Son Yazılar

2 Temmuz 2018 Pazartesi

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #12: Renk Teorisi


Eric Kim, Downtown LA 2012
Bugünkü kompozisyon dersinde, renk teorisi hakkında konuşmak ve sokak fotoğrafçılığında renkleri kullanarak fotoğrafları daha etkili bir hale nasıl getirebileceğinizi tartışmak istiyorum.


Şahsen, iki yıl kadar önce tamamen siyah beyaz çekimden sadece renkli film (Kodak Portra 400) çekimine geçiş yaptım.

O günden sonra, dünyayı farklı bir yolla görmeyi öğrendim. Eğlenceli, ferahlatıcı ve oldukça heyecan verici bir yol ile.

Ancak, renkli çekimin de kendine özgü eksiklikleri vardı. Siyah beyazın sahneyi basitleştirmesine karşın renk dikkati dağıtmakta ya da uzaklaştırmaktaydı (eğer renk özel bir anlam ve değer katmıyorsa).

Bu dersimizde, renkleri işimize yarayacak şekilde kullanabilmemizi sağlayacak şekilde renk teorisi hakkında konuşacağız. Renklerle çalışma konusunda bir uzman değilim, yine de daha iyi sokak fotoğrafları çekmek için bazı kullanışlı ipuçlarını paylaşmayı deneyeceğim.

Tamamlayıcı renkler

Isaac Newton'un Renk Çarkı
Ele alacağımız ilk konu, "Tamamlayıcı renkler"dir. Tamamlayıcı renkler nedir? Vikipedi'ye göre tanım:

Tamamlayıcı renkler, akromatik (beyaz, gri ya da siyah) ışık karışımı oluşturmak için birbirlerinin renk tonlarını ortadan kaldıran renklerdir.
Tamamlayıcı renkler, birbirleriyle iyi çalışma eğilimindedir ve dengeli hissettiren güzel bir uyum yaratır.


Modern bir RGB renk-tekeri (ya da yıldızı). Sadece birbirinin karşısında yer alan iki rengi seçin — bu iki renk birbirinin tamamlayıcısıdır.
Daha basit şekilde bir anlatım istiyorsanız, aşağıdaki örnekleri inceleyebilirsiniz:

Spor takımları

Spor takımları logolarında genellikle tamamlayıcı renkleri kullanırlar. NBA'i izlediyseniz, aşağıdaki örnekler tanıdık gelecektir:

Los Angeles Lakers (Mor ve Sarı)

NBA spor takımı: Lakers. Sarı/Mor renkleri kullanmışlar.

Lakers'ın Tamamlayıcı Renkleri: Mor (menekşe) ve Sarı

New York Knicks (Mavi ve Turuncu)

New York Knicks: Ana renkleri Mavi/Turuncudur.
New York Knicks'in Tamamlayıcı Renkleri: Mavi ve Turuncu

Bira

İş logo tasarlamasına geldiğinde, pazarlamacılar da tamamlayıcı renkleri kullanırlar. Örneğin, ünlü Heineken birası, muhtemelen en meşhur tamamlayıcı renkler olan, "Noel Renklerini" (Kırmızı ve Yeşil) kullanmıştır:

Heineken'in Tamamlayıcı Renkleri: Yeşil ve Kırmızı Yıldız
Klasik Noel Renkleri: Kırmızı ve Yeşil
Tamamlayıcı Renkler: Kırmızı ve Yeşil
Artık tamamlayıcı renklerin harika bir şekilde kullanıldığı sokak fotoğraflarını incelemeye başlayabiliriz. Genellikle, yaşayan en başarılı renk fotoğrafçılarından Steve McCuryy'den örnekler göreceksiniz:

Tamamlayıcı renkler: Kırmızı-Yeşil

© Steve McCurry
McCurry'nin bu çarpıcı fotoğrafında, yüzü tamamen kırmızı bir tozla kaplanmış bir çocuk görüyorsunuz. Ön plandaki çocuk, delici gözleri ve meraklı bakışlarıyla kameraya doğru bakıyor. Arka plan, mavimsi-yeşilimsi tonlarda, üzerinde kırmızı bazı işaretler olan bir duvardan ve çerçevenin sağında bulanık bir çocuktan oluşuyor.

Ön plandaki çocuk meraklı görünüyor — bana çocukluğumdaki meraklı hallerimi hatırlatıyor. Ve gözler öylesine güçlü ki, zihnime kazınıyor.

Çekimdeki tamamlayıcı renkleri görüyor musunuz? Evet, kırmızı ve yeşil. Arka planın yeşilimsi-mavimsi tonundan dolayı, çocuğun kırmızı yüzü arka plandan bariz bir şekilde ayrılmış. Basit bir renk çarkı için, aşağıdaki örneği inceleyebilirsiniz:

Tamamlayıcı Renkler: Fotoğraftaki kırmızı ve yeşil.
Kırmızı-yeşilin bu uyumu, onun en ünlü fotoğraflarından birisinde — Afgan Kızı'nda da görülüyor:

© Steve McCurry
Buradaki kırmızı-yeşil uyumu inanılmazdır. Her şeyden önce, sade, yeşil bir arka plan var, ve bu yeşili parçalanmış elbisesinin içinde de görebilirsiniz — ve elbette bu büyüleyici gözlerde. Kırmızıyı ise, elbisesinde, teninde. Bu, kırmızı ve yeşil arasında hoş bir uyum oluşturmaktadır.

Fotoğrafın kendisi açısından, bir gizem ve entrika hissi uyandırmaktadır. Bu genç Afgan kızı, paramparça bir elbise giyiyor ve muhtemelen çok kötü bir durumda, ancak yine de gözlerinde gücünü ve arzularını görebiliyorsunuz. İçinde, yüzleştiği engelleri aşmak amacıyla bir şeylerin yandığını hissedebiliyorsunuz.

Biraz konu dışı olacak ama (ilgileneceğinizi düşündüğüm için), McCurry genç kızın izini sürmüş — ve tekrar fotoğraflamış (önce ve sonra). Gözlerinde aynı bakış mevcut.

© Steve McCurry
Ayrıca, arka planı ağırlıklı olarak kaplayan belirli bir rengin tamamlayıcı bir ön plan rengi ile birlikte güçlü bir şekil - zemin ilişkisi oluşturduğunu da görebilirsiniz.

Örneğin, aşağıdaki fotoğrafta arka planda baskın kırmızı rengi ve yeşil giyen insan figürünü görüyorsunuz. Sonuç ne? Yeşil ön plana çıkıyor:

© Steve McCurry. Yeşilli adamın kırmızı arka planda nasıl ön plana çıktığına dikkat edin.
Şekil - zemin ilişkisini test etmenin iyi bir yolu, fotoğrafı bulanıklaştırmaktır. Çekimdeki baskın şekli ayırt edebiliyorsanız, fotoğraf başarılı demektir:

Fotoğraf, "şekil - zemin" testiki geçiyor. Yeşilli adamı kırmızı arka planda seçebiliyorsunuz.

Tamamlayıcı renkler: Turuncu - Mavi

Diğer bir tamamlayıcı renk uyumu turuncu-mavi ile meydana gelir. Steve McCurry'nin, çoğunluğu keşişlerin fotoğrafları olan sayısız örneği vardır.

© Steve McCurry. Keşişlerin turuncu elbiselerinin arka plandaki soluk maviye karşı duruşuna dikkat edin.
Keşişlerin bu eğlenceli ve komik (sanki örümcek adam gibi) duruşlarını görebiliyorsunuz — keşişler burada bir tür ibadet halindedir. Fotoğrafa ilk bakışınızda aklınız karışabilir, ancak neler olduğunu çözmeye başladığınızda, keşişlerin bu davranışlarındaki gücü fark eder ve etkilenmekten kendinizi alamazsınız.

Görebileceğiniz üzere, keşişlerin turuncu tenleri (ve elbiseleri) arka plandaki soluk mavi renk tonuna karşı bir uyum gerçekleştirmektedir. Eğer renk çarkında bu durumu görmek isterseniz, turuncu ile  mavinin tamamlayıcı renkler olduğunu fark edersiniz:

Tamamlayıcı Renkler: Turuncu ve Mavi
McCurry'nin bir başka fotoğrafında bu uyumu tekrar görüyoruz (tekrar – keşişler):

© Steve McCurry. Tekrar, keşişlerin turuncu elbiseleri ile mavi suyun nasıl mükemmel bir uyum içerisinde olduğunu görebilirsiniz.
Turuncu ile mavinin mükemmel uyumuna dair harika bir örnek bu sefer David Alan Harvey'den geliyor:

© David Alan Harvey
Keskin bir maviyi solda ve gülümseyen bir çocuğu çerçevenin ortasında görüyorsunuz. Çerçevenin sağında ise, bir kovboy şapkası takan bir erkeğin uğursuz görünümlü gölgesinin üzerine düştüğü turuncu-kırmızı bir duvar görünüyor. Fotoğrafa baktığımda, çocuğun tehlikede olduğunu hissediyorum — ama o son derece sakin ve huzurlu görünüyor.

Sıcak Renkler Soğuk Renklere Karşı

Bir diğer teori de "Sıcak" renklerin "Soğuk" renklere karşı kullanılmasıdır. Sıcak ve soğuk renkler nelerdir? Sıcak renkler olarak, öncelikli olarak gün batımını düşünün:

Sıcak Renkler

Gün batımının sıcak renkleri: Baskın olarak kırmızı, sarı ve turuncu
* Kırmızı
* Turuncu
* Sarı

Bu renkleri renk çarkında da görebilirsiniz:

Bazı sıcak renkler


Soğuk Renkler

Soğuk renkler: Ana renklerden biri olan bu su aracılığı ile görselleştirebilirsiniz.
* Mavi
* Yeşil
* Mor

Renk tekerleğinde soğuk renkler
Özet olarak, "sıcak" ve "soğuk" renk teorisi, sıcak renklerin daha aktif olma eğiliminde olmaları ve fotoğrafta (ya da resimde) size doğru ilerlemeleridir. Soğuk renkler arka plana gitme eğilimindedir ve daha pasif olma eğilimindedir.

Buradan hareketle, renklerin özelliklerini belirtmek isterseniz, sıcak renkler daha aktif, uyarıcı ve enerjik olma eğilimindedir. Soğuk renkler ise daha sakinleştirici, rahatlatıcı ve serinkanlı olma eğilimindedir.

Sıcak ve soğuk renklerin kullanımına dair bazı örneklere bakalım:

© Martin Parr

© William Eggleston
Martin Parr'in yukarıdaki fotoğrafında, kadının vücudundaki sıcaklığı hissedebiliyorsunuz. Buna karşın, gözlerindeki koyu mavi mercekler izleyiciyi kendisine çekmektedir.

© Steve McCurry
Steve McCurry'nin bir başka fotoğrafında, soğuk arka plan rengine (beyaz ve gri) karşı işçilerin pembe elbiselerinin nasıl öne çıktığına dikkat edin.

© Steve McCurry
Steve McCurry'nin bir diğer fotoğrrafında, Kyoto'da bir Geyşayı, arka plandaki soğuk beyaz-gri tona karşı kırmızı elbisesi ile ön plana çıkmış bir şekilde görüyorsunuz.

Eric Kim
"Colors" projem için çektiğim bu fotoğrafta, ağırlıklı olarak soğuk tonların (mavi) kullanılığı bir duvar resmi gördüm. İlginç olan, sıcak tonda (sarı) bir kapı aralığı idi. Bu sarı ton, arka plandan öne çıkmıştı. Ayrıca, evrene açılan bir arka kapı gibi, fotoğrafın gerçeküstü göründüğünü düşünüyorum.

© William Eggleston
Eggleston'un en ünlü görüntülerinden birinde, içeceğini bir kamışla karıştıran bir kadını görüyorsunuz. Arka planda genellikle soğuk renkler (mavi gökyüzü ve beyaz tepsi) kullanılmıştır. Daha sonra, içkinin (ya da kolanın) turuncu-kırmızı rengini görüyorsunuz — güçlü bir (sıcak) renk olarak ortaya çıkıyor.

© Alex Webb
Alex Webb'in Tijuana eteklerinde çektiği ve arka planında genellikle soğuk renklerin kullanıldığı bu fotoğrafı görüyorsunuz. Issız ve terk edilmiş binalar arka planda göze çarpıyor. Olukça karamsar ve acımasız bir ruh hali var.

Ön planda ise, çoğunlukla sıcak rengin kullanıldığı yüksek topuklu ayakkabılar görünüyor. Arka planın karanlık havası ile ön plandaki topuklu ayakkabıların zarafeti arasında müthiş bir uyumsuzluk hissedilmektedir.

© David Alan Harvey
David Alan Harvey'in bu fotoğrafında, arka plandaki karanlık bulutların kıyamet öncesini andıran bir ruh hali var. Renkler genellikle soğuktur — sadece çerçevenin ortasındaki pembe atı süren kızın üzerinde sıcak renkler kullanılmış. Bu da fotoğrafa umut veren bir değişiklik olmuş.

Siyah-beyaz saçları ile yüzü gizlenen kızın üzerinde bir gerçeküstülük var. Ayrıca, kızın üzerindeki beyaz elbise, saflığın ve masumiyetin bir işareti gibi durmaktadır. Ayrıca, fotoğraftaki çıplak siyah adam, fotoğrafın daha da şehvetli görünmesini sağlamış.

Benzeşen renkler

Benzeşen renkler de bir başka renk teorisidir. Fikir, renk tekerleğinde birbirine yakın bulunan renklerin belirli bir ruh hali ve duygu oluşturacağı temelinden gelmektedir.

Sıcak renkler

© Steve McCurry
Steve McCurry'nin bu ünlü fotoğrafında, kum fırtınası sırasında toplanan kadınlar görmektesiniz. Ana renkler, elbiselerin kırmızısı ve arka plandaki kum fırtınasının turuncu-sarı tonlarıdır. Vahşi kum fırtınasına karşı birbirlerini koruyan kadınlar fotoğrafa bir sıcaklık katmaktadır.

Aşağıdaki renk tekerleğine bakarsanız, sarı ile kırmızı renklerin tekerlek üzerinde yan yana bulunduğunu görebilirsiniz – bu da sıcak bir hava oluşturmaktadır.

Bazı sıcak renkler
Downtown LA'de çektiğim bu fotoğrafta, kırmızı bir takım elbise, açık sarı bir gömlek, parlak sarı bir güneş gözlüğü ve turuncu bir kravat takmış bir adam görüyorsunuz. Arka planda da ağırlıklı olarak sıcak renkler (sarı masalar ve koltuklar) kullanılmış — sadece çerçevenin üst kısmında bir miktar soğuk renk kullanılmış:

Eric Kim
Fotoğraftaki ruh halinin çok enerjik üst düzey olduğunu hissediyorum. Fotoğraftaki adam oldukça karakteristik — ve çok tuhaf bir ruh hali var. Yakasını kaldıracağını ve farklı bir davranışta bulunacağını hissettim. Sonuçta çok sıcak ve çekici bir görüntü ortaya çıktı.

© William Eggleston
Kırmızı renk, ayrıca tehlike, dikkat ve uyarı anlamlarına gelen bir metafordur. Elggleston'un en ünlü görüntülerinden birinde, kan kırmızısı bir arka plan üzerinde bir ampul görünüyor. Arka plandaki kırmızı sanki kana benziyor. Doğru hatırlıyorsam, Eggleston bu fotoğrafı arkadaşının odasında çekmişti. Ne yazık ki Eggleston bu fotoğrafı çektikten birkaç yıl sonra arkadaşı öldü (ona ne olduğunu hatırlamıyorum). Fotoğraf kesinlikle karanlık ve uğursuz bir görüntü gibi görünüyor – yaklaşmakta olan bir kıyametin habercisi gibi.

Soğuk renkler

Şimdi de soğuk renklere sahip fotoğraflara bir göz atalım. Bu fotoğraflar sizi daha sakin, rahat ve huzurlu hissettirir.

© David Alan Harvey
David Alan Harvey'in bu fotoğrafında, elini dua ediyormuş gibi tutan bir adam görünüyor. Arkasında, şapkası yalnız bir şekilde duruyor. Ayrıca, mavi-yeşil duvar (ve mavi gömlek) sakin ve rahat bir ruh halini yansıtıyor. Dua eden adamın ruh haline mükemmel bir şekilde yansıtmıştır.

Eric Kim
Mumbai'de çektiğim bu fotoğrafta, bir adamın elinin mavi desenli bir arka plan üzerinde yer alışını görüyorsunuz. Arka plandaki renk baskın olarak mavi renktedir – ve bu da görüntüye rahat ve sakin bir ruh hali katmıştır.

© William Eggleston
William Eggleston'un bu fotoğrafına serin bir ruh hali baskındır. Gökyüzündeki, karamsar soluk bir mavi renk tonuna ön plandaki arabanın mavimsi-yeşil tonu eşlik etmektedir. Arabadaki kadın sol eliyle değişik bir hareket yapıyor. Sola döneceğini işaret ediyordur belki de. Yoka elveda mı demek istiyor? Kim bilir, belki de sadece aracın kumaşına uzanmıştır. Bu fotoğraftaki hoş bir detay da, trafiği ve hızı kontrol etmesi beklenen trafik ışığıdır. Bunu tamamlayan ise, hızın sembolü olan mustangdir.

Fotoğrafın genel havası, serin renkleri ile sakin ve rahat hissettiriyor. Dışarıda yağmurlu bir hava olduğunda, tüm yapmak istediğimiz evde oturmak ve sıcak bir kakao içmektir.

Eric Kim
En sevdiğim fotoğraflardan birinde, Fransa'nın güneyindeki Marsilya'daki bir plajda kestiren bir adamın fotoğrafı görülmektedir. Arka plandaki suyun mavi-yeşil tonu sizi rahatlatmaktadır. Elbette, uyuyan adam sizde daha fazla rahatlık uyandırmaktadır. Bu fotoğraf hayallerimi, hayal gücümü ve dünya hakkındaki endişelerimi ortaya çıkarmaktadır.

Sonuç

© Alex Webb. Kafesteki aslanın benzer tonlardaki kırmızı ve turuncu renkleri yaklaşan bir kıyamet ve tehlike duygusunu işaret etmektedir.
Kendinize sormanız gereken sorulardan biri: "Bu fotoğrafları çeken fotoğrafçılar renklerin ve renk teorilerinin ne kadar bilincindedir?"

Diğer fotoğrafçıları bilemem — ancak kendimden bahsetmem gerekirse, sadece özel amaçlarla çekim yaptığım için çekim yaparken özellikle renkleri araştırıyorum. Renkli insanlar, renkli sahneler ya da renkli nesneler arıyorum. Daha sonra, uyum içerisinde çalışıp çalışmadıklarını kontrol ediyorum – ki bu bazen şans eseri düzenleme aşamasında ortaya çıkmaktadır.

Yine de, gerçek dünyada (sokak fotoğrafları çekerken) renk teorisini uygulayabilmenin en pratik yolu, "sıcak" ve "soğuk" renk teorilerini uygulamaktır.

Örneğin, çok soğuk bir arka plan rengi (mavi, mor ya da yeşil) görürseniz, sıcak renk (kırmızı, turuncu ya da sarı) elbise giymiş biri çerçeveye girene kadar bekleyin. Tersi de olabilir. Çok sıcak bir arka plan ile karşılaşırsanız soğuk elbiseler giyen biri çerçeveye girene kadar bekleyebilirsiniz.

Elbette, renklerin işe yarayıp yaramadığını söylemek kolaydır. Ancak bu renk teorilerini aklımızda tutmak önemlidir. Bunu ne kadar bilinçli olarak düşünürsek, sokakta çekim yaparken uygulamamız da o kadar kolay olur.

Düşünmeniz gereken bir diğer konu da sokak fotoğrafçılığında renk kullanmanın değeridir. Sadece sokak fotoğrafı çekmek için mi çekim yapıyorsunuz? Yoka yakaladığınız renkler ile belirli bir ruh hali oluşturmayı mı amaçlıyorsunuz? Fotoğrafınızdaki renkler anlam ve bağlam ekliyor mu?

Daha fazla renkli sokak fotoğrafları incelemek isterseniz, çalışmalarını tavsiyeedebileceğim bazı fotoğrafçıları aşağıda bulabilirsiniz:

Renk Ustaları

© Martin Parr / Magnum Photos


Tamamlayıcı Renk Sokak Fotoğrarfçıları

© Trevor Marczylo. Mavi perde ile turuncu parmaklar arasındaki ahengi seviyorum.
Aşağıdaki sokak fotoğrafçılarının çektiği fotoğraflarda renk kullanımlarının fotoğraflara derinlik, duygu ve bağlam katması nedeniyle incelenmesini tavsiye ediyorum:

* Trevor Marczylo

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status