Canon Fotoğrafçılık İpuçları: Lens Kullanımı
© Photo Plus |
50. Geniş Açılı Görünüm
Sigma 10-20mm ve Canon EF 11-24mm USM gibi Rectilinear (ultra geniş açılı [balık gözü olmayan]) lensleri hem APS-C sensör hem de full frame kameralarda kullanarak oldukça geniş bir görüş açısı elde edebilirsiniz. Curvelinear (balık gözü) lensler ise bu görüş açısını daha da artırırlar. Özellikle portre çekimleri yaparken kazara da olsa ayaklarınızın kadrajın içinde yer alması sonucu ile karşılaşabilirsiniz. Bundan sakınmak için Canlı İzleme özelliğini kullanmanın yanı sıra kamerayı kollarınızı uzatarak vücudunuzdan uzaklaştırarak da çekim yapabilirsiniz.
DAHA FAZLASI İÇİN: Prime Lensler - Artı ve Eksileri
© Photo Plus |
51. Muhteşem Makro Deneyimi
Makro prime lensler genellikle 1:1 ya da 1x büyütme oranı sunarlar ve çok yakın çekimlerde muhteşem detayların görüntülenebilmesini sağlarlar. Çok yakın odaklama mesafelerinde çok dar diyaframlar kullanıldığında alan derinliği 4mm civarına kadar düşebilmektedir.
Bu gibi çekimlerde isabetli odaklama oldukça önem arz etmektedir, bu nedenle bir üçayak ve Canlı İzleme özelliği ile birlikte kullanılan elle netleme (manuel focus) en iyi sonuçlar için gereklidir. Ayrıca, Canlı İzleme özelliği kullanıldığında, aynanın hareketi nedeni ile meydana gelmesi muhtemel kamera sarsıntısının da önüne geçilmiş olacaktır.
DAHA FAZLASI İÇİN: Yeni Başlayanlar İçin Makro Fotoğrafçılığı İpuçları
© Photo Plus |
52. Telefoto Lensler
Ekonomik telefoto lensler görece yavaştır ve f/4 ile f/5.6 gibi bir diyafram değeri sunarlar. "Hızlı" 70-200mm telefoto lensler fiziksel uzunluklarına başlı olarak genellikle f/2.8 ya da f/4 gibi diyafram açıklıkları sunarlar ve yakınlaştırma aralığı değişse bile sabit kalırlar. Süper tele zum lensler teleskobik etkiler sunarlar ve 100-600 mm arasında değer alabilirler. Bir telefoto lens kullanırken Görüntü Sabitleyici (IS) özellik son derece etkili olmaktadır.
DAHA FAZLASI İÇİN: Bir Telefoto Lens İle Makro - Yakın Çekim İpuçları
53. Hız
Canon'un STM (Stepping Motor) otomatik lensleri pürüzsüz ve neredeyse sessiz bir şekilde çalışmaktadır. Hareketsiz nesnelerin çekiminde harika oldukları gibi video çekimlerinde de etkili sonuçlar vermektedir.
54. Gece Görüşü
Lensinizi bir UV ya da skylight filtre ile korumayı amaçlamanız iyi bir fikirse de gece çekimlerinde şehir ışıklarından kaynaklanan harelenmelerin önüne geçebilmek için lensinizin önündeki filtreleri çıkarın.
DAHA FAZLASI İÇİN: Lens Filtreleri: Nedir ve Neden Kullanırız
55. Parasoley Kullanın
Çoğu lens için, parasoleyler (lens hood) opsiyonel aksesuarlardandır. Lenslerinizi harelenmeye karşı korumaları nedeniyle bir tane edinmenizde fayda vardır.
DAHA FAZLASI İÇİN: Lens Hood Kullanmanız İçin İki Neden
56. Bantlama
Büyük zum lensler "kaydırma sürünümü" nedeni ile sıkıntı çıkarabilmektedirler, özellikle yukarıya ya d aşağıya doğru yapılan çekimlerde bu sorun etkisini gösterebilmektedir. Lensinize zarar vermeyecek bir bant ile yakınlaştırma ayarınızı sabitleştirebilirsiniz.
57. Sabitleme
"Dahili odaklama" sistemi barındıran lenslerde, lensin ön elemanları ne uzar ne de döner. Dairesel polarizerler ya da dereceli doğal yoğunluk filtreleri kullanıyorsanız, lensin odaklanması sırasında filtrelerin konumları değişmeyeceği için büyük bir avantaj kazanırsınız. Lensiniz bu tipte değilse, filtreyi ayarlamadan önce odaklamayı yapmış olmanız gerekecektir.
© Photo Plus |
58. Tilt ve Shift
Bazı lenslerdeki tilt (kaydırma) mekanizması alan derinliğini küçücük bir alandan sonsuza doğru değiştirmenize yardımcı olmaktadır. Shift özelliği ise bakış açısından kaynaklanan, özellikle büyük binalardaki içe doğru meydana gelen bozulmaları ortadan kaldırmaktadır.
59. Hızlı Standart Zum Lensler
Bu lensler azami diyafram değeri ile zum özelliğini birleştirerek harika kullanım imkanı sunmaktadır. Geniş diyafram değeri özellikle arka plandaki bulanıklığı artıracağı için portre çekimleri için ideal iken hızlı perde hızları ayrıca bir avantaj sunmaktadır. Bu serideki en başarılı lenslerden bazıları Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM ve Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD olarak gösterilebilir.
Canon Fotoğrafçılık İpuçları: Flaş Kullanımı
60. Senkron Hızı
Canon DSLRler genellikle 1-200 ya da 1-250 saniyelik flaş senkron hızına sahiptir. Eğer bu hızdan daha hızlı bir perde hızı kullanırsanız fotoğrafınız içinde karanlık bölümler göreceksiniz demektir.
61. Modelleme Işığı
Speedlight flaşlar, modelin üzerinde ışığın düşmesini istediğiniz alanı belirlemenizi sağlayan modelleme ışığı özelliğini barındırmaktadır. Kameranızdaki alan derinliği önizleme butonuna basarak bu özelliği aktifleştirebilirsiniz.
62. Sahte Sıcaklık
Daha iyi bir gün doğumu ya da gün baımı hissiyatı vermek mi istiyorsunuz? Flaşın üzerine turuncu bir plastik parçası yapıştırabilirsiniz.
63. Manuel Güç
Flaşın manuel modunu kullanarak çıkış gücünü ayarlayabilirsiniz. 1/8 ya da 1/4 olarak ayarlayın ve beğeninize göre değiştirin.
© Photo Plus |
64. Dahili Flaş
Çoğu EOS kamerada dahili flaş bulunmaktadır. Çok fazla esneklik ve harici flaşlar kadar erim sunmasa da bazı durumlarda can kurtaran gibi imdada yetişmektedir. Bunlardan en önemli durum, güneşli havalarda yapılan portre çekimleridir. Eğer modeliniz gölgede ise, kameranızın dahili flaşını açın ve flaşın ışıklandırmaya yardım etmesini izleyin.
DAHA FAZLASI İÇİN: Doğrudan Gün Işığında Nasıl Çekim Yapılır
© Photo Plus |
65. Mümkün Olanın En İyisini Satın Alın
İyi bir harici flaş ucuz değildir. Ancak, ne kadar verirseniz, o kadar alırsınız. Canon'un Speedlite 600EX-RT modeli çoğu kişi için çok pahalı gelebilir fakat daha ucuz Speedlite 320EX modeli de kablosuz özelliği ile son derece etkili kullanım imkanı sunmaktadır. Ayrıca, Metz gibi üçüncü parti üreticilerin bazı flaşları, pahalı muadilleri ile rekabet edecek ölçüdedir.
© Photo Plus |
66. Harici Flaş Ayarları
Yeni nesil Canon DSLRler, harici flaşın ayarlarını kamera üzerinden kontrol etmeye izin vermektedir. Bu menü üzerinden flaş ile ilgili ayarları yapabilirsiniz.
67. Işıklarla Pozlama
Işıklı bir ortamda flaş kullanacaksanız, öncelikle ortamdaki ışığa göre pozlamanızı yapın, daha sonra modelinizi aydınlatabilmek için gerekli ışık gücünü belirleyin. 1/200 saniye, f/8 ve ISO 400 ile bir deneme çekimi yapın, arka plan karanlık çıkarsa, pozlama değerlerini 1/80 saniye, f/5.6 ve ISO 1600 olacak şekilde değiştirin (değerler örnektir).
68. Konumdaki Işıklar
Harici flaş kullanımının bir artısı da flaştan çıkan ışığı istediğiniz yöne yöneltebilmenizdir, böylelikle modelinizin yüzünde, dikkat çekmesini istediğiniz alanı ön plana çıkarabilirsiniz. Çarpıcı görüntüler için flaşı duvarlara çevirmeyi deneyebilirsiniz. Çok yumuşak bir ışık elde etmek için flaşın önüne bir yumuşatıcı koyabilirsiniz, böylece flaşın sert ışığı doğrudan modelin yüzüne gelmez, bunu gerçekleştirmek için flaşı bir duvara ya da herhangi bir yansıtıcıya yöneltebilirsiniz, bu engellere çarparak yön değiştiren ışık çok daha yumuşak bir etki verecektir.
Yansıyan ışık çok daha doğal bir görünüm sunar. Yine de yansıtıcının yüzeyi doğal bir tonda olmalıdır, aksi takdirde bir renk cümbüşü ortaya çıkabilir.
© Photo Plus |
69. Makul Stüdyo Aydınlatması
Eğer kapalı mekanlarda flaşlı çekimleri yapmayı planlıyorsanız, bu işe bir miktar bütçe ayırmanız gerekecektir. Stüdyo aydınlatması çok pahalı olmak zorunda değildir - başlangıç için saygın bir firmadan iki ışık kiti satın almak 2000 TL'den daha ucuza mal olacaktır.
Yorum Gönder
Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.