Son Yazılar

20 Temmuz 2016 Çarşamba

Seyahat Fotoğraflarınızı Geliştirecek 7 Rötuş İpucu


Fotoğraf: Laurence Norah
Bugün, Finding the Universe adlı internet sitesinden profesyonel fotoğrafçı Laurence Norah, daha iyi seyahat fotoğraflarının çekilmesi ile ilgili hazırladığı beş bölümlük yazı dizisini sona erdiriyor. Fotoğraflar, gezi deneyimleri için son derece önemlidir, bu nedenle hepimiz iyi bir fotoğrafçı olmayı isteriz. Laurence de bize bu konuda yardımcı oluyor. Beşinci bölümde, Laurence, basit rötuş tekniklerini vererek arkadaşlarınızı ve ailenizi etkilemenize yardımcı olacak.



Dijital fotoğrafçılığın en ihmal edilen bölümlerinden birisi de, çekim tamamlandıktan sonra ne olacağıdır: rötuş. Çekimlerinizi düzenleyeceğiniz ve nihai görüntüyü sunacağınız yer, burasıdır.

Rötuş, filmli günlerdeki karanlık odanın günümüzdeki karşılığı olarak görülebilir.

Bugünkü makalemizde, rötuş yapımına dair bazı bilgilerden bahsedecek, temellerden (kırpma ve tesviye) gölge ve vurgu bilgilerinin kurtarılmasına dair ileri düzey teknikleri gözden geçireceğiz.

Düzenleme sürecine girmeden önce, bazı farklı dosya türleri ve rötuş için gerekli — gerek bilgisayar gerekse mobil için üretilmiş — yazılımlara bir göz attıktan sonra gerçek örneklerle konumuza devam edelim.

Dosya Türleri

Her basit fotoğraf, aynı dijital düzenleme yolu ile elde edilir. Deklanşöre bastığınızda, kamera görüntü verilerini hafıza kartına kaydeder. Eğer raw olarak çekiyorsanız, kamera sadece görüntü verisini depolar, gerektiğinde "geliştirmek" için kullanacağınız veriler hazırda bekletilir. Bir raw dosyayı bir film rulosu olarak düşünün — eğer bir fotoğrafı elde etmek istiyorsanız, onu geliştirmelisiniz, sadece bakmakla herhangi bir şey göremezsiniz.

Eğer sadece JPG çekiyorsanız, kamera dosyayı sizin için ön tanımlı ayarlarını kullanarak işleyecektir. Kameranız, bu ayarları önceden tanımlamanıza — karşıtlık, doygunluk, keskinlik gibi ayarları değiştirmenize — izin vermektedir.

Bu nedenle, her zaman raw olarak çekim yapılmasını tavsiye ediyorum —çekimden sonraki sürece daha fazla önem vermenizi gerektirir ancak bütün düzenleme süreci kamerada değil, kendi kontrolünüzde olur. Raw dosya fotoğraf hakkında çok daha fazla veriyi barındırır ve nihai görüntü üzerinde daha fazla kontrol imkanına sahip olabilirsiniz.

Aşağıda, en iyi düzenleme yazılımlarını bulabilirsiniz:

Adobe Lightroom (PC ya da Mac) — Lightroom profesyonel fotoğrafçılar için üretilmiş standart bşr araçtır. Ancak bu makalede Lightroom üzerine odaklanmayacağız, çünkü Lightroom o kadar devasa bir araçtır ki, Lightroom ile yapabileceklerinizi yazmaya imkanımız yoktur.

iPhoto (Mac) — Apple kullanıcılarının yaygın bir şekilde kullandığı bir program olan iPhoto'yu kasıtlı olarak listeye ekledim. Ancak, kişisel olarak bu programın kullanımını tavsiye etmiyorum. Bu makalede bahsedeceğim bütün ayarları bu programla yapabileceğiniz ve bu program hiç yoktan iyi olsa bile, fotoğrafınızı düzenlemek için kullandığı yöntem sisteminizi zorlayabilecektir.

Picasa (PC ya da Mac) — Picasa, Google tarafından piyasaya sürülen ücretsiz bir fotoğraf düzenleme yazılımıdır. Kullanımı son derece basittir ve bu makaledeki bütün ayarları desteklemektedir. Eğer Lightroom sizi aşıyor diye düşünüyorsanız, Picasa, başlangıç için iyi bir noktadır.

Snapseed (iOS ya da Android) — Google tarafından yayınlanan bir diğer ücretsiz program olan Snapseed hem iOS hem de Android için en iyi mobil görüntü düzenleme programıdır. Kullanımı basit ve uzamanlık gerektirecek birçok özellik barındırmaktadır. Mobildeki düzenlemelerimin %95'ini bu programla gerçekleştiriyorum.

Bu araçlarla neleri gerçekleştirebileceğinize bir göz atalım.


Fotoğraf Düzenleme

1. Kırpma

Kırpma aracı dosyanın boyutunu ve en-boy oranını değiştirmenize izin vermektedir. Örneğin, dikdörtgen şekildeki bir görüntüyü kırparak kare haline getirebilirsiniz. Farklı türlerde ve boy oranlarında yayımlama gibi nedenlerle kırpma aracını kullanmak isteyebilirsiniz.

Makalenin başında paylaştığım fotoğrafa bir göz atın, Florida'daki Key Adaları'nda bir yıldırım fotoğrafını çekmiştim. Aşağıda, kırpma gerçekleştirmeden önceki orijinal halini görebilirsiniz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Ve, kırpma sonrası, düzenlenmiş sürüm:

Fotoğraf: Laurence Norah
Orijinali ile karşılaştırıldığında, sağ tarafta kalan karanlık bölümü fotoğraftan kırptım, kırpma işlemi yaparken üçler kuralına dikkat ederek yeniden kompoze işlemini gerçekleştirerek üçte bir oranı yeryüzüne, üçte ikilik oranı gökyüzüne verdim. Bu, yıldırımın daha fazla dikkat çekmesini sağladı.


Bu işlemi çekimi gerçekleştirirken neden yapmadığımı merak ediyor olmalısınız. Evet, çekim anında, bir üçayak kullanmadan uzun pozlama gerçekleştiriyordum, kamerayı sabit ve dengede tutabilmek için sağ taraftaki karanlık bölümün fotoğrafın içinde yer almasından başka şansım yoktu. Kısıtlı hareket imkanım ve zamanın zorlaması nedeniyle, daha sonra kırpma yapabilme imkanına sahip olduğumu bildiğim için daha geniş açı ile fotoğrafı çekmeyi tercih ettim.

Fotoğraf düzenleme yazılımlarındaki kırpma aracının neye benzediğine bir göz atalım.

Aşağıda, Snapseed içindeki kırpma aracına bir örnek görebilirsiniz:

Fotoğraf: Laurence Norah
 Aynı ayarın Lightroom'daki halini görelim:

Fotoğraf: Laurence Norah

Her iki durumda da, kırpma aracını kullanmak oldukça kolaydır; kırpma aracını seçin ve fare ya da parmağınızla tutarak seçim alanını belirleyin. Daha sonra değişiklikleri onaylayın, ve bu kadar, kırpılmış görüntünüz hazır.

Yukarıdaki örneklerde gördüğünüz gibi, kırpma aracı farklı programlarda benzer görünümde yer almaktadır, bu nedenle bir programda kırpma aracını kullandığınızda, bir diğer programda kullanırken zorluk çekmeyeceksiniz.

2. Tesviye

Fotoğraflarda canımı sıkan bir diğer detay da ufuk çizgisinin düz olmamasıdır. Bazen, hızlı bir şekilde fotoğrafı çekmek durumunda kalıyor ve temel kompozisyon kurallarını unutuyoruz — neyse ki fotoğraf düzenleme araçlarındaki tesviye aracının kullanımı oldukça kolaydır.

Yine, yukarıdaki yıldırım fotoğrafımı kullanacağım. Kamerayı rıhtımın korkuluklarına yerleştirmiş olmak, seviyeli bir fotoğraf çekileceğini garanti etmez — özellikle bir deniz kenarında iseniz, ufuk çizgisindeki çarpıklık hemen göze çarpacaktır.

Eğer orijinal fotoğrafı yakınlaştırırsak ve ufuk çizgine bir çizgi çekersek, fotoğrafın ufuk çizgisi ile hizalı olmadığını fark edebiliriz — ufuk çizgisine hizalanmış çizgi, ufuk çizgisine sağ tarafta, sol tarafta olduğundan daha yakın bir durumdadır.

Fotoğraf: Laurence Norah
Lightroom'da, tesviye aracı kırpma aracının bir parçası halindedir, sadece fotoğrafı hafifçe çevirmeniz yeterlidir. Tesviye aracını kullanırken, hizalamanın düzgün bir şekilde yapılmasına yardımcı olacak kılavuzlar görülecektir. Lightroom'da bu işlemi gerçekleştirirken görebileceğiniz bir ekran görüntüsünü aşağıda bulabilirsiniz.

Fotoğraf: Laurence Norah
 Aynı işlemin Snapseed'deki önizlemesini görebilirsiniz, bu programda, tesviye aracını "Rotate (Döndür)" olarak bulabilirsiniz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Tesviye, hayatınızdan sadece saniyeler götürecek ancak son derece hoş görüntüler verecektir.

3. Vinyet

Vinyet, fotoğrafın bir bölümünü, izleyicilerin dikkatini çekmek amacı ile, diğer bölümlerden daha karanlık ya da aydınlık hale getirme işlemidir.

Bazı araçlar sadece köşelere vinyet uygulamaktadır, ancak Snapseed ve Lightroom'da fotoğraftaki belirli bir alana vinyet uygulayabilirsiniz — kendinizi köşelere bağımlı hissetmek zorunda değilsiniz.

Yukarıdaki yıldırım çekimi fotoğrafı için Snapseed'deki vinyet aracını kullanalım.

Fotoğraf: Laurence Norah
Burada karşımıza bazı seçenekler çıkmakta, "center size[merkez boyutu]", düzenleme yapılacak alanı belirtmektedir. Bu alanın içinde kalan her şey daha aydınlık (inner brightness [iç parlaklık]), dışında kalan her şey ise daha karanlık (outer brightness [dış parlaklık]) olacaktır. Bunun tersini, iç alanı karanlık, dış alanı aydınlık şeklinde de yapabilirsiniz.

Vinyet aracını yıldırıma uygulayalım, böylece bu aracın uygulanması konusunda bir fikir sahibi olabilirsiniz:

Fotoğraf: Laurence Norah

Yukarıdaki fotoğrafta iç parlaklık ve dış parlaklık için gerekli ayarları girdim, vinyetin merkezi olarak da 25 ayarı belirledim.

Fotoğraf: Laurence Norah

Vinyet, özellikle portre çekimlerinde, izleyicilerin dikkatici daha bariz bir şekilde modelimize yönlendirmek istediğimiz durumlarda, işe yaramaktadır.

4. Gölgeler ve Vurgular

Bazen bir fotoğraf çekeriz ve fotoğrafın bazı bölümlerinin istediğimiz kadar aydınlık ya da karanlık olmadığını fark ederiz. Gölgeler için koyu, vurgular için parlak alanlar tanımlamasını yaparız.

Bu ayarları, gölgelerin ya da vurguların parlaklık ayarını "Shadow [Gölgeler]" ya da "Highlights [Vurgular]" ayarını değiştirerek düzeltebiliriz. Özellikle raw dosyalarla çalışırken harika sonuçlar veren bu araç gölgelerdeki ve vurgulardaki detayları kolaylıkla geri getirebilecekken JPG dosyalarda veri kaybına yol açabilmektedir.

Hızlı bir şekilde Lightroom'daki gölge ve vurgu ayarına bir göz atalım. Snapseed'de bu ayarı "Tune Image" ayarı altında bulabilirsiniz.

Edinburg'da, Hogmanay sırasında, havai fişeklerin altında eğlenen gençlerin çekiminin yapıldığı fotoğrafa bir göz atın:

Fotoğraf: Laurence Norah
Gördüğünüz gibi, havai fişekler, şenlik ateşi ve meşaleler görülebilirken, fotoğrafın geri kalanı neredeyse tamamen karanlık çıkmış durumda. Ayarlamalar yaparak neler elde edebileceğimize bir bakalım.

Fotoğraf: Laurence Norah
Bu sürümde, fotoğrafın geneli daha görülebilir durumda, ayrıca tepedeki havai fişekler ve çevresindeki kalabalık daha belirginleşmiş durumdadır.

Bunu yapabilmek için fotoğrafın genel pozlama oranını artırdım, gölgelerin ve vurguların parlaklığını aynı oranda artırdım.

Daha sonra, gölgeler yine de yeteri kadar aydınlanmadığı için, biraz daha artırma gerçekleştirdim.

Son olarak, fotoğrafının bütününe uyguladığım parlaklık artışı havai fişek ve şenlik ateşinin aydınlığını aşırı artırdığı için vurguları biraz azalttım ve nihai görüntüye ulaştım.

Gölge ve vurgular ayarı görüntüyü dengelemek amacı ile kullanılan harika bir araçtır — aşırı parlak ve aşırı karanlık noktaları dengelemeye yaramaktadır. Sadece, işinizi küçük dokunuşlarla tamamlamaya çalıştığınızdan emin olun — bu aracı ziyadesiyle kullanmak gren oluşumuna neden olacak, doğal olmayan yeşil ve mor görüntüler ortaya çıkabilecektir.

5. Karşıtlığı Ayarlamak

Karşıtlık, fotoğrafın genelindeki aydınlık ve karanlık noktalar arasındaki farklılığı ifade etmektedir. Fotoğrafın karşıtlığının artırılması, aydınlık ve karanlık noktalar arasındaki sınırları ortaya çıkararak izleyiciler üzerindeki etkiyi artırmaktadır.

Snapseed'de düzenlemeye çalıştığım, Sahra Çölü'nde zıplayan insanların fotoğrafına bir göz atalım.

Fotoğraf: Laurence Norah
Bu çekimde yanlış olan herhangi bir şey yok, ancak istediğim etkiyi insanlara vermediğini düşünüyorum. İdeal olarak, insanların, güneşin önünde bir silüet oluşturmasını amaçlamıştım, yine de çekim sırasında kamera, elbise ve ten üzerindeki renklerin bir kısmını yakalamış durumda.

Karşıtlık (kontrast) aracını kullanarak karanlık alanların aydınlık alanlardan tamamen ayrılmasını sağlayabiliriz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Ve, işte sonuç:

Fotoğraf: Laurence Norah
Gördüğünüz gibi, zıplayan kişiler güneşe karşı daha göze hoş gelen bir silüet oluşturdular. Çoğu çekimde, karşıtlığı +20 düzeyinde kalacak şekilde hafifçe uygulayabilirsiniz, fakat benim durumumda yüksek bir değer en iyi sonucu vermişti.

6. Renkler

Renk düzenlemeleri, düzenleme araçlarının bir diğer önemli parçasıdır. Renkleri, genel "sıcaklıktan" (ne kadar mavi ya da sarı tonlarda olacağından) ton ve doygunluktaki değişimlere kadar, birçok farklı yolla değiştirebiliriz.

Bu makalede, hafif dokunuşlarla basit bir şekilde fotoğrafın renginin nasıl değiştirileceğini göstereceğim.

Renkleri en hızlı şekilde değiştirebileceğiniz araç "Doygunluk" aracıdır. Bu, fotoğrafının genelindeki renkleri daha az ya da fazla doygun olacak şekilde değiştirmektedir. Bir fotoğrafın doygunluğunu azaltmak hatta fotoğrafı siyah beyaz hale getirmek için bile doygunluk aracını kullanabiliriz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Ya da tayfın diğer ucuna giderek son derece doygun renklere bürünmüş bir fotoğraf da elde edebiliriz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Bütün düzenlemelerde olduğu gibi, önemli olan bir denge bulabilmektir — aşırı doygunlaştırmış bir fotoğraf doğal olmayan bir görüntü verecektir. Doygunluğu azaltılmış fotoğraflar çok etkili olabilir, ve elbette siyah beyaz görüntüler portre, mimari ve bazı manzara çekimleri gibi birçok durumda harika bir çekim fırsatı olarak görülebilir.

Fotoğraf: Laurence Norah
Doygunluk Lightroom'da basit bir kaydırma aracı ile çalışmakta, Snapseed'de ise "Tune Image" seçeneği altında yer almaktadır.

7. Leke Düzeltmeleri

Bu makalede bahsedeceğim son konu, leke düzeltmeleri ya da "görüntü iyileştirme"dir. Bazı durumlarda, fotoğrafın içinde bazı şeylerin olmamasını istersiniz, bu bir insanın yüzündeki göze hoş gelmeyen bir sivilce gibi herhangi bir şey olabilir. Düzenleme araçları açısından, bu gibi bir sorunu ortadan kaldırmak oldukça kolaydır.

Teorik olarak, kadraj içindeki herhangi bir şeyi ortadan kaldırabilirsiniz, yine de benzer, tek tip renkler içindeki küçük nesnelerin giderilmesi sırasında en iyi sonucu verecektir. Bunun nedeni, "heal tool" aracının bir şeyi, çevresindeki alanlardan aldığı renk değerleri ile yok etmeye çalışmasıdır. Örneğin, bir insanın yüzündeki sivilcenin yok edilmesi kolaydır, çünkü insanın yüzü tamamen tek renktedir ve bu rengin dışında kalan sivilce kolaylıkla ortadan kaldırılabilecektir.

Örnek olarak, bir sahnedeki bir nesnenin kaldırılmasını Snapseed programını kullanarak göstereceğim. Aşağıda, Sahra Çölü'nde oturmakta olan bir grubu görebilirsiniz:

Fotoğraf: Laurence Norah


Bazı nedenlerle, fotoğrafta sadece oturan insanların olmasını amaçlamış olalım, bu nedenle ayaktaki insanı ortadan kaldırmamız gerekecek. Diğer insanlardan uzakta olduğu ve çevresi çok karmaşık olmadığı için fotoğraftan kaldırmamız da kolay olacaktır.

Snapseed'de iyileştirme aracını (healingtool) yüklüyoruz, daha sonra ekranı tıklayarak kolay çalışmamızı sağlayacak bir oranda fotoğrafı yakınlaştırıyoruz.

Fotoğraf: Laurence Norah
Şimdi, parmağımızla, ortadan kaldırmak istediğimiz alanı belirliyoruz. Mümkün olduğunca hassas çalışmalıyız, çünkü bu araç küçük nesnelerle daha verimli çalışmaktadır.

Fotoğraf: Laurence Norah
Seçimi tamamladıktan sonra, Snapseed gerekli düzenlemeleri yapacak ve o nesnenin arkasında ne olduğunu tahmin edecek ve gerekli yer değiştirmelerini gerçekleştirecektir.

Fotoğraf: Laurence Norah
Gördüğünüz gibi, sonuç muhteşem, hiç kimse, fotoğrafın ilk halinde, orada ayakta duran biri olduğunu bilemeyecektir.

İyileştirme aracı tonlardaki düzeltmelerde, çekimlerinizdeki istenmeyen yabancı nesnelerin giderilmesinde, portrelerdeki ten kusurlarının ortadan kaldırılmasında ya da manzara çekimlerindeki güç hatlarının ortadan kaldırılmasında harika sonuçlar vermektedir.

**********
Hepsi bu! Beş bölümlük yazı dizimiz fotoğrafçılığın geniş bir bölümüne yelpaze tutmuştur. Elbette, fotoğrafçılığın kendisi oldukça karmaşık ve derindir, ve bu seride sadece bazı temel konulara değinebilme fırsatı edindim, yine de düşünebileceğiniz, fikir sahibi olacağınız ve fotoğraflarınızı geliştirmenize yardımcı olabilecek birçok şeyi serimizde bulmuş oldunuz!

Serideki diğer makalelere göz atmayı da unutmayın.



    © NomadicMatt

    Yorum Gönder

    Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

     
    Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
    DMCA.com Protection Status