Son Yazılar

19 Kasım 2016 Cumartesi

Bazı Lensler Neden Çok Pahalıdır?


Her seferinde, bazı lenslerin neden diğerlerine kıyasla çok daha pahalı olduğuna dair sorular alıyorum. İlginçtir ki, bu soru hem yeni başlayanlar hem de profesyonel fotoğrafçılardan geliyor, ancak farklı bağlamlarda.



Yeni başlayanlar, ileri düzey lenslerin tüketici lenslerden çok daha pahalı oluş nedenini bilmek isterken, bilgili fotoğrafçılar Zeiss ve Leica gibi şirketlerin egzotik lenslerini modern profesyonel lenslerinden çok daha pahalı yapan şeyi merak ediyorlar. Bunların hepsi ilginç ve geçerli sorular, bu yüzden, aklınıza takılan bütün sorulara cevaplar bulabileceğiniz bir makale hazırlamanın faydalı olacağını düşünüyorum. Bu makalede, fotoğrafçılığa yeni başlayanların profesyonel lensleri pahalı yapan şey hakkındaki sorularına cevap vermek istiyorum.

NIKON D3S @ 50mm, ISO 400, 1/60, f/5.6

1) Lens Kategorileri

Lensler arasındaki farklılıkları anlamak için öncelikle onları farklı gruplara ayırmanın önemli olduğuna inanıyorum. Aşağıdaki liste, öznel bir sınıflandırmadır.

  1. Tüketici  – f/3.5 ve daha yavaş diyaframa sahip uygun fiyatlı değişken diyaframlı lensler ile bazı ucuz f/1.8 diyafram değeri veren prime lensler. Ucuza kaçmak için plastik yapı ve bazen plastik montaj. Genellikle kırpma sensörlü kameraları için özel olarak tasarlanmıştır. Tüketici lensleri için fiyat aralığı genelde 500 doların altındadır ancak bazı durumlarda daha yüksek kaliteli tüketici lensler ve süper-zoom lensler için bu fiyat daha fazla olabilir. Örnekler: Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, Canon 50mm f/1.8 II
  2. Hayran – orta seviyedeki fiyatlandırma ve yavaş sabit maksimum diyafram ile tüketici ve profesyonel lensler arasında bir köprü durumundadır. Tüketici lenslerden daha iyi bir yapı, daha iyi bir formülle oluşturulmuş bazı özel tasarımlar. Fiyat aralığı genellikle 500 ila 1500 dolar arasındadır, ancak bazı lensler için daha fazla olabilir. Üst düzey modellerin "profesyonel" kalitesini göstermek için lenslerin ön kısmında altın bir halka (Nikon) veya kırmızı bir halka (Canon) dikkatinizi çekecektir. Örnekler: Nikon 24-120mm f/4G VR, Canon 70-200mm f/4L IS USM
  3. Profesyonel –  Metal çark/montaj, ileri düzey kaplama teknolojileri ile gelişmiş optik tasarım, hızlı otomatik odaklama motoru ve hava koşullarına dayanıklı, yüksek netlikte, sabit diyafram full frame lensler (f/1.4 ve f/2.8 arasında). Fiyatlar genellikle 1500 $ aralığında başlar, ancak yaşa ve diğer faktörlere bağlı olarak daha düşük olabilir. Örnekler: Nikon 70-200mm f/2.8G VR II, Canon 24-70mm f/2.8L II
  4. Egzotik/Özel Üretim –  ileri düzey montaj ve formatlar için pahalı, elle netleme  yapan el yapımı lensler. Örnekler: Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH, Zeiss APO Sonnar T * 135mm f/2
Yukarıdaki kategoriler arasındaki ana ayırıcı faktör mutlaka fiyat olmak zorunda değildir. Özellikler, kalite, otomatik netleme motoru, boyut, optik özellikler ve fiyat, bir lensten diğerine genel olarak belirleyici özelliklerdendir. Bazı lensler yaşlarından dolayı ucuz bir fiyata satılıyor ancak farklı bir kategoriye geçtiği anlamına gelmiyor. Örneğin, Nikon 80-200mm f/2.8 objektif günümüzde 1000 doların altında yeni Nikon 70-200mm f/2.8G VR II lensinin yarısı fiyatından satın alınabiliyor. Düşük fiyatına rağmen, 80-200mm hala profesyonel bir lenstir. Üreticiler genellikle hayran ve profesyonel lensleri tek bir kategoride sunarlar ve bu da işlerini basitleştirir. Ancak bu durumda, her ikisi de profesyonel kabul edilirse, 70-200mm f/4 ve 70-200mm f/2.8 gibi lensler arasındaki farkları nasıl açıklayabiliriz? "Profesyonel" kategoriyi diğer alt kategorilere ayırmak yerine "hayran" seviyeli lensler için ayrı bir başlık açmanın daha kolay olacağını düşündüm. Bu açıklamaya rağmen, anlamanızı kolaylaştırmak için, hayran ve profesyonel lensleri bir kategori içinde kabul edeceğim.



2) Tüketici ve Profesyonel Lenslerin Maliyeti

Bu makalede farklı lens kategorileri hakkında detaylı olarak konuşmayacağım - bu gruplar arasındaki fiyat farklılıklarını açıklamak istiyorum. Nikon 35mm f/1.4G lensin fiyatı Nikon 35mm f/1.8G DX lensin fiyatından neden 8 kat fazladır? Pek çok yeni fotoğrafçı için bu kadar büyük bir farkın neden meydana geldiğini anlamak zordur. Bu lensin 8 kat daha iyi olduğu anlamına mı geliyor? İşte profesyonel merceklerin neden bu kadar çok maliyeti olduğunu gösteren uzun bir özet:

  1. Üretim Maliyetleri ve Bileşenlerin Kalitesi - profesyonel lenslerin yüksek maliyetinin ana nedenlerinden biri, imalatçı tarafından belirlenen üretim maliyetleri ve yüksek kalite standartlarıdır. Tüketici sınıfı lensler, insanların çok az katılımı ile çoğunlukla otomatik olarak makineler yardımı ile üretilmektedir. Her bir cam/florit lens elemanı çok yüksek kaliteli bir üretim sürecine girerken, tüketici lenslerinde doğal olarak oluşan kabarcıklarla düşük dereceli akrilik öğeler veya cam kullanılması kabul edilebilir. Buna kıyasla, profesyonel merceklerde kullanılan cam elemanlar, yalnızca en yüksek dereceli optiklerin kaliteli merceklere dönüştüğü titiz test ve muayene işlemlerinden geçer. Üst düzey profesyonel lenslerde kullanılan cam elemanlar, potansiyel sorunları tespit etmek için hem görsel hem de bilgisayarlı incelemeler yapan deneyimli mühendisler tarafından elle sıkıştırılır, şekillendirilir ve işlenir. Lenslerin ve diğer lens bileşenlerinin fiziksel montajında ​​da büyük farklılıklar vardır. Tüketici sınıfı lensler çoğunlukla makinelerle birleştirilir ve daha ucuz/kalitesiz, plastik ve alüminyum parçaları içerir. Öte yandan profesyonel mercekler elle monte edilir ve yalnızca en iyi bileşenler (çoğunlukla pirinç/metal) lenslerin içine girer. Dolayısıyla, profesyonel lenslerin üretim maliyetleri karşılaştırıldığında her zaman çok daha yüksektir. Ek olarak, profesyonel lensler, endüstrideki en iyi çekimleri elde edebilmesi amacı ile çok daha fazla Ar-Ge'ye ihtiyaç duymaktadır.
  2. Kalite Eşikleri - Yukarıda belirtilen üretim maliyetleri ve bileşen farklılıklarının üstünde, profesyonel lenslerin çok farklı Kalite Güvencesi (QA) eşikleri vardır. Örneğin, bir tüketici objektifi varyansı 1 ile 10 arasındaki rakamlar ise, profesyonel mercekler 1 ila 3 gibi daha sıkı bir varyansa sahip olacaktır. Bu eşik farkları, optik camdaki varyansa, montaja, incelemeye ve Nihai QA kontrolleri sonucuna göre belirlenir. Nikon'un lensleri nasıl ürettiğini gösteren aşağıdaki videoyu inceleyin:





  3. Canon'un profesyonel Canon 500mm f/4L IS USM objektifi yapım sürecini gösteren detaylı bir video:


    Üretim sürecinin ne kadar karmaşık ve ayrıntılı olduğuna dikkat edin. Ne yazık ki, tüketici lenslerinin nasıl yapıldığını gösteren hiçbir video yok. Muhtemelen çok daha az etkileneceğinizden dolayı...
  4. Optik Tasarım - profesyonel lensler, çeşitli lens sapmalarını azaltmak veya düzeltmek için birçok optik eleman gerektiren karmaşık optik formüllerle tasarlanmıştır. Örneğin Nikon 35mm f/1.8G DX objektifi 6 grupta 8 elemana sahipken, yukarıda belirtilen Nikon 35mm f/1.4G 7 grupta 10 elemana sahiptir. Aradaki fark fiziksel eleman sayısı o kadar büyük olmasa da, objektif tasarım şemaları ile kanıtlandığı üzere, her bir objektif unsurunun boyutunda büyük bir fark vardır:
  5. NIKON D3S @ 50mm, ISO 400, 1/60, f/5.6
  6. Lens Elemanları ve Kaplama - Optik tasarımdaki farklılıklara ek olarak, lenslerin içinde kullanılan mercek elemanlarının türünde de büyük farklar vardır. Asferik, ekstra-düşük dağılım ve florit lens elemanları normal lenslerden daha pahalıya mal olmaktadır, bu nedenle profesyonel lenslerde bu tür elemanlardan daha fazlasının kullanıldığını görürsünüz. Buna ek olarak, profesyonel lensler, iç yansımaları belirgin bir şekilde azaltan, netliği, kontrastı ve renkleri geliştiren ve gölgelenmeyi ve parlamayı düşüren Nikon Süper Entegre Kaplama (SIC) ve Nano Crystal Coat gibi özel kaplamalarla üretilmektedir.
  7. Görüntü Kalitesi (Keskinlik ve Kontrast) - karmaşık optik tasarımlar sayesinde, profesyonel lensler merkezden köşeye keskin netlik ile çok yüksek görüntü kalitesi sağlamak için optimize edilmiştir. Bozulma, renk sapmaları ve vinyet gibi çeşitli optik problemleri ve sapmaları (aberasyon) azaltmak için özen gösterilmiştir.
  8. Görüntü Kalitesi (Renkler) - profesyonel optik lensler, yine gelişmiş optik tasarımlar ve kaplamalar sayesinde mükemmel renkler üretmektedirler.
  9. Format - yukarıdaki diyagramlar arasındaki boyut farklılıklarına dikkat edin. Tüketici lensleri genellikle küçük, APS-C boyutlu crop sensör kameralar için yapılır. Çünkü küçük sensörler çerçevenin merkez alanını kullanır ve köşeleri keser, sadece merceklerin orta kısmı etkili bir şekilde kullanılır. Tüketici lenslerinin maliyetini ve boyutunu düşürmek için imalatçılar daha küçük görüntü dairelerine sahip mercekler üretirler (yukarıdaki diyagramda gösterilen Nikon 35mm f/1.8G DX mercek böyle bir mercektir), çünkü köşeler her halükarda boşa gidecektir.
  10. Azami/Sabit Açıklık - Tüketici lensleri yavaş, değişken diyaframlı lenslerdir. Düşük ışık koşullarında iyi performans göstermezler, çünkü profesyonel merceklerden çok daha az ışık sağlarlar. Yavaş diyaframları otomatik odaklama sistemlerini kolayca karıştırmakta ve zorlu ışık koşullarında odaklama hatalarına neden olmaktadır. Buna karşılık, profesyonel lensler çoğunlukla daha hızlı, sabit diyaframlı lenslerdir. Farklılıklar genellikle oldukça büyüktür. Örneğin, Nikon 70-200mm f/2.8G, odak uzunluğuna bakılmaksızın f/2.8 değerinde kalırken Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G telefoto lens 200mm odak uzunluğunda f/5.6 değerini verecektir. Bu, 200mm'de büyük, iki durak fark demektir!
  11. Bokeh - yavaş, değişken diyaframlı lensler, "bokeh" olarak bilinen odak dışı vurguların oluşturulmasında da oldukça başarısızdır. Buna ek olarak, yavaş diyafram daha geniş alan derinliği anlamına gelmektedir; bu da, tüketici lenslerinin konu izolasyon yetenekleri konusunda sınırlı olduğu anlamına geliyor. Buna karşın, profesyonel mercekler, özellikle arka planları estetik açıdan hoşa giden pürüzsüz, "kremsi" bir şekilde sunmak üzere tasarlanmıştır ve geniş maksimum diyaframı, çok daha etkili bir özne izolasyonu sağlamaktadır.
  12. Otomatik Odaklama Hızı - Tüketici sınıfı lensler genellikle, hızlı hareket için yetersiz olan yavaş otomatik odaklama motorlarıyla birlikte gelir; örneğin, vahşi yaşam ve spor fotoğrafçılığı. Öte yandan profesyonel lensler, genellikle nesnelere hemen odaklanacak çok hızlı otomatik odaklama motorlarıyla birlikte gelir. Telefoto objektiflerde otomatik odaklama ayarları, uzun menzilli çekimler için optimize edilebilir, bu da odaklama süresini daha da düşürür.
  13. Sabit Objektif Boyutu - çoğu tüketici ve bazı hayran lensleri, yakınlaştırma ve/veya odaklama yaparken boyutlarını değiştirir (uzatır veya kısaltır). Bu nedenle, bu tür lenslerde (dönen ön elemanlarla) filtreler kullanmak sadece rahatsızlık verici olmakla kalmaz, aynı zamanda gelecekte potansiyel olarak arıza yapma veya kırılma eğilimi gösterirler. Bazı optik elemanlar daha fazla çalışabilir, bu da netlik, kontrast ve genel görüntü kalitesini önemli ölçüde etkiler.
  14. Yapı - Tüketici lensleri darbelere, damlalara ve diğer sorun türlerine karşı tasarlanmamıştır. Birini düşürdüğünüzde, onarmak daha pahalıya mal olabileceğinden yeni bir objektif satın almanız gerekebilir. Plastik parçalar kolaylıkla kırılır veya yeterince kuvvetle vurulduğunda yerinden çıkartılır. Öte yandan profesyonel lensler, çok sayıda soruna dayanacak şekilde üretilmiştir. Hem iç bileşenleri hem de dış yapı metalden oluşur ve ağırlık derecesi fazladır (aşağıda), ancak bu lensleri de korur.
  15. Hava Sızdırmazlığı - hava sızdırmazlığı başka bir büyük farktır. Sağlam yapısı olan sabit uzunlukta profesyonel lensler çoğunlukla toz ve neme karşı sızdırmazlık sağlarlar, bu nedenle aşırı sıcaklık, nem ve hatta yağmur altında performans göstermeye devam ederler. Tüketici lensleri aynı koruma seviyesine sahip değildirler ve aşırı çalışma sonucunda, toz, nem ve mantar biriktirme eğilimindedirler.
  16. Ağırlık - Lenslerde kullanılan tüm bu metaller lenslerin ağırlıklarını önemli ölçüde artırabilecektir, ancak bu her zaman kötü bir şey değildir. Ağır objektifler, genellikle daha üst seviye DSLR'lerde daha iyi denge sağlarlar. Bununla birlikte, giriş seviyesi plastik DSLR'lerde kullanılıyorsa, kurulumun ön kısmının çok ağır olmasına neden olur ve kontrolü zorlaştırabilir. Ağır objektifler, yanlış bir şekilde bağlandığında lens bağlantı noktalarına aşırı kuvvet uygulayacaktır.
Umarım bu makale profesyonel merceklerin tüketici lenslerinden çok daha pahalı olmasının nedenini açıklığa kavuşturmaktadır.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status