Pozlama
Pozlama telafisi kullanılmış |
Pozlama Telafisi kullanılmamış |
11. Pozlama Telafisinde Ustalaşın
Çoğu kamera üzerinde yer alan ölçüm sistemleri çoğu durumda doğru pozlamayı yapıyor olsa da +/- Pozlama Telafisini uygulamanızı gerektirecek bazı durumlar bulunmaktadır. Bu özelliği uygularken takip etmeniz kural, çekim yapacağınız alan oldukça karanlık ise Pozlama Telafisini eksi bir değere alarak az pozlama yapmanız gerekecektir. Eğer ortam çok parlak isepozlama değerini pozitif bir değere çekerek aşırı pozlama yapmalısınız.
12. Parlak noktaları pozlayın
Özellikle JPEG dosyalar üzerinde çalıştığınızda, parlak noktalardaki detayları bir program yardımıyla kurtarabilmek, gölgelerde kalan detayları kurtarabilmekten çok daha zordur. Aşırı parlak bir şekilde çıkmış fotoğraflar tamamen karalık gölgeler içeren bir fotoğraftan daha az doğal gözükür, bu yüzden aşırı aydınlık koşullarda çekim yaparken pozlamayı genellikle parlak noktaları referans alarak yapın.
13. Otomatik ISO kullanın
Otomatik ISO genellikle görmezden gelinir, fakat manuel modda kullanıldığında değişken ışık koşullarının bulunduğu durumlarda perde hızı ve diyafram değerlerinin dengelenmesinin harika bir yoludur. Hareketi dondurmayı istediğiniz spor ya da eylem fotoğrafları çekerken ve alan derinliği için diyaframı ayarlarken de harika sonuçlar vermektedir. Otomatik ISO ışığın değiştiği koşullarda kameranın pozlama sorunları ile başa çıkabilmesini sağlayacaktır.
14. Otomatik Basamaklama (Auto Exposure Bracketing - AEB) kullanın
Zor ışık koşulları ile karşılaştığınızda ve en iyi sonucu alabilmek için aşırı mı az mı pozlama yapmanız gerektiğine karar veremiyorsanız, basamaklama (bracketing) yapmayı deneyin. Bunu yapmak için, basit bir şekilde bir dizi fotoğraf çekin (genellikle üç) – bu fotoğraflardan biri "normal" pozlanmış, diğer ikisi az ve aşırı pozlanmış olacaktır. Bu sayede en iyi fotoğrafı seçebilirsiniz.
15. Filtre kullanın
Dijital çağda olsak bile, doğal yoğunluk (ND) filtreleri, dereceli doğal yoğunluk filtreleri ya da polarize filtreler gibi geleneksel filtreler en hızlı ve bazı durumlarda en iyi çekimi yapabilmenin tek yoludur. Gökyüzü ve ön plandaki yer yüzü arasında yüksek karşıtlık farkının bulunduğu gün doğumu ve gün batımı gibi durumlarda bir dereceli yoğunluk filtresi kullanarak bu durumdan kurtulabilirsiniz. Bir polarize filtre metalik olmayan yüzeylerde meydana gelen yansımaları ortadan kaldırabilir.
16. Kameranın dahili HDR özelliğini deneyin
Bir dereceli yoğunluk filtreniz yoksa ya da en parlak ve karanlık noktalar arasında çekim yapmayı zorlaştıracak bir farklılık varsa, kameranızda yer alan HDR özelliğini kullanın. Canon kameralarda bu özellik Otomatik Işık Düzeltmesi (Auto Ligthing Optimizer), Nikon kameralarda Aktif D-Ligthing (?) olarak adlandırılmıştır ve çekim menünüz altında yer almaktadır.
Odaklama
17. Doğru otomatik odaklama modunu seçin
Otomatik odaklama çoğu modern kamerada pek iyi bir şekilde çalışmaktadır, fakat en güvenilir sonuçları aldığınızdan emin olmak istiyorsanız, otomatik netleme modunu çekim yaptığınız duruma göre ayarlamalısınız. Sabit nesneler için Canon'da One Shot, Nikon'da Single (AF-S), hareket eden nesneler için Canon'da AI Servo, Nikon'da Continuous (AF-C) modunu seçin.
18. "Back-Button" focus (Arka buton odaklama) özelliğini kullanın
Normalde, kameranız deklanşöre yarım basışınızla birlikte odaklama yapacaktır. Hızlı hareket eden nesnelerin fotoğrafı çekiyorken deklanşöre tam olarak basmaya vakit bulmakta zorlanabilirsiniz. Bu gibi durumlarda odaklamayı aktifleştirmek için bir başka butona ihtiyaç duyarsınız. Bu özellik, Özel Ayarlar adlı menüden ayarlanabilmektedir ve odaklamanın, deklanşör yerine AE-Lock butonuna basıldığında yapılmasını sağlamaktadır.
19. Otomatik odaklama noktalarına vakıf olun
Kameranın odaklama sisteminden en iyi sonuçları alabilmenin yolu, AF noktalarını kontrol altına alabilmekten geçer. Bunu yapmak için Manuel ya da tekli odak noktası AF modunu seçin, daha sonra esas çekmek istediğiniz nesnenin üzerine gelecek şekilde odak noktasını seçin.
Nikon D7000, Canon 7D gibi modellerde tekli noktalar seçebileceğiniz gibi grup şeklinde noktalar da seçebilirsiniz, bu özellikle hızlı hareket eden nesnelerin olduğu spor çekimleri gibi durumlarda en iyi sonuçları vermektedir. Bu gibi durumlarda çekimini yapmak istediğiniz esas nesnenin tahmini olarak kadrajın hangi tarafında yer alacağını tahmin etmelisiniz, yine de tekli odak noktası yerine çoklu noktalarla çalışmak, özellikle nesnelerin hareket halinde olduğu durumlarda size daha fazla esneklik sağlayacaktır.
20. Manuel odaklama (Canlı İzleme) konusunda ustalaşın
Makro çekimler yapıyorsanız ya da düşük ışık koşullarında çekim yapıyorsanız, otomatik netleme yerine elle netleme yapmanız daha isabetli ve güvenilir sonuçlar alabilmenizi sağlayacaktır. Odaklamayı doğru olarak yaptığınızdan emin olmak için sadece vizörü kullanmak yerine Canlı İzleme özelliğine geçiş yapabilir ve doğru bir şekilde odaklama yaptığınızdan emin olmak için zum yapabilirsiniz.
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.