve basit bir dereceli doğal yoğunluk filtresi almayı planlıyorsanız, üç duraklık bir dereceli yoğunluk filtresi satın alın (genellikle yumuşak kenarlı, 0.9 GND şeklinde tanımlanır). Üç duraklık farklılık ile vizör üzerinden izlerken bile meydana gelen değişiklikleri fark edebilirsiniz. Bu filtrenin kullanımı esnasında dikkat etmeniz gereken tek şey, geçiş alanlarıdır - eğer uzun boylu ağaçlar ya da bir dağ zirvesi varsa bu nesnelerin tepe kısımları sahneye göre karanlık bir şekilde görünebilir.

SLT-A77V + DT 16-50mm F2.8 SSM @ 20mm, ISO 100, 1/1, f / 8.0 © Nasim Mansurov

Ön planda yer alan nesneleri kullanarak silüetler elde etme fırsatına sahip olabilirsiniz. Bu gibi durumlarda yapmanız gereken dereceli doğal yoğunluk filtrenizi kaldırman ya da filtreyi ters çevirmektir. Böylece daha iyi görünen ve ilgi çekici görüntüler ortaya koyabilirsiniz.

4) Pozlama Süresi

Ön planda hareket eden bir su kütlesi varsa, "ipeksi" görüntüler elde etmek için uzun süreli pozlama züreleri kullanabilirsiniz. Ancak, bulutlar genellikle çok hızlı hareket ederler, özellikle alçak seviye yer aldıklarında, bu nedenle uzun pozlamalar bulutların kendilerine has özelliklerinin deforme olmalarına neden olup bütün fotoğrafınızı berbat edebilir. Eğer bunu bu şekilde amaçlıyor ve gerçeküstü bir fotoğraf elde etmek istiyorsanız, yine de uzun pozlamalar deneyebilirsiniz. Eğer bulutların varlığını ayrı bir eleman olarak belirtmek istiyorsanız kısa süreli pozlama süreleri kullanmanız gerekecektir. Perde hızı ile ilgili sihirli bir formül yoktur, ne yapmak istediğinize ve sahnenizin ne kadar karanlık olduğuna göre değişir, bu yüzden bir deneme çekimi yapın, çekiminizi yakınlaştırarak bulutlar üzerinde bulanıklık var mı yok mu kontrol edin. Eğer düşük ışık koşulları ile mücadele etmek zorunda kalıyorsanız bir üçayak (tripod) kullanmanız gerekecektir.

NIKON D600 + 14-24mm f / 24mm @ 2,8, ISO 400, 1/30, f / 8.0 © Nasim Mansurov

Uygun pozlama süresinden emin değilseniz yapabileceğiniz bir diğer uygulama da çekimlerinizi basamaklamadır (bracketing). Bir dereceli doğal yoğunluk filtresi kullanıyor dahi olsanız üç farklı pozlama seviyesinde yapacağınız üç farklı çekim, bilgisayarda yapacağınız işleme sürecinde size oldukça yardımcı olacaktır.




5) Kompozisyon

Bazı zamanlarda bulutlar kendi başlarına ilginç bir şekilde görünebilir. Bulutların sadece kendilerini çekme çağrılarına rağmen fotoğrafımın ön planına nesneler koymaya çalışırım. Bulutlar fotoğrafımdaki ana ögeler olacak olsa da arka plan ögesi olarak daha iyi hizmet vermektedir. Bu nedenle bulutlar gökyüzü "dolgusu" olarak bakarım, bu nedenle onları yalnız başına çekmeden önce etrafa bir göz gezdirir ve ilgi çekici nesneler var mı diye araştırırım. Etrafınıza baktığınızda ilgi çekici bir nesne ile karşılaşmadıysanız, alabildiğine uzanan bir tarlanın bütün fotoğrafınızda büyük bir değişiklik yapabileceğini unutmayın.

Bulutlar dağınık bir şekilde ise, bütün parçalarını kesmediğinizden emin olun. Eğer büyük bir bulut kümesi ile karşılaştıysanız bulutun bir kısmını kesmektense, bulutu kadraja doldurabilmek için ya geri yürüyün ya da lensinizle bunu yapmaya çalışın. Ayrıca, takipçilerime her zaman fotoğrafta "nefes alınacak" boşluklar bırakılmasını tavsiye ederim. Bulutları fotoğrafınızın kenarlarına sıkıştırmamaya çalışın.

Canon EOS 5D Mark III + EF24mm f / 1.4L II USM @ 24mm, ISO 100, 1/50, f / 5.6 © Nasim Mansurov

Bulutları kendi başlarına çekiyorsanız da bir bütün içerisinde ayrı bir şekilde çekiyorsanız da kompozisyonun temel kurallarını unutmayın. Üçler kuralı, yönelen hatlar, simetri ve benzeri bütün kurallar fotoğrafınız üzerindeki duyguların yönlendirilmesinde önemli rol oynayabilir. Eğer bulutlar etkileyici görünüyorsa onları fotoğrafınızın temel ögesi halinde kullanabilir ve fotoğrafınızın 2/3'sini onlara ayırabilirsiniz. Sadece bölüm bölüm yer alan bulutları fotoğrafınıza eklemek istiyorsanız bir "dolgu" malzemesi olarak fotoğrafınızın 1/3'lik kısmını onlara ayırabilirsiniz.

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak isterseniz, daha önce yazdığımız bütün yazıları okuyabilirsiniz.

6) Bilgisayarda İşleme

Bulut fotoğrafı çekme işlemi kamera ile sınırlı değildir - çekimlerinizi bilgisayarda işleyerek bulutları daha da çarpıcı bir hale getirebilirsiniz. Bulut / manzara fotoğraflarınızın çok daha ilgi çekici olmasını arzuluyorsanız bilgisayarda küçük rötuşlar yapmanız gerekecektir. Bulut fotoğraflarını geliştirmenin birçok farklı yolu olsa da Lightroom ile en kısa şekilde fotoğraflarınızı nasıl "en güzel" hale getireceğinizi göstermeye çalışacağım.

Lightroom ile fotoğraflarınızı hızlı bir şekilde nasıl daha güzelleştireceğinizi adım adım anlatacağım. İşte, Lightroom'a attığım fotoğrafın raw hali:

NIKON D4 + 24-85 f / 24mm @ 3.5-4.5, ISO 640, 1/100, / 8.0 f © Nasim Mansurov

Gördüğünüz gibi renkler oldukça düz görünüyor. Bulutların üzerinde biraz renk ve ayrıntı var gibi ancak bu yeterli değil. Şimdi, Lightroom ile birkaç küçük tıklama sonucu neler yapabileceğimize bir göz atalım:

NIKON D4 + 24-85 f / 24mm @ 3.5-4.5, ISO 640, 1/100, f/8.0 © Nasim Mansurov
Artık sahnemiz daha ayrıntılı, renkli ve kontrastlı görünüyor ve fotoğrafın biraz daha canlı. Bu sonucun en iyi yanı ise bütün bu işlemler için birkaç dakika uğraşmış olmam. Tüm yaptığım dereceli filtre kullanmak, kontrast, berraklık ve doygunluk eklemek. "Berraklık" ayarı anahtar ayarımızdır - bulutların daha etkili bir şekilde görünmesini sağlayan ve gökyüzünden ayıran ayar, budur. Gördüğünüz gibi bütün sahneye "berraklık" ekledim, böylelikle fotoğrafın göl de dahil olmak üzere bütün kısımları birbirinden ayrılmış oldu. Berraklık ayarını kullanırken dikkatli olun - bazı durumlarda binalarda, dağ zirvelerinde ve diğer nesnelerde haleler meydana getirebilir, bu gibi durumlarda bir düzeltme fırçacı ile gökyüzünü maskelemek ve bulutları boyamak etkili bir sonuç verebilir.

Son olarak "Standart [Standard]" ya da "Manzara [Landscape]" kamera profilleri arasında geçişler yapabilir ve fotoğrafınıza olan etkisini gözleyebilirsiniz, bu konuda en etkili sonuçları Nikon ya da Canon renkleri ile alabilirsiniz. Bazen bulutlar aşırı pozlanmış olabilir, bu durumda dereceli filtre ayarlarında pozlamada bir duraklık düşürme yapabilir ve fotoğrafınızdaki büyük değişiklikleri fark edebilirsiniz. Yukarıda bahsettiğim bütün değişiklikleri gösteren Lightroom görüntüsü:

© Nasim Mansurov

Gökyüzünün daha mavi görünmesini istiyorsanız mavi bir fırça seçebilir ve yavaş dokunuşlarla gökyüzünü boyayabilirsiniz. Sadece buultlar üzerinde boyamalar yaparken dikkatli olun - bu konuda Lightroom'un Adjustmen Brush özelliğini kullanabilir ve sadece gökyüzünü boyayabilirsiniz. 

Eğer daha değişik yöntemler uygulamak isterseniz, Google's Nik Collection tarafından üretilen Viveza yazılımını kullanabilirsiniz, bu yazılım sayesinde bulutlara daha fazla detay ekleyebilir ve onların daha canlı görünmesini sağlayabilirsiniz.


Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status