Son Yazılar

27 Mart 2016 Pazar

Fotoğrafçıların Yanlış Yaptığı 35 Şey (ve Bunlardan Kurtulma Yolları)


Fotoğrafçılık sanatını öğrenmek için bu yola çıktıysanız, hatalar yapmadan fotoğrafçılığı öğrenmeniz imkansız gibidir, ancak kamerayı her elinize aldığınızda aynı hataları sık sık yapıyorsanız, bunlardan kurtulma vaktiniz gelmiş demektir.


Size yardımcı olabilmek için karşılaşma olasılığınızın yüksek olduğu 35 yaygın fotoğrafçılık hatasını ve bunların üstesinden gelme yollarını paylaşmak istiyorum.

Aşağıda, fotoğraflarınızın hafif de olsa bulanık çıkmasına, beklediğinizden daha aydınlık ya da karanlık fotoğraflar çekmiş olmanızın nedenine ve kompozisyonlarınızın sizi neden hayal kırıklığına uğrattığına dair tavsiyeleri bulabileceksiniz. Aynı zamanda diğer benzer kamera ayarları ile ilgili şikayetler ile ilgili sorulara da çözümler bulabileceksiniz.

İster fotoğrafçılığa yeni başlamış, ister uzun zamandır kameranızla dolaşıyor olun, çekimleriniz sırasında karşılaşabileceğiniz muhtemel sorunları çözebilmenize yardımcı olabilecek ipuçlarını bulabileceksiniz. Her şeye rağmen aklınıza takılan sorunlar olursa, burada sizi beklediğimizi de bilin...


© www.digitalcameraworld.com

1. AF noktasını kontrol altına almamak


Odaklamanın nereye yapılacağı kararını kameranıza bırakmayın. Kameranız fotoğrafınızda nereyi net bırakmak istediğinizi bilemeyecektir, özellikle temel nesnenizin önünde başka nesneler varsa ya da arka plan oldukça detaylı ise ya da asıl çekmek istediğiniz nesne ile fotoğrafın geri kalanı arasında büyük karşıtlık (kontrast) farklılıkları varsa, kameranız asıl nesnenize değil, diğer varlıklara odaklayacaktır.

Kameranıza, kadrajın hangi bölgesine odaklamasını gerektiği komutunu verirseniz daha isabetli sonuçlar alacaksınız. Mutlak kesinlik için tek bir AF noktası seçin. Çoğu dinamik kompozisyonlar için olmasa da merkez odak noktası en hassas olanıdır.

Kadrajın merkezinde olmayan nesneler için "odakla ve yeniden kompoze et" yöntemini kullanmanız gerekecektir: merkezi AF noktasını öznenizin üzerine getirin, deklanşöre yarım basarak odaklayın ve çekiminizi yeniden kompoze edin.

Alternatif olarak, özneniz kadrajın neresinde ise o bölgedeki bir AF noktası da kullanabilirsiniz.

Eğer kısa mesafeli bir çekim yapıyorsanız; odakla ve yeniden kompoze et yöntemi yerine bu yöntemi kullanmanız en iyi seçenek olacaktır, çünkü kısa mesafeli çekimlerde kameranızın bulunduğu noktadan az da olsa hareket etmesi fotoğrafınızın bulanık çıkmasına neden olabilecektir.


© www.digitalcameraworld.com

2. Perde hızına dikkat etmemek


Elde çekimler için kullanılan çekim kuralı, perde hızınızın lensinizin odak uzaklığına eşit ya da odak uzaklığından büyük olmasıdır, yani 50mm odak uzaklığı için en az 1/50 saniyelik, 400mm için en az 1/400 saniyelik bir perde hızı kullanmalısınız.

Fakat lensi sabit tutmanıza bağlı olarak isabetli çekim oranınız değişkenlik gösterebilir. Titreşim engelleme özellikli (VR- IS) lensler düşük perde hızlarında farklılıkla ortaya koyabilirse de nesnelerin hareketi üzerinde herhangi bir etkisi yoktur.

Eğer ikilemde kalırsanız iki kat hızlı bir perde hızı kullanın – ISO'yu da iki kat yükseltmeniz gerekecektir, ancak grenli (kumlu - noise içeren) keskin (net) bir fotoğraf, bulanık olandan daha iyidir.

Eğer özneniz hareket halinde ise, daha hızlı bir perde hızı kullanmanız gerekir – kamera sarsıntısını engelleyebilme imkanınız olsa bile, eğer hareketi "donduracak" kadar hızlı bir perde hızı kullanmazsanız, fotoğrafınız yine bulanık çıkacaktır.


© www.digitalcameraworld.com

3. Eller serbest bir şekilde çalışmamak


Düşük perde hızlarında keskin fotoğraflar elde edebilmenin en iyi yolu bir üçayak (tripod) kullanmaktır, fakat en sağlam üçayakları da kullanıyor olsanız, kamerayı mükemmel bir şekilde sabitlemediyseniz detaylarda bulanıklıklarla karşılaşmaktan kurtulamayabilirsiniz.

Deklanşöre yaptığınız basma hareketi dahi kameranızı sarsıntıya uğratabilecektir, bu nedenle bir uzaktan kumanda ya da zamanlayıcı özelliği ya da deklanşör gecikmesi özelliklerini kullanarak daha hassas görüntüler elde edebilirsiniz.

Kameranın içinde yer alan aynanın hareketi dahi titreşime neden olabilecektir. Bundan sakınmak için ayna kilitleme özelliğini ya da Canlı İzleme özelliklerini kullanabilirsiniz. Canlı İzleme modunda ayna devre dışı kalmaktadır.

DAHA FAZLASI İÇİN: DSLR Nedir?

© www.digitalcameraworld.com

4. İdeal diyaframı kullanmamak


Bazı durumlarda arka planı bulanık ve ön plandaki özneyi net bir şekilde göstermek isteyeceğiniz durumlar olsa da, çoğunlukla odaktaki bütün nesnelerin net olmasının gerekeceği durumlara hazırlıklı olmalısınız.

Lensinizin izin vereceği en dar diyaframı kullanmak isteyeceksiniz, ancak bu durumda kırınıma bağlı olarak daha yumuşak görüntüler elde etmenize neden olacaktır – kameranıza gelen ışıklar diyafram bıçaklarından dolayı dışarı bükülme yaşayacaktır, özellikle dar diyafram kullanımında bu daha da belirginleşecektir.

Detaylar iğne ucu kadar bir etkiye sahipse, alan derinliğinden taviz vermeyi tercih edebilirsiniz. Lensten lense farklılık gösterse bile, diyafram aralıklarınızın ortasındaki değerleri – genellikle f/8 - f/11 arasdındaki değerler – kullanmanız yeterli olacaktır.


5. Odaklama yaptıktan sonra zum yapmak (yakınlaştırmak)

Günümüzde kullanılan lenslerin çoğu gerçek yakınlaştırmada hata vermektedir, bu lensler "parfocal" değil, "varifocal" lenslerdir. Bu lenslerin olumsuz yanı, lens ile zum yapıldığında odağın da kaymasıdır.

Parfocal: Odak uzaklığı değişince odak değişmeyen
Varifocal: Odak uzaklığı değişince odak da değişen

Bu, bir nesnenin fotoğrafını çekmek için zum yaptığınızda odak kilidi kullandığınız takdirde lens ile zum out (uzaklaştırma) işlemimi yapsanız dahi detaylarda keskinlik kaybı yaşanmayacak, fotoğrafınız bulanık çıkmayacaktır.

Zum aralığı çok büyük değilse, odak değişikliği çok küçük olacaktır. Dar diyafram kullanımı, büyük bir alan derinliği sağlayacağın için – ön plandan arka plana her şey odakta kalacağı için – odak kaymasından kaynaklanan bu hatayı görmezden gelinebilir bir düzeyde tutabilecektir.

Bu sorundan kurtulabilmenin en kolay yolu zum yaptıktan sonra odaklama işlemini yapmaktır. Bir kez bu süreci kendinizle bir bütün haline getirdiğinizde, bu konu hakkında sürekli endişelenmenize gerek kalmayacaktır.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafçılıkta Alan Derinliği Nedir?

© www.digitalcameraworld.com

6. Elle (manuel) netlemeyi pek sık yapmamak


Otomatik netleme yaptığınızda, yumuşak görüntüler elde etmenize neden olabilecek bir dizi eylem gerçekleşebilmektedir.

Örneğin, en keskin nokta, AF noktanızın kilitlendiği noktanın önünde ya da arkasında yer aldığında, arka odaklama ya da ön odaklama hatasından dolayı lensiniz sıkıntı yaşayabilir.

Bu nedenle, her şeyi önemli olduğu kritik çekimlerde, özellikle makro ya da manzara çekimlerinde elle netleme yapmanız gerekecektir. Canlı İzleme özelliği detayları %100 büyütme sağlayarak bu işi çocuk oyuncağı haline getirecektir.

Ancak, bazı kameralar büyütülmüş görüntüyü oluşturabilmek için "enterpolasyon" adı ile anılan bir sistem kullanırlar, bu sistem Canlı İzleme özelliği kullanıldığında özellikle net görüntüler elde edilememesine neden olur, bu yüzden isabetli odaklamaya yapıldığına karar vermek güçleşir. Burada geriye kalan tek seçenek görüntüyü olabildiğince yakınlaştırmaktır.

Alternatif olarak, RAW formatında çekim yapabilirsiniz, daha sonra daha keskin, kontrastlı fotoğraflar elde etmek için ince ayarlamalar yapabilirsiniz – JPEG yerine RAW formatında çekim yapmak çok daha fazla kontrol imkanı sunmaktadır.

DAHA FAZLASI İÇİN: Lensinizle Daha Yakına Nasıl Odaklayabilirsiniz?

7. Doğru AF modunu kullanmamak


Çoğu DSLR üç otomatik netleme modu ile gelmektedir: biri sabit nesneler için kullanılan, bir diğeri hareket eden nesneler için kullanılan, diğeri de kameranın hareketi yakalama kapasitesine bağlı olarak bu ikisinden herhangi birinin kullanımına karar verileceği bir moddur.

Ancak kameranız her zaman doğru karar veremeyebilir, bu nedenle doğru modu elle girdiğinizden emin olmanız gerekecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Yeni Bir Kamera Aldığınızda Öncelikli Olarak Yapmanız Gereken 10 Şey

© www.digitalcameraworld.com

8. Pozlama telafisini kullanmamak 


Günlük fotoğraf çekimlerinizde Matrix ya da Derecelendirmeli ışık ölçüm modları pozlamayı dengeleme açısından başarılı olmaktadır.

Ancak, oldukça parlak ya da karanlık durumlarla karşılaşıldığında kameralar hatalı ölçüm yapabilmektedir. Matrix ölçüm modunun kendi pozlama telafisini kullanmasına rağmen, isabetli olmayan sonuçlar ortaya çıkabilmektedir.

Pozlama telafisini kullanarak çekimler yaparak aşırı ya da az pozlanmış fotoğraflar çekmek ve bunları daha sonra kurtarmayı denemek daha iyi sonuçlar verecektir.

Photoshop kullanırken karanlık alanları aydınlatmaya çalıştığınızda, gölgelerde gren (noise) artışı gözlemlenecek, aşırı parlak bölgelerdeki detayları kurtarmaya çalıştığınızda "dijital" görünümlü fotoğraflar meydana gelecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Kış Fotoğrafçılığı İçin 15 İpucu

© www.digitalcameraworld.com

9. Histogramı önemsememek


Kompozisyon ve odaklamaya kendinizi kaptırmanız ve histogramı düzenli olarak kontrol etmeyi unutmanız son derece kolaydır. Fakat pozlamayı kamera ile çekim yaparken doğru bir şekilde yapmak, daha sonra bilgisayarda düzeltmeye çalışmaktan daha kolaydır.

Pozlamanın doğru yapıldığını anlayabilmek için sadece fotoğrafın önizlemesine güvenmeyin, özellikle gece ya da parlak gündüz vakitlerinde LCD ekranın kendi parlaklığı, fotoğrafın parlaklığı konusunda yanıltıcı bir his uyandırabilmektedir.

Eğer histogram bir tarafa doğru yığılma gösteriyorsa, bu bölgelerin tamamen beyaz ya da siyah olduğu yani bu bölgelerdeki detayları izlenemeyeceği anlamına gelecektir (diğer bir deyişle, bu bölgeler az ya da aşırı pozlanmış demektir).

Eğer ekran üzerinde görüntülenen histogram boyutunu çok küçük bulursanız, Highlights görünümünü tercih edebilirsiniz. Bu özellikle birlikte aşırı pozlanmış noktalar uyarı verecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Histogram Nedir?

© www.digitalcameraworld.com

10. Dinamik aralığa önem vermemek

Bazen sahnenizdeki dinamik aralık – en karanlık ve en aydınlık noktalar arasındaki parlaklık farklılığı – tek bir pozlamada kameranızın sensörünün başa çıkabileceğinden çok daha geniş olabilir.

Bu durumu fark edebilmenin yolu, histogramı kontrol etmektir: eğer grafik üzerinde hem sağ hem de sol tarafta yığılmalar meydana gelmişse, pozlama telafisi uygulanması hiçbir farklılık meydana getirmeyecektir.

Bu durum genellikle arkadan aydınlatılmış portre çekimlerinde ve gün doğumu ya da gün batımı sırasında yapılan manzara çekimlerinde karşılaşılan bir durumdur. Kameranızın sensörünün başa çıkmakta zorlanacağı bu gibi geniş dinamik aralıkla karşılaşılan durumlarda kullanabileceğiniz birkaç farklı yol bulunmaktadır.

Arkadan aydınlatılmış bir portre çekimi sırasında flaş kullanmak ya da bir manzara çekiminde parlak gökyüzü ile koyu ön plan arasındaki dengeyi sağlamak için bir dereceli yoğunluk filtresi kullanmak bu yollardan birkaçıdır.

Sabit nesnelerin çekimi yapılırken birden çok çekim yapılması ve bu çekimlerin daha sonra tek bir fotoğrafta birleştirilmesi de bir diğer yoldur.

DAHA FAZLASI İÇİN: HDR Fotoğrafçılık Dersleri

11. Vizörü korumayı ihmal etmek

Vizörden kameranızın içine ışık sızabileceğini ve bunun fotoğrafınızı etkileyebileceğini biliyor muydunuz?

Çoğunlukla bir sorun oluşturmaz, çünkü gözünüzü vizöre dayarsınız ve kalkan olursunuz, fakat Canlı İzleme moduna geçiş yaparsanız ya da uzaktan kumanda ile çekim yaparsanız, vizörden ışık sızması riski meydana gelecektir.

Özellikle uzun pozlamalar yaparken bunun etkisi ortaya çıkacak, ilginç, hayaletimsi görüntüler fotoğrafınızda görülebilecektir.

Fotoğrafçılık rehber kitapları bu gibi durumlardan korunmak için bir vizör kapağı kullanılmasını tavsiye etmektedir, ancak bunlardan birine sahip olmayabilirsiniz. Bunun yerine kameranızın üstünü örten bir lens bezi kullanabilirsiniz – bu bezle daha sonra lensinizi de temizleyebilirsiniz!

DAHA FAZLASI İÇİN: Güneş Tutulması Fotoğrafı Nasıl Çekilir?

© www.digitalcameraworld.com

12. Flaş ayarları ile uğraşmamak


Eğer açık havada dolu flaşı kullanıyorsanız ve fotoğrafınız çok parlak çıkıyorsa, ya modelinize çok yakınsınız ya da pozlamanız flaş senkron hızına oranla doğru pozlama yapabilecek bir perde hızı kullanmıyorsunuz demektir (genellikle en hızlı flaş hızı 1/200 saniyedir).

Bu sorundan kurtulmanın en kolay yolu daha küçük bir diyafram kullanmaktır. Diyafram flaş pozlamasını kontrol eder; daha küçük bir diyafram flaşın pozlamasını düşürecektir.

Çok aydınlık günlerde, oldukça küçük diyafram değeri kullanmanız daha fazla alanı odak içine almanız anlamına gelecektir. Bu durumda daha geniş diyafram değeri kullanabilmek için bir ND filtre kullanmanız, aşırı pozlama yapmanızı önleyecektir.


© www.digitalcameraworld.com

13. Ölçüm modunu kontrol etmemek

Ölçüm modu fotoğrafınızın ne kadar parlak ya da karanlık olacağı konusunda büyük farklılıklar meydana getirecektir. Eğer fotoğrafınız çok parlak ya da karanlık çıkmışsa kazara yanlış ölçüm modunu seçip seçmediğinizi kontrol etmeniz gerekecektir.

Örneğin, noktasal ölçümde, sahnenin sadece küçük bir bölümünden ışık ölçümü yapılacaktır, eğer siz bu modu seçtiyseniz, odaklamanın yapıldığı noktadan ışık ölçümü yapılacaktır.

DAHA FAZLASI İÇİN: Ölçüm ve Pozlama: Giriş

© www.digitalcameraworld.com

14. Ufuk çizgisine dikkat etmemek

Günümüzde bu hatanın özrü yoktur! Bazı kameralar sanal ufuk çizgisi özelliği sunmakta ve mimari, manzara ve deniz çekimlerinde size yardımcı olmaktadır.

Kameranızda bu özellik yoksa, kılavuz çizgilerin görüntülenmesini sağlayabilirsiniz – bazı DSLR'lerde bu özellik vizörden bakınca görüntülenebildiği gibi bazılarında Canlı İzleme modunda da kullanılabilmektedir. Eğer kameranız bu özelliği de desteklemiyorsa, AF noktasını kullanarak fotoğrafınızın düz görünmesini sağlayabilirsiniz.

Düzeltme işlemini Photoshop ile yapabilirsiniz elbette, ancak bu işlemin yapılması sırasında fotoğrafınızın bir bölümünde kırpılmalar meydana gelecektir. Kameranızla bu işlemi yapmak saniyeler almaktadır, bu nedenle daha sonra sıkıntı çekmemek için ufuk çizgisine dikkat edin.

DAHA FAZLASI İÇİN: Gün Doğumu ve Gün Batımı Fotoğrafçılığı İpuçları

15. Kadrajın kenarlarını kontrol etmemek

Fotoğraf çekerken bir nesneye dikkatinizi verdiğinizde, fotoğrafınızın kenarlarında dikkat dağıtabilecek nesneleri gözden kaçırmanız muhtemeldir.

Daha sonra bilgisayarda kırpma ya da klonlama gibi rötuş işlemleri yaparak istenmeyen ögelerden fotoğrafınızı kurtarabilirsiniz, ancak zamanınızı ve kameranızın sensörünü tam anlamıyla kullanabilmek için (düzenlemeye değil de fotoğraf çekmeye daha fazla zaman ayırabilmek için), fotoğrafı çekerken buna dikkat etmek gerekecektir.

Söylemesi uygulamasından kolay, özellikle crop faktör kameralar kullanıyorsanız ve kameranız %100 oranında bir görüntü sunmuyorsa, bu konuda zorluklarla karşılaşmak muhtemeldir. Dikkatli bir şekilde kompozisyonu hazırladığınızda ve çekimi yaptığınızda çitler, yapraklar ya da sokak lambalarının fotoğrafınızda alakasız bir şekilde görünmesinin nedeni budur.

Bu nedenle,deklanşöre basmadan önce çevreyi dikkatli bir şekilde inceleyip muhtemel dikkat dağıtı nesneleri belirleyin – çekimi yapmadan önce zum out (uzaklaştırma) yaparak fotoğrafınızı yeniden kompoze edin ve dikkat dağıtıcı nesneleri fotoğrafınızdan çıkarın.

Alternatik olarak Canlı İzleme özelliğini kullanabilirsiniz, bu özellik bütün DSLR kameralarda %100 görüntü oranı vermektedir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Doğal Çerçeve: Video

© www.digitalcameraworld.com

16. Bir ilgi noktası bulmamak

Bir odak noktası vermediğiniz takdirde fotoğraflarınız sıradan fotoğraflardan öteye gitmeyecektir. Eğer fotoğrafınızda birbirleriyle uyum içinde çalışmayan çok fazla öge varsa, izleyicilerin dikkati bu nesneler arasında gidip gelecektir.

Burada kullanabileceğiniz bir yöntem, "Üçler Kuralı"dır – bu, fotoğrafınızdaki ilgiyi istediğiniz bir noktaya çekebilmenin bir yoludur. Bir diğer yöntem ise kadraja tek bir öge yerleştirmektir, bu da daha dengeli bir kompozisyon elde etmenizi sağlayacaktır.

DAHA FAZLASI İÇİN: Daha Çarpıcı Kumsal Fotoğrafları İçin 4 İpucu

17. Çok fazla ölü alan bırakmak


Karar vermeniz gereken ilk konu çekiminizi dikey olarak mı yoksa yatay olarak mı yapacağınız olmalıdır. Gelen olarak daha uzun nesneler, her ne kadar geniş çekimde çok daha fazla ilgi noktası elde edilebilecek olsa da, dikey olarak çekilir.

Dikey olarak çektiğiniz bir fotoğrafı isteğinize göre kırparak yatay bir görüntü elde edebilirsiniz, ancak fotoğrafın boyutunu da küçültmüş olacaksınız.

Zamanınız ve hafıza kartınızda bolca boş alanınız varsa, kompozisyonlarınızı "basamaklamanız" iyi bir tercih olacaktır, bu yolla fotoğraflarınızı da basamaklayabilirsiniz.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafçılık Kompozisyonlarınızda Negatif Alan

© www.digitalcameraworld.com



18. Yeterince yakınlaşmamak


Fotojurnalist Robert Capa'nın da dediği gibi, "Fotoğrafınız yeterince iyi değilse, yeterince yaklaşmamışsınız demektir." Bunu akılda tutarak, odak uzaklığı ile ilgili sorunlar yaşadığınızda cesaretinizin kırılması muhtemeldir.

Kadrajı dolduran çekimlerin etkili olduğu bir gerçekse de, her zaman tek seçenek değildir. Fotoğrafı kırparak da kadrajı dolduran fotoğraflar elde edebilirsiniz – görüntü boyutunda azalma meydana gelecektir – fakat neden öznenizi çevresi ile etkili bir şekilde uyum sağlamış bir kompozisyon içinde çekmek yerine onu çevresinden izole etmiş bir şekilde çekmeyi denemiyorsunuz ki?

DAHA FAZLASI İÇİN: Yakın Çekim Fotoğraflar Nasıl Çekilir?

19. Kritik anı yakalamamak


Bir sürü fotoğraf içinde bir tanesi, diğerlerinden farklı özellikleri, her şeyin yerli yerinde olması nedeniyle en iyi bir şekilde öne çıkmaktadır.

Bu "zirve" an, büyük bir jimnastikçinin yaptığı ender hareketi yakalamak üzere olduğu ana ait olmak zorunda değildir: bir portre çekimi sırasında çekimi yapılan kişinin duygusunu güçlendirecek bir nesne, örneğin bir bulut hareketi bile, olabilir.

Doğal olarak, belirli bir ana ait birçok fotoğraf çekmek hareketin zirve noktasını ya da kritik anını yakalama şansını artıracaktır.

Denir ki, zamanlama her şeydir, eğer mükemmel anı vizörden baktığınızda görüyorsanız, bu anın fotoğrafını çekebilme şansını kaçırmışsınız demektir!

Bu özel anların fotoğrafını çekebilmek için eylem başlamadan çekime başlamak gerekecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafta Kritik An - Video

© www.digitalcameraworld.com

20. Her zaman baş hizasından çekim yapmak

Fotoğraflarınızın kompozisyonlarında bir gelişme görmüyorsanız belki de farklı açıları araştırmıyorsunuzdur. Baş hizasının üstünde ya da altında farklı bakış açıları araştırırsanız daha ilginç ve sıra dışı  fotoğraflar çekebilirsiniz.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafta Perspektif - Video

21. Kamerayı sıfırlamamak


Bir dizi fotoğraf çekimini tamamladıktan sonra kameranızın ayarlarını sıfırlamanız iyi bir fikirdir.

Örneğin, daha önce yaptığınız ayarları sıfırlamayı unutursanız, daha sonra da bazı ek ayarlamalar yaparsanız, aşırı ya da az pozlanmış korkunç fotoğraflar çekebilirsiniz.

Benzer şekilde, çekim modunu, ölçüm modunu ya da ISO'yu özel bir duruma göre ayarladıysanız, fotoğraflarınızda kötü görüntüler ortaya çıkabilir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafçılığa Yeni Başlayacakların Bilmesi Gereken 21 Ayar, Teknik ve Kural

© www.digitalcameraworld.com

22. Hafıza kartını ya da pilleri kontrol etmemek

Ne sıklıkla çektiğiniz fotoğrafları kontrol eder ve bunları seçer ve kötü çıkmış olanları temizlersiniz? Boş alan elde edebilmek için fotoğraf silmek eğlenceli değildir ve zaman alır!

Her çekim dönüşünüzde fotoğraflarınızı yedeklemeye ve hafıza kartınıza format atmaya çalışın.

Çekimleriniz için pilinizin de yeni doldurulmuş olduğundan emin olun. Canlı İzleme, özinleme modlarının ve soğuk hava koşullarının pilinizin çabuk tükenmesine neden olacağını bilin ve bu gibi durumlarda sıkıntıyla karşılaşmamak için yedek pil taşıyın.

DAHA FAZLASI İÇİN: Başlangıç Fotoğrafçılarının Yaptığı 10 Temel Hata

© www.digitalcameraworld.com

23. Seri çekim modunu kullanmamak


Tekli çekim modunun genel fotoğrafçılık için iyi bir tercih olduğunu düşünebilirsiniz fakat yavaş seri ya da hızlı seri çekim modları ile daha etkili, daha keskin ve daha iyi zamanlama yapılmış fotoğraflar elde edebilirsiniz.

Tekli çekimlerde deklanşöre basış ve çekiş sırasında harekette yumuşaklıklar meydana gelebileceği gibi deklanşöre basışınızdan dolayı odaklama yeniden yapılabilecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Kuşları Fotoğraflamak İçin 8 İpucu

© www.digitalcameraworld.com

24. Otomatik ISO ayarını kullanmamak

Bazıları otomatik ISO kullanımına burun kıvırsa da, gerekmediği durumlarda ISO'yu otomatik olarak düşürecek olan bir otomatik özelliğin kullanımı son derece kullanışlıdır.

Otomatik ISO özelliğinin kullanımı ayarlanabilir, böylece kameranız belirlediğiniz ISO düzeyinden dışarı çıkamayacaktır, ayrıca elde tutularak yapılan çekimlerde daha keskin fotoğraflar çekilebilme ihtimali artacaktır.

Ayrıca, manuel modda çekim yaparken kullanıcılara esneklik sağlayacaktır, böylece fotoğrafçılar diyafram ve perde hızı değerlerini isteklerine göre girebilir ve ISO değeri, diğer iki değeri dengeleyecek otomatik bir değer alabilir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafçılıkta ISO Ayarları Kullanma İpuçları

25. Fotoğraf Stili ayarına dikkat etmemek


Her çekimden sonra fotoğraf stiline dikkat edin. RAW formatında çekim yaptığınızda, Canlı İzleme ya da önizleme yaptığınızdan daha fazla fotoğraf kontrol imkanına sahip olacaksınız, ayrıca orijinal fotoğrafınız etkilenmeyecektir.

Bu ayar, özellikle siyah beyaz fotoğraf çekimlerinde özellikle kullanışlıdır: Monokrom Fotoğraf Stili, gri tonlamada özellikle etkisini gösterecek, RAW formatta yapılan çekimlerde bütün renk bilgilerini hafızasında tutacaktır. Bu sayede daha sonra renk dönüşümlerini tamamlayabilirsiniz.

JPEG formatında çekim yaptığınızda bütün bilgiler tek bir dosyaya sıkıştırılacaktır. Eğer yaptığınız çekimin fotoğraf stilini beğenmezseniz, daha sonra bilgisayarda gerekli düzeltmeleri yapabilirsiniz, ancak fotoğraf kaliteniz düşecektir.

HD video çekimlerinde de Fotoğraf Stiline dikkat etmeniz gerekir, çünkü videonuzun her bir karesi aslında bir JPEG fotoğraftır, bu nedenle renk, kontrast ve keskinlik, görüntüleri kaydederken sıkıştırılacaktır.

Film yapımcıları Nötr ya da Düz Fotoğraf Stilleri kullanma eğilimlerindedir, böylece video düzenleme yazılımlarında daha başarılı sonuçlar elde edebilmektedir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Siyah Beyaz Nasıl Çekilir

© www.digitalcameraworld.com

26. Kullanıcı ayarına dikkat etmemek


Bazı DSLR'lerde kendi ihtiyaçlarınıza göre oluşturabileceğiniz menülerin yer aldığı bir bölüm bulunmaktadır, bu bölümde tek tuşla (ya da kadran çevrilişi ile) erişebileceğiniz hızlı ayarlara yer verebilirsiniz.

Fotoğraflarınızda büyük oranda diyafram öncelikli mod kullanıyorsanız ve daha önce bu menüyü keşfetmediyseniz, kameranızın en önemli özelliklerinden birinden haberdar değilsiniz demektir.

Özel "film" modunu kullandığınız zamanda büyük bir farklılık meydana getirmenin özel bir yolu, bütün ayarlarınızı tek bir tuşa kaydetmek ve çekim yapmadan önce sadece bu tuşu kullanarak gerekli ayarları aktifleştirmektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Yeni Bir Kamera Satın Aldığınızda Öncelikli Olarak Yapmanız Gereken 10 Şey

27. "Doğru" odak uzaklığını kullanmamak


Geniş açılı lensler etkileyici sonuçlar elde edebilme kapasitesine sahip olsa da yakın portre çekimlerinde ve benzer durumlarda biçim bozulmalarına (distortion) neden olabilmektedir. Ayrıca, manzara çekimlerinde arka planın belirsiz ve küçük görünmesine de yol açmaktadır.

Portre çekimlerinde eğlenceli etkiler elde istediğiniz zamanlarda insanların bu tür bozulmaları takdir etmeyeceği aşikardır. Hem portre hem de manzara çekimlerinde görece daha uzun odak uzaklıkları kullanmak daha beğenilir sonuçlar elde etmenizi sağlayabilir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Lens Seçimi

© www.digitalcameraworld.com

28. Doğru ışığı beklememek


Terimsel olarak kalite, yön ve miktar açısından en iyi ışığı beklemek yapmamız gereken en önemli şeylerden birisidir, fakat bazı durumlarda en iyi zamanın gelmesini beklememiz gerekirken bazı durumlarda bu durumu kendimizin oluşturması gerekecektir.

Işıkta en küçük değişiklikler fotoğrafta çok büyük değişikliklere neden olabilir, öyleyse, etrafta biraz dolaşarak en iyi ışığı elde edebilmek için biraz zaman harcamaya değer.

Işığı daha etkili kullanmak için bir yansıtıcı, yumuşatıcı ya da dolgu flaşı da kullanılabilir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğrafçılar İçin Işık

29. Flaşı çok uzakta iken kullanmak

Büyük bir diyafram ve yüksek ISO kullandığınızda flaşın daha uzağa erişmesini sağlayabilirsiniz, fakat ışık çok beğenilir olmayacaktır.

Çalışma uzaklığınıza bağlı olarak flaşınız küçücük bir ışık kaynağı olmaktan öteye gidemeyecektir, ayrıca sert gölgelere ve kırmızı göze neden olacaktır. Bu yüzden, ya yakınlaşın ya da kapatın.

DAHA FAZLASI İÇİN: Flaş Kullanımı - Video

30. Filtreleri bakımsız bırakmak


Filtreleri temiz tutmanın önemini hepimiz biliyoruz, fakat en yüksek kalitede de olsa düzenli kullanılmadığında hayal kırıklığına uğratan sonuçlarla karşılaşabileceğinizi unutmayın.

Eğer vidalı (dairesel) bir filtre kullanıyorsanız, aşırı aydınlık koşullarda lens hood takmayı ihmal etmeyin, aksi takdirde görüntüyü bozabilecek yansımalarla karşılaşabilirsiniz.

Lee ve Cokin markalı karesel filtreler için de bu uygulamaya gitmeniz gerekecek, Ayrıca özel üretim lens hood ihtiyacınız doğacaktır.

Elinizi ya da gövdenizi kendin önünde gölge oluşturması amacı ile kullanmanız iyi bir fikirdir, fakat yine de ortaya hayaletimsi görüntüler çıkabilir - Bu görüntüler, filtrelerin düzgün bir şekilde takılmadığı durumlarda, filtre ve lenslerin yüzeylerinden meydana gelmektedir.

DAHA FAZLASI İÇİN: Filtreler


© www.digitalcameraworld.com

31. Dereceli ND filtreyi hatalı bir şekilde takmak


Deniz, manzara ve benzeri koşullarda, gökyüzü ve ön plandaki nesneler arasında açık bir ışık farklılığı varsa, dereceli doğal yoğunluk filtreleri çok kullanışlıdır.

Filtre gökyüzünü karartacağı için, bu filtreyi kullanırken dikkatli olmak gerekecektir , çünkü gökyüzünün çok karanlık olma riski vardır.

Kameranın alan derinliği önizleme özelliğini kullanarak filtreyi isabetli bir şekilde yerleştirebilirsiniz, Bu tuşa bastığınız zaman diyafram "düşürülecek", aydınlık ve karanlık alanlar daha belirgin olacak ve filtre daha isabetli çalışacaktır.

Ancak, binalar, Deniz fenerleri ve kayalıklar gibi nesneler ile mücadele ediyorsanız, bir dereceli yoğunluk filtresini yumuşak bir geçişle kullanabilir ya da filtreyi çıkarıp pozlara basamaklama yapıp fotoğrafları Photoshop ile birleştirebilirsiniz.

DAHA FAZLASI İÇİN: Doğal Yoğunluk Filtreleri

© www.digitalcameraworld.com

32. Fotoğrafa rötuş yapmamak


Bir JPEG fotoğrafın herhangi bir işleme gerek duymamış olması nadir görülen bir durumdur. Fotoğrafın en iyi hale gelmesi için düzeyleri düzenlemeli, renk düzeltmesi yapmalı, kesinlik artışı yapmalı, kompozisyon için gerekiyorsa kırpma yapmalısınız.

Eğer RAW formatında çekim yapıyorsanız, fotoğraf ile ilgili işlemleri kendiniz yapmalısınız, yoğun bir şekilde çalışmanız gerekecektir ancak sonucunda elde edilebilecek en yüksek kalitedeki fotoğrafı elde edeceksiniz, ayrıca düzenlemeleriniz orijinal fotoğrafa etki etmeyecektir.

DAHA FAZLASI İÇİN: 5 Adımda Fotoğrafınızı Düzenleyin


© www.digitalcameraworld.com

33. Lens sorunlarını gidermemek


Lens distorsiyonu (bozulma) sayısız probleme neden olabilir, Bu nedenle ayarlamalar yaparken ilk önce bunu uygulayın.Bunu yapmazsanız, fotoğrafınız net çıkmayabilir, çizgiler doğrusal görünmeyebilir, ufuk çizgisi eğri görünebilir, fotoğrafın köşeleri orta noktasından daha karanlık görünebilir.

Kamera içindeki ayarlardan Vinyet Kontrol gibi ayarları uygulayarak lens düzeltmeleri yaparak (genellikle hızlı lenslerin tipik hatası olan) köşelerde gölgeler oluşmasının önüne geçebilirsiniz, Yine de gerekli ayarlamalar bilmeniz size daha fazla kontrol imkanı verecektir.


34. Rötuş yaparken ağır davranmak


Çoğu fotoğraf bazı rötuş işlemi sonucunda son halini alıyor olsa da, ince eleyip sık doküman kilit rol oynamaktadır. Çok az ya da aşırı pozlanmış fotoğrafları düzeltmeye çalışmak doğal olabilir ancak doygunluk ve keskinlikte yüksek artış fotoğrafınızın çok daha "dijital" (yapay) bir görünüm elde etmesine neden olacaktır.

Hepsinden önemlisi, En iyi fotoğrafçılık, dünyayı gördüğünüz gibi çekmenize dayanır, hayal ettiğiniz gibi çekmenize değil.

DAHA FAZLASI İÇİN: 10 Pratik Lightroom Ipucu ve Kısayolu

35. Fotoğrafları %100 izlememek


Her ne zaman fotoğraf düzenlerseniz, fotoğrafı yakınlaştırın ve%100 boyutunda kontrol edin, böylece hassas bir şekilde düzenleme, keskinleştirme, gürültü azaltma, klonlama işlemlerini gerçekleştirebilirsiniz.

Bazı durumlarda, uyguladığınız ayarlar sadece bu şekilde büyütülmüş görüntülere fark edilebilmektedir.

Bu işlemi renk doygunlugu ve kontrast uyguladıktan sonra da gerçekleştirebilirsiniz, daha sonra detayların hala görülebilir ve renk tonlamasının düzgün yapıldığını kontrol edersiniz.

DAHA FAZLASI İÇİN: Fotoğraf Düzeltme - Video

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status