Son Yazılar

11 Mayıs 2019 Cumartesi

Fotoğrafçılar İçin Renk Teorisi: Giriş


Fotoğrafçılar olarak, kullanabileceğimiz çok sayıda araç var: kompozisyon kuralları, aydınlatma bilgisi, pozlama üçgeni vb. Renk bu araçlardan sadece bir tanesidir. Bir fotoğrafçı için korkutucu bir unsur olsa da, renk bir ifadeyi sağlamlaştırmaya yardımcı olabilir. Renk teorisini bilmek ve anlamak - ressamların, tasarımcıların ve tüm sanatçılarının yaptığı gibi - bir fotoğrafçının renkleri kendi yararına kullanabilmesini sağlar.

Bu dizideki sonraki yazılarda değineceğimiz bir toplanır ve eksiltici renk (RGB - RYB) kavramlarına dair bir fikriniz olabilir. Bu makalede, kapsamlı renk teorisi hakkında konuşacak ve Kırmızı Sarı Mavi'ye (RYB) odaklanacağız.

Renklerin türleri

Bu, ortaokuldaki görsel sanatlar dersine bir geri dönüş yapmanızı gerektirebilir, yine de en baştan başlamalıyız: Renklerin türleri. Üç tür vardır: Birincil, İkincil ve Üçüncül renkler. RYB renginde çalışıyorsak, ana renkler kırmızı, sarı ve mavidir. Başka bir deyişle, bunlar diğer tüm renklerin türetildiği üç saf renktir. İki ana renk alıp bunları eşit şekilde birleştirirsek ikincil bir renk elde ederiz. Son olarak, üçüncül renk, birincil ve ikincil rengin bir kombinasyonu olan renktir. Aşağıda RYB renk tekerleğini kullanarak bu üç türü gösteren bir grafik göreceksiniz.

Birincil (primary), ikincil (secondary) ve üçüncül (tertiary) renkler. Kaynak: medium

Birincil Renkler: Kırmızı, sarı ve mavi "saf renkler" dediğimiz renklerdir. Diğer renklerin birleştirilmesiyle oluşturulmazlar.

İkincil Renkler: İki ana rengin 50/50 birleşimi. Örnek: Kırmızı + Sarı = Turuncu.

Üçüncül Renkler: Birincil ve ikincil rengin 25/75 veya 75/25 birleşimi. Örnek: Mavi + Yeşil = Turkuaz.

Peki, renk türleri bir fotoğrafçıya nasıl yardımcı olur? Şöyle ki, üç türü bilirsek, hangi renkleri çerçevede göstermek istediğimize karar verebiliriz. Bu makale devam ettikçe, hedeflediğiniz nihai görünüme ulaşmak için bu kararları etkili bir şekilde nasıl alacağınızı keşfedeceksiniz, ama ondan önce, gerçek fotoğraflardaki üç türden bazı örneklere bakalım.

Şekil 1a. Birincil renklerin gözü ana konudan uzaklaştırmadığına dikkat edin. Güçlü birincil kırmızı ve maviler kullanarak konu izleyiciye belirgin bir şekilde sunulmaktadır.
Şekil 1b. Güçlü ikincil renkler genellikle ilgiyi üstlerine çeker ve kolaylıkla ana konu haline gelebilir.
Şekil 1c. Üçüncül renkler genellikle görsel ilgi uyandırmak ve başka dünyalara ait bir duygu hissettirmek için kullanılır.

Rengin Üç Değişkeni

Şimdi renk türleriyle tanıştığımıza göre, onların değişkenlerine bakalım. Polarr, Adobe Lightroom, Apple Photos, Capture One ya da başka bir RAW düzenleyicide görüntülerde düzenleme yapmış olan kişiler, genellikle "HSL sürgüleri" olarak bilinen ayarlara aşina olabilir. HSL'nin anlamı: Renk Özü/Ton (Hue), Doygunluk (Saturation) ve Parlaklıktır (Luminosity). Renk tonu ile başlayalım.

Ton

Şekil 2a.

Ton basitçe rengin gölgesi ya da adıdır. Düzenleme programlarımızda, bu kaydırıcı rengi tamamen değiştirmemizi sağlar.

Turuncu bir gün batımının bu fotoğrafında renk kaydırıcısını sağa ya da sola kaydırdığımızda ne olduğunu izleyin.

Doygunluk

Şekil 2b.

Doygunluk renk miktarı ya da yoğunluğudur. Bu, hepimizin çok sevdiği seçici renkli fotoğraflarla sonuçlanır, ancak bir rengin gücünü diğerlerine karşı izole etmek için de kullanılabilir.

Şekil 2b'deki fotoğraf temel olarak 3 renkten oluşmaktadır: mavi, sarı ve turuncu. Her rengin kendisine ait doygunluk kaydırıcısı kullanıldığında neler olduğun izleyin.

Parlaklık

Şekil 2c.
Parlaklık, rengin parlaklığıdır. Bu ayar, parlak renkleri ortaya çıkarmamıza, ten tonlarını düzeltmenize ve diğer birçok tekniğe yardımcı olur.

Şekil 2c'de, mavilerin parlaklık kaydırıcısına nasıl tepki verdiğini görebilirsiniz.

Renk şemaları

Bir evi dekore ettiğinizde, mobilyalarla, duvarlarla, perdelerle vb. uyumlu olması için duvarların rengini değiştirirsiniz. Esasen bir renk şeması oluşturursunuz. Bir çekim yaptığımızda da aynı şeyi yapıyoruz. Fotoğraflarınızda renkleri kasıtlı kullandığınızda, şema kesinlikle devreye girer. En gözde renk şemalarından üçü çapraz tamamlayıcı (complementary), benzer (analogue) ve tek renklidir (monochrome). Her birine dikkatle incelemek için RYB renk tekerleğimizi tekrar ziyaret etmemiz gerekecektir.

Tamamlayıcı renkler


Basitçe söylemek gerekirse, tamamlayıcı renkler, renk tekerleğinde birbirinin tam karşısında yer alırlar ve birbirlerini tamamlarlar. Örneğin, kırmızı ve yeşil, Noel'i, açık mavi ve turuncu Mets'i [New York Mets — e.n.] düşünmenize neden olabilir (oh, sadece benim mi aklıma geliyor?). Ama bu kombinasyonların içimizde böyle güçlü duygular oluşturmasının bir nedeni var - kesinlikle birlikte iyi görünmeleri.

Aşağıda tamamlayıcı renklerin kullanıldığı birkaç fotoğrafı göreceksiniz. Dikkatinizi güçlü renklerin nasıl savaştığına değil, birbirlerini nasıl dengelediğine verin.

Şekil 3a. Sarı ve mavi renkler birbirini tamamlamaktadır.

Şekil 3b. Kırmızı ve yeşil tamamlayıcıdır.
Şekil 3c. Mavinin tonları turuncuyu tamamlamaktadır.

Benzer renkler

Renk tekerleğinde yan yana duran ve benzer renkleri paylaşan renkler, benzer renkler olarak bilinir. Yaygın olarak baskın bir renge sahip olacaklardır, yaygın olarak birincil renkler kullanılır, fakat aynı zamanda ikincil ya da üçüncül renkler de kulkanılabilir. Benzer renkler genellikle doğada bulunur - bir New England sonbaharında zengin turuncu ve sarıları düşünün.

Manzara fotoğrafçıları, elbette, benzer renkleri kasıtlı kullanmaktan gerçekten yararlanabilirler, ancak kendilerini bir fotoğrafın güzel bokehli arka planları gibi fotoğrafın diğer yönlerine de ağırlık verirler. Arka planla benzer renklere sahip olan özne odakta kalır.

Aşağıda bazı benzer renk örnekleri göreceksiniz.

Şekil 4a. Mavinin ve yeşilin tonları benzerdir.

Şekil 4b. Kahverengi ve turuncu renk tekerleğinde yan yana bulunur.

Şekil 4c. Mavi ve morun benzer tonları.

Tek renkli renkler


Siyah beyaza atıfta bulunan monokromu biliyor olsanız da, aslında sadece bir renk değeri kullanan her şeyi ifade eder. Ezici bir şekilde bir rengin mevcut olduğunu gördüğünüz görüntüler, tüm niyet ve amaçlar için tek renklidir. Bu tekniği sık sık sisli gündoğumu/gün batımı çekimlerinde görürüz, ancak sokak çekimleri için de çok etkili bir tekniktir.

Aşağıda monokrom (tek renkli) renkleri kullanarak çekilmiş üç örnek fotoğraf göreceksiniz.

Şekil 5a. Yeşilin tonları

Şekil 5b. Turuncunun tonları

Şekil 5c. Pembenin tonları

Uygulamada Görelim

Artık türleri, değişkenleri ve ayrıca üç gözde renk şemasını biliyoruz, peki ama, bu araçlar fotoğrafçılığımızda bize nasıl yardımcı olabilir? Yukarıda tartıştığımız üç yönü bir araya getirdiğimizde, kasıtlı olarak, hikayemizi güçlendirecek sahneleri arayabiliriz.

Şekil 6a. İkincil tamamlayıcı renkler
Yukarıdaki Şekil 6a'ya dikkat edin. Bu sahneye ilk yaklaştığımda, iki şey gördüm, ilginç çizgiler ve tamamlayıcı renkler. Biraz sabır ve bol şansla, koşucu ikincil iki tamamlayıcı renkten birini giyerken diğerine doğru koşar bir şekilde fotoğraflanmıştır. Bu hikaye bu renklerle tamamlanmış olmasaydı, görüntünün etkisi çok daha az olurdu. Bu örnekte, renk hikayeyi oluşturmuştur.

Şekil 6b. Tek renkli ikincil renkler
Şekil 6b, ikincil renkleri monokrom olarak kullanmaktadır. Koyudan açık turuncuya keskin bir gradyanla görüntü, sıcak bir yaz gün batımını yansıtmaktadır - tam da 105F'lık (42C) bir sıcaklıkta elde etmeyi umduğum şeydi. O şehirde geçirdiğim zamana dair bir hikaye.

Şekil 6c. Benzer üçüncül renkler
Son olarak, Şekil 6c'de benzer üçüncül renkler görüyoruz. Renk, diğer ikisinde olduğu gibi özne olmasa da, çekimdeki ruh halini aktarmak için çok önemlidir. Okyanus suyundaki çeşitli yeşiller ve maviler bu görüntüyle aktarmayı düşündüğüm rahat atmosferi sunuyor.

Büyük güç büyük sorumluluk getirir. Ya da öyle bir şey.

Özetlemek gerekirse, kısaca üç renk türü (birincil, ikincil ve üçüncül), üç renk değişkeni (renk tonu, doygunluk ve parlaklık) ve üç gözde renk şemasından (tamamlayıcı, benzer ve tek renkli) bahsettim. Renk teorisinin bu temel yönlerini iyi kavradığınızda, iyi bir başlangıç ​​yaparsınız ve çekimlerinizde istenen havayı oluşturmak için bir sahneyi manipüle etmeye çalışabilirsiniz.

Gelecek yazılarda daha ileri seviye konulara yoğunlaşarak renk teorisine daha derinlemesine dalacağız. Ayrıca kamera sensörlerinin mekaniğini ve renkleri nasıl işlediklerini inceleyeceğiz. Bu arada, lütfen sorularınızı ya da yorumlarınızı içeren bir yorum bırakın. Gelecek yazılarda ele almamı istediğiniz bir şey varsa, lütfen bana bildirin!

1 yorum :

  1. Merhabalar,

    Sözsüz iletişim sözlü iletişimden daha etkili olmaktadır ve tercih ettiğimiz renkler karşı tarafa bir enerji yaymaktadır. Renkler doğru ve yerinde kullanıldığında hem iletişime olumlu etki eder hem de psikolojik açıdan insanların kendilerini iyi hissetmelerini sağlar. Renklerin dili ve iletişime etkisi üzerine yazdığım yeni yazımı okumanız için sizinle paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/iletisimde-renklerin-onemi/

    Keyifli okumalar dilerim,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status