Son Yazılar

13 Nisan 2016 Çarşamba

En Yaygın 99 Fotoğrafçılık Problemi (ve Çözümü) - 6


Flaş Kullanımı

© Marcus Hawkins

71. Problem: Flaş ile çektiğim fotoğraflar neden karanlık çıkıyor?

En yaygın açıklama, çekimi yaptığınız nesnenin çok uzakta olduğudur. Flaşların kısıtlı bir erimi vardır, dahili flaşlar, harici flaşlara oranla çok daha kısa menzillidir.



72. Problem: DSLR ile birlikte bir harici flaş kullandığımda, ön plan genellikle hoş ve yeterince aydınlık görünüyor, ancak arka plan karanlığa gömülüyor. Bu sorunu nasıl düzeltebilirim?

Harici flaşlar ön plandaki nesneleri aydınlatmada özellikle etkilidir, fakat bu nesneler doğru bir şekilde pozlandığında, arka plan karanlık görünebilir, burada dikkat edilmesi gereken nokta, flaşın ışığı ile doğal ışığı dengeemektir. Çoğu DSLR'de dengeli bir pozlama elde edilebilmesi için flaş ile düşük perde hızının kaynaştırıldığı bir yavaş-senkronize flaş modu (slow-sync flash mode) bulunmaktadır.

Canon kameralarda, flaş kullanımı sırasında Av (Aperture value) butonunu kullanarak da gerçekleştirebilirsiniz. Dengeyi ince bir şekilde ayarlayabilmek için arka planı aydınlatmak ya da karanlıklaştırmak için pozlama telafisi uygulayın, daha sonra flaş pozlama telafisini kullanarak ön plandaki parlaklığını ayarlayın.

DYavaş senkronize flaş düşük perde hızlarına neden olabilir, bu da kamera sarsıntısı ile sonuçlanır. ISO'yu ISO 400 ile ISO 1600 arasındaki bir değere yükselterek daha hızlı perde hızları elde edebilirsiniz.

73. Problem: Flaşlı çekimlerim değişkenlik gösteriyor. Portrelerimin karşısındaki beyazlar karanlık çıkarken, merkez dışında kalan nesneler çok parlak çıkıyor. Yanlış yaptığım ne?

TTL flaş ölçüm sistemi çoğu durumda iyi sonuçlar vermesine rağmen kolaylıkla hata yapabilmektedir. Çok parlak alanlar çoğu durumda az-pozlanmaktadır, bu durumlarda beyazlar için +1 flaş pozlama telafisi uygulamanız gerekecektir.

Merkez-dışı portreler için, ölçüm sistemi kadrajın merkezini düzgün bir şekilde pozlamayı amaçlayacaktır. Modeliniz, arka plandan oldukça uzak bir alanda yer alıyorsa, portreniz aşırı-pozlanacaktır.

Portrenizin yüzüne, zum yapabildiğiniz kadar yakınlaştırın, daha sonra Flaş Değerini Kilitlemeyi aktifleştirin. Daha sonra uzaklaştırın, çekiminizi yeniden düzenleyin ve çekiminizi yapın.

74.Problem: Flaş kullanarak hareketi dondurmak istiyorum, fakat hareket eden insanların çevresinde hayaletimsi görüntüler oluşuyor. Bunu nasıl düzeltebilirim?

Flaştan giden ışığın menzili fazla değildir, 1/1000 saniyelik bir perde hızı kullandığınızda hareketi dondurabilir ve kamera sarsıntısının önüne geçebilirsiniz. Fakat çoğu kamera flaş kullanımı sırasında varsayılan olarak 1/60 saniyelik bir perde hızı vermektedir.

Ortam ışığı fazla değilse, ve flaş tek etkili ışık kaynağı ise yine de hareketi dondurabilirsiniz. Ancak, ortam ışığı pozlamaya etki edecektir, bu yüzden sabit durmayan herhangi bir nesnenin görüntüsü hayalet etkisi verecektir.

En iyi çözüm, perde hızını mümkün olan en yüksek senkronize hızına yükseltmektir, bu genellikle 1/200 ya da 1/250 saniyedir. Ancak bu şekilde yapacağınız bir çekimde arka planın tamamıyla karanlık ve ön plandaki nesnenin flaşla aydınlatılmış olduğu fotoğraflar çekme riski ile karşı karşıya kalacaksınız.

Daha dengeli, daha doğal görünümlü ve hayalet görüntüler barındırmayan fotoğraflar için ISO'yu 800-1600 gibi bir değere yükseltin.

75. Problem: Canon DSLR ile Av modunda çekimler yapıyorum, diyafram üzerinde tamamıyla hakimiyet kurmak istiyorum. Tek sorun, flaşlı çekimlerimin bazıları oldukça bulanık çıkıyor. Neden?

Bir Canon DSLR'yi Diyafram Öncelikli Modda (Av) kullanıyorsanız, dahili ya da harici, hangi flaşı kullanıyor olursanız olun, flaş ile ortam ışığı mğmkğn olduğu kadar dengelemeye çalışacaktır. Özellikle güneşli havalarda dolgu-flaşı kullanarak çekimler yapıyorsanız, doğal-görünümlü fotoğraflar elde edeceksiniz demektir.

Düşük ışık koşullarında, genellikle daha yavaş perde hızları alırsınız – bu da genellikle 'yavaş-senkronize' olarak tanımlanan sonuca neden olur. Yavaş-senkronize flaşı bir avantajınız olarak kullanabilirsiniz, flaşın kısa erimi sayesinde ön plandaki nesnenin hareketini dondurabilir ve görece uzaktaki arkaplan nesnelerine hareket bulanıklığı verebilirsiniz.

Ancak, kamera sarsıntısından dolayı istenmeyen bulanıklıklar ile karşılaşabilir, yakındaki ve orta uzaklıktaki hareket eden nesneler hayalet etkisi gösterebilir. Flaşın bu etkisini giderebilmek için, Özel Fonksiyonlar menüsündeki Av flaş modunu ayarlayabilirsiniz.

Örneğin, Canon 550D üç seçenek barındırmaktadır: varsayılan Otomatik ayar, perde hızını 1/200 ila 1/60 saniye arası ile sınırlamak, perde hızını 1/200 saniyeye sabitlemek. Sonuncu seçenekhareketi dondurmak için iyi bir seçenektir ancak arkaplan oldukça karanlık çıkabilir.

© Marcus Hawkins
76. Problem: Fotoğraflarda kırmızı göz hatası ile karşılaşmamak için en iyi yol nedir?

Kırmızı göz, flaş ışığının insan gözünün retinasından yansıması sonucu meydana gelmektedir. DSLRler ile birlikte, karanlıkta yaptığınız çekimlerde, uzaktaki insanların gözlerinde bu şekilde bir etki meydana geldiğini fark edebilirsiniz. Kameranızda, AF-yardımcı aydınlatma ışığı kullanılarak bu tür durumların üstesinden gelinebileceği bir kırmızı-göz giderme flaş ayarı bulunmaktadır.

Bu ışığın bir saniyeliğine yanması insanların gözbebeklerinin daralmasını sağlayacaktır, böylelikle kırmızı-göz görünümü riski azalacaktır. Ancak, bu arada gerçekleşen gecikme hareket eden nesnelerin yakalanması ihtimalini azatacak, doğallığı bozacaktır. Ayrıca, kamera üzerindeki flaş çirkin bir görüntüye sebep olabilecektir.

Bir seçenek, ayrı bir flaş kullanmaktır, böylece flaşın açısı ya da yoğunluğu değiştirilebilecektir. Ancak, unutmayın ki günümüzdeki DSLRler ISO 1600 hatta ISO 3200'de bileiyi bir performans sergileyecektir.

77. Problem: Kapalı alanlarda harici flaş ile portre çekimleri yaparken, duvarda portrenin vücudunun gölgesi ile karşılaşıyorum. Bundan kurtulmanın bir yolu var mıdır?

Portreniz ile duvar arasında mesafe koymayı deneyin, daha sonra flaşı tavandan sıçratarak yansıtarak gölgelerdeki sertliği azaltmayı deneyin. Daha iyisi, bir difüzyon kapağı ve flaş kablosu kullanın, böylece  flaşı daha yükseğe ya da yan taraflara yerleştirebilirsiniz.

78. Problem:Portre çekimlerinde, harici flaşın etkileri çok sert görünüyor. Daha yumuşak bir ışık etkisini nasıl elde edebilirim?

Işığın yumuşaklığı, kaynağının boyutuna bağlıdır. Parlak, güneşli bir günde, güneşin boyutu en yüksek halinde olacaktır, fakat elinizi bir palmiye gibi perdelediğinizde bu boyut azalmış olacaktır.

Kapalı bir havada, bütün gök kubbe ışık kaynağı haline gelecektir, daha yumuşak ışık verecektir – ideal portreler için idealdir. Bir harici flaş başlığı küçük boyutlardadır, bu nedenle sert bir ışık etkisi verecektir. Portre çekimlerinde, bu her lekeyi ve çatlağı öne çıkaracak; koyu, çirkin gölgelere neden olacaktır.

Flaştan gelen ışığı yumuşatmanın etkili bir yolu, flaşı bir duvara yöneltmektir, böylece ışık kaynağı daha büyük bir hale gelecektir. Daha iyisi, flaşınıza Sto-Fen Omni-Bounce gibi bir difüzer takabilir, daha sonra flaş başlığını 45 derecelik açı ile yönlendirebilirsiniz.

Difüzer flaşın ışığını duvarlardan yansıtarak ışığın bir kısmını engelleyecektir. Parlak duvar ya da tavanlar yoksa, daha gelişmiş bir difüzer kullanmanız gerekecektir

Bir diğer iyi fikir de, daha yavaş bir perde hızı kullanmak ya da ISO'yu artırmak, böylece doğal ışık ile flaştan gelen ışığı dengelemek olabilir, böylece çok koyu çıkması muhtemel arka planlardan da kurtulabilirsiniz.

79. Problem: Güneşli günlerde nasıl daha iyi görünen portreler çekebilirim? Çoğu çekimimde insanların gözleri karanlık çıkıyor ve yüzlerinde derin gölgeler meydana geliyor – bir yerlerde flaşın bu soruna yardımcı olabileceğini okumuştum.

Gün ışığı portre düşmanıdır, sert ve istenmeyen ışığa sebep olur. Güneş gökyüzünde alçaldığında, insanlar gözlerini kısmak zorunda kalacak, güneş tepede olduğunda göz çukurlarında derin gölgeler oluşacak ve gözler tamamen kara deliklere dönecektir.

Cevap, portreyi güneşten başka yöne çevirmektir, böylece insanlar daha doğal poz verecek, gölgeleden kurtulabilmek için dolgu flaşı kullanabileceksiniz. Harici flaşı bir TTL (Through The Lens - Lens İçinden) ölçüm ile kulladığınızda, çoğu kameraflaş ışığını ve ortam ışığını dengeler ve daha doğal sonuçlar elde edilir.

Canon DSLRler en iyi sonuçları Av (Aperture value) modunda alırken benzer şekilde Nikon DSLRler en iyi sonuçları BL (Balanced Light) modunda elde etmektedir. Sonuçları daha isabetli bir şekilde alabilmek için Manuel moda geçin ve bütün sahneyi en düzgün şekilde pozlayabilecek bir perde hızı ve diyafram değeri girin.

Kameranızın ölçüm sistemini bir rehber olarak kullanın, fakat flaş senkrnizasyonu için en yüksek perde hızını – genellikle 1/200 saniyedir – kullanmayın. TTL flaş pozlama sistemi dolgu flaşı için doğru aydınlatma oranını belirleyecektir, yine de + ya da - yönde flaş pozlama telafisi yapmaya hazır olun. Tekrar, en yüksek kontrol için manuel ayarlara geçin ve en iyi denge için gücü artırın.

Bir diğer seçenek harici flaş kullanırken, flaşı kameradan ayırmak, mümkünse daha yüksek bir hizadan ve modelinizin bir tarafına gelecek şekilde ayarlamak, bir uzatma kablosu ya da uzaktan kumanda kullanmaktır.

80. Problem: Canon kameramdaki flaş neden aniden açılıyor?

Çoğu Canon DSLR'de, ki bunlara ileri düzey 60D ve 7D de dahildir, yetersiz aydınlatmanın olduğu durumlarda yardımcı olabilecek bir AF aydınlatıcısı yoktur. Bunun yerine dahili flaş, hedefi aydınlatmak için bir dizi flaş ışığı yaymaktadır.

Özel Fonksiyonlar içerisinde bu ayarı kapatabilirsiniz ya da uyumlu harici flaşlar taktığınızda çalışacak şekilde ayarlayabilirsiniz.

81. Problem: Flaşı birinci perde senkronuna mı yoksa ikinci perde senkronuna mı ayarlamalıyım?

Çoğu flaş ayarı ilk perde modunda 'perde öncesi' olarak çalışmaktadır – ve bu mod kullanıldığında çoğu durumda zorluk yaşayacaksınız. Buradaki ifade terimsel olarak flaşın ne zaman yanacağını ifade etmektedir, temel olarak flaşın obtüratör açıldıktan hemen sonra yanacağını anlıyoruz, ki bu, hassas zamanlama gerektiren durumlar için mükemmel bir tercihtir.

Perde arkası ya da ikinci perde flaş modu genellikle çok nadir kullanılır, flaş pozlama tamamlandıktan, perde kapandıktan sonra yanar. Gece vaktinde farları açık bir şekilde size doğru gelmekte olan bir arabayı, üç saniyelik bir uzun pozlama ile fotorğaflayacağınızı düşünün.

Perde arkası flaş araç size en yakın olduğu anda yanacak, arkasındaki ışık izlerinin yakalanması da mümkün kılınmış olacaktır. Perde önü flaşla bu çekimi yapmış olsaydınız flaş çekimin başında yanacaktı – ışık izleri aracın önünde kalacak ve daha az 'doğal' bir görüntü ortaya çıkacaktı.

82. Problem: Filmli DSLRlerde kullandığı eski bir harici flaşım var. Bu flaşı TTL ölçüm özelliği olmadan DSLR'de kullanmam mümkün mü?

Eski flaşları yeni kameralarda kullanmanın büyük riskleri vardır. Bunlar, flaş giriş yerine uyum sağlıyor olsa bile, bazı eski flaşlar daha yüksek akımlarda çalışmak için üretilmiştir. Bu, genellikle 5V ya da 12V için üretilmiş DSLR'in kapasitesinin üstünde olacaktır.



1. SAYFA: Genel Fotoğrafçılık Problemleri
2. SAYFA: Lens Kullanımı
3. SAYFA: Dijital Kamera Aksesuarları
4. SAYFA: Dijital Kamera Ayarları ve Kontrolleri
5. SAYFA: Kamera Pozlaması
6. SAYFA: Flaş Kullanımı
7. SAYFA: Fotoğrafçılık Tekniği


Sayfalar: 1234567



Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status