Son Yazılar

14 Mayıs 2016 Cumartesi

Fotoğrafçılık Hakkında 5 Rahatsız Edici Gerçek


Fotoğrafçılık, dünyada yüzbinlerce insan tarafından bir hobi olarak uygulanmaktadır.  Telefonlar tarafından çekilen fotoğrafların kalitelerinin artmasının yanı sıra pahalı olmayan kameraların da seri olarak üretilmesi, bu sanatın bu kadar popüler olmasının en önemli sebeplerinden. Yine de, bu işe yeni başlayanların bilmesi gereken rahatsız edici bazı konular bulunmaktadır.



Aşağıda, bu konudaki beş gerçeği bulabilirsiniz:

© David Shaw

1. Daha fazla ekipman sizi daha iyi bir fotoğrafçı yapmaz


Beni yanlış anlamayın. Kamera ekipmanlarını seviyorum. Yeni gövdeler, lensler ve aksesuarlar eğlenceli ve heyecan verici, fakat bunlar sizi daha iyi bir fotoğrafçı haline getirecek sihirli araçlar değil. Daha iyi bir fotoğrafçı olabilmek için fotoğrafın nasıl bulunacağını öğrenmelisiniz. Ekipmanlar size bu konuda yardım edecektir, fakat bulma kısmı size düşmektedir.

Yeni bir ekipman satın almaya karar verdiğimde, kendime şu soruyu sorarım: "Kullandığım ekipmanlar beni geriye mi götürüyor?" Bazen cevap "Evet!" olur. Bazen, bir gece çekiminde yeteri kadar detay elde edebilmek için lensim çok yavaş kalıyor, bazen müşterilerimin istediği boyutlarda bir fotoğraf çekebilmek için kamera gövdem yetersiz kalıyor. Bu gibi durumlarda, istediğim özellikleri elde edemiyorum, çünkü ekipmanım bu konuda yetersiz kalıyor.

Kameramın beni geriye götürdüğü sorusuna daha fazla "Hayır!" cevabı veririm. Yeni bir ekipman almak istememin asıl sebebi, o ekipmanın göze hoş görünmesidir. Bu ekipmana büyük bir istekle yaklaşsam da, eğer o ekipman fotoğrafçılık anlamında benim için büyük bir farklılık meydana getirmeyecekse, satın almıyorum.

Bazı fotoğraflar için özel ekipmanlar gereklidir. Büyük bir telefoto lensiniz yoksa, Andların üzerindeki bu Ay fotoğrafını çekmeniz imkansızdır. © David Shaw

Unutmayın ki iyi fotoğraf kalbinizden ve aklınızdan gelir, cebinizden değil.

2. Bir "lütuf" yoktur

© David Shaw
Bazı insanlar hızlı bir şekilde fotoğraf çekerken, diğerleri yavaş bir şekilde çekiyor, fakat herkes öğrenmek zorunda. Fotoğrafçılık bir sanattır, bir hediye değil.

Bazen, bazı insanlarla karşılaşıyorum ve bana, fotoğraflarım hakkında konuşurlarken, "Sana sanki bir lütuf bahşedilmiş gibisin." diyorlar. Eminim ki bunu kibarlıktan söylüyorlar, iltifat ediyorlar, fakat kendimi hakarete uğramış hissetmekten alıkoyamıyorum. "Bu bir hediye değil! Bu fotoğrafı çekebilmek için çok çabaladım. Bu çekim, yılların verdiği emeklerin bir ürünü, erken kalkışların, uzun zamanlar alan seyahatlerin, çalışmanın ve uygulamanın, binlerce başarısız ve silinmiş çekimin, binlerce lira harcanmış ekipmanın bir sonucu. Bana hiçbir şey verilmedi, ben her şeyi kazandım." demek istiyorum.

Elbette, demiyorum. Bunun yerine, en hoş iltifatları ettiklerini söyleyip, teşekkür ediyorum.

© David Shaw
Fotoğrafçılık öğrenilebilir.Yeterli uygulama ile birlikte hoş fotoğraflar çekebilmek için ışığı ve çizgileri nasıl kullanacağınızı öğrenebilirsiniz. Diğer bir şekilde, bu elemanların bir fotoğrafın berbat çıkmasına nasıl bir etkisi olduğunu fark edebilirsiniz. Zaman ve çaba ile aradaki farklılıkları fark edebilirsiniz. Bu, benim üzerinde her gün çalıştığım şeydir.

Kısaca, fotoğrafçılık bir lütuf değildir – çalışmadır.


3. Sabırlı olmalısınız

Bu fotoğrafı, bir albatrosun dalgaların üzerinde harika bir poz vermesini elde edebilmek için büyük bir lensi 20 dakika boyunca tutmaya çalıştım. © David Shaw

Evet, çok, çok sabır gereklidir.

Vahşi yaşam şartlarında binlerce fotoğrafçıya fotoğraf çekiminde rehberlik ettim. Bazen bir yere gittiğimizde, harika bir ışık oluyor, vahşi yaşam mükemmel bir şekilde hazır durumda duruyor, sanki çekim için hazırlanmış gibi. Ancak bu, çok ender bir şekilde gerçekleşiyor. Biz ise, çok fazla beklemek, daha fazla beklemek durumunda kalıyoruz...

Dergiler, mükemmel zamanlama ile çekilmiş harika fotoğraflarla doludur. Fakat bu fotoğraflar, öyle birdenbire elde edilmiyor. Bu fotoğraflar, fotoğrafçıları sabırlı olduğu için çekilebiliyor.

Pek az şey aurora boreali (kutup ışıkları) fotoğrafı çekmekteki gibi başarısızlığa açıktır (çoğunlukla çekimler başarısızlıkla sonuçlanır). © David Shaw

En iyi fotoğraf zaman ve çaba gerektirir.

Öğrencilerimin çoğunun kolaylıkla sineye çekebildiği bir şey değil bu. Onlar, fotoğrafların hazır bir şekilde kendilerine gelmesini bekliyorlar, ve bu çok ender bir şekilde gerçekleşebiliyor. Açıkçası, ben de o kadar sabırlı değilimdir. Hareket etmeyi ve keşfetmeyi seviyorum, fakat beklemem ve sessiz bir şekilde durmam gerektiği zamanlarda bunu yapıyor, ancak çoğunlukla sürekli bir hareket halinde bulunuyorum.

4. Bir amatör olmanın yanlış bir yanı yoktur

© David Shaw
Bir amatör olmak demek, profesyonel bir yeterlikte olmadığınız anlamına gelmiyor. Aslında, çoğu durum için bunun tam tersi olduğunu söyleyebilirim. Profesyonellerin zamanlarının çoğunu fotoğraflarla çalışmaya, bunların pazarlanması işlerine, bilgisayardaki bir sürü ıvır zıvır işlere ayırdığını görebilirsiniz. Profesyonel bir şekilde çektiğimiz fotoğrafları kendimiz için değil, çoğunlukla müşterilerimiz için çekeriz. Ayrıca, çektiğimiz bu fotoğraflardan çoğunlukla haz aldığımızı da söyleyemem. Amatörler ise istedikleri her yerde çekim yapabilirler, yani sadece ilgilendikleri alanda çekim yapmalarında hiçbir mahzur yoktur.

Beceri ve sanatsal yeterlilikler sadece profesyonellerin tekelinde değildir. Hayatlarında fotoğraf olmazsa yaşayamayacak olan insanların varlığından haberdarım.

© David Shaw
Ve ekipman! En büyük ironi burada: profesyoneller genellikle en son ve en iyi ekipmanı elde edemezler. Fotoğrafçılık endüstrisinin tepesindeki bir grup insan hariç, profesyoneller milyonerler ya da buna yakın insanlar değildir. Bu işten elde ettiğimiz gelir ev, yiyecek, bilgisayar, yazılım, gezi ve kamera ekipmanlarına gidiyor. Serbest mesleğe geçiş yaptığımda bu gerçek bir tokat gibi yüzüme çarpmıştı. Bilim kurgu yazarı John Scalzi, sadece yazı işinden iki kat fazla para kazanmayı garanti etmediğin müddetçe (fotoğrafçılık için de geçerli) mevcut işinden çıkmamalısın, demişti. İyi bir tavsiyeydi.

Yani, bir amatör olmanın yanlış bir yanı yoktur.

© David Shaw

5. Rötuş bir araçtır, bir destek değil

Bunu ilk söyleyen ben değilim, fakat yine de tekrarlamalıyım, kaliteden götürmeyen hiçbir filtre yoktur. Eğer fotoğrafınız Photoshop ya da Lightroom'a girmeden önce kötü görünüyorsa, ne kadar kırpma, karşıtlık ya da doygunluk eklediğinizin önemi olmaksızın, yine kötü görünecektir.

Bu fotoğraf için uzun süre düzenleme yaptım, fakat bu fotoğraf sağlam bir görüntü idi. Hiçbir şey, bir kötü fotoğrafı iyi hale getiremez. © David Shaw

Lütfen, rötuş işlemlerinde aşırıya kaçmayın. Bir fotoğrafta önemli olan, izleyiciye ne söylediğidir, fotoğrafın ne anlama geldiğidir. Fotoğrafınız anlamlı olsun, böylece başarılı olmak için rötuş işlemine güvenmek zorunda kalmazsınız.

© David Shaw

Özet

Sonuç olarak, fotoğrafçılıkta önemli olan ne çektiğiniz değil, nasıl çektiğinizdir. Bu yüzden cafcaflı ekipmanları unutun, bol bol uygulama yapın, sabırlı olun ve kendinizi kalıplara hapsetmeyerek kameranızla yapabileceğiniz en iyi çekimi yapın. Her şey detaylarda gizlidir.

Listeye eklemek istediğiniz bir şey var mı? Yorumlarınızla paylaşabilirsiniz.

© David Shaw

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status