Son Yazılar

4 Temmuz 2018 Çarşamba

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #13: Çoklu Konular


© Garry Winogrand
Sokak fotoğrafçılığındaki en zorlu kompozisyon tekniklerinden birisi, çok dağınık ya da yoğun olmadan, çerçeve içinde birden fazla konuyu birleştirmektir. Fotoğrafçıların çoklu konularla çalışırken karşılaştıkları problemler şunlardır:

* Üst üste binen nesneler
* Dikkat dağıtıcı arka plan
* Merkezi konunun yokluğu
* Yeterli ilgi noktası eksikliği

Bu makalede, fotoğraflarında çoklu konuları birleştirmiş olan en başarılı fotoğrafçılardan bazılarından örnekler paylaşacağım. Fotoğrafları analiz edecek, çerçevesi içinde çoklu konuları kullanmak isteyenler için faydalı ipuçlarından bahsedeceğim.

Neden çoklu konular?

Eric Kim / Mumbai, 2013
Bir tekzip olarak, portföyümde çok fazla çoklu konu çalışması bulunmaz. Genellikle, tek bir konu içeren daha basit görüntüler oluşturmayı tercih ederim.

Yine de, karmaşık olmayan bileşik çoklu-konulu fotoğraflar oluşturmanın mümkün olduğunu düşünüyorum.

Karmaşık ile bileşik fotoğrafın farkı nedir?

Bileşik bir fotoğrafta, çok fazla ilgi noktası ve izleyicilerin çerçeve içinde eğlenebileceği çok fazla alan bulunur. Fotoğrafçıların bileşik fotoğraflar çekebilmesi çok zordur — ve çok fazla risk barındırır. Çerçevenin daha büyük bir bölümünün insanlarla ve çoklu etkileşim ile doldurulması gerekir.

Karmaşık bir fotoğraf çok daha fazla dağınık ve dikkat dağıtıcıdır. Nereye odaklanmanız gerektiğini bilemezsiniz — ve fotoğraf darmadağın hissettirir. Fotoğrafta ne olup bittiğini anlayamazsınız — ve izleyici amacına ulaşamamış ve kafası karışmış hisseder.

Çoklu konu fotoğrafı çekimi söz konusu olduğunda, bileşik fotoğraf çekmeye çalışmalıyız, karmaşık fotoğraf değil.

Tony Ray Jones / Southport Güzellik Yarışması, 1967

© Tony Ray Jones / Southport Güzellik Yarışması, 1967.
Çalışmalarına hayran olduğum fotoğrafçılardan birisi de Tony Ray-Jones'tur. Genç yaşta ölmesine rağmen, İngiliz fotoğrafçılığının öncülerinden biriydi ve Martin Parr'ın eserlerinden ilham aldığı bir fotoğrafçıydı.

Bu fotoğrafla ilgili sevdiğim şey, çerçevenin ortasındaki esneyen ya da rujunu düzelten kadın ile hemen yanında kahvesini yudumlayan yaşlı adamın birbirleriyle bir uyumsuzluk oluşturmasıdır (karşıtlık etkisi). Çerçevede biraz daha dikkatli bakarsanız, çerçevenin sağ-üst kısmında birbirleriyle harika bir uyum sağlayan üç kişiyi görebilirsiniz. Biri etrafına göz atıyor (belki de yarışmadaki kadınları süzüyor), ve en sağdaki ise bir şeylere gülüyor görünüyor.

Kompozisyon açısından, çerçevenin ortasındaki yaşlı adam, orta-sol-üst kısımdaki kadın ve sağdaki karakterler arasında oluşan üçgen kompozisyonunu beğendim. Bütün karakterlerin farklı jestleri de etkileyicidir: yaşlı adamın kahveyi yudumladığı "kritik an", ve sağ-üst kısımdaki insanların bakışları ve yüz ifadeleri:

1. Şekil: Çerçevedeki üçgen kompozisyona dikkat edin.
Ayrıca, çerçevenin solunda yer alan ve çerçeveyi dolduran iki kadını da sevdim. Çerçevenin sağ-alt kısmını da dolduran insanların olmasını isterdim — ancak fotoğraf bu hali ile de mükemmel görünüyor.

Bruce Gilden / NYC

© Bruce Gilden / Magnum Photos
Bruce Gilden'in Facing New York (burada çevrim içi olarak görebilirsiniz) kitabından bu fotoğrafta — farklı jestleri, etkileşimleri ve yüz ifadelerini beğendim. Gilden, tekli-konu flaşlı çekimleri ile tanınır ancak çoklu-konuların fotoğraflarının çekiminde de bir ustadır.

Her şeyden önce, bütün insanların dengeli bir şekilde yerleştirildiği ve çerçevelendiği mükemmel bir üçgen kompozisyonu görüyoruz. Solda öpüşmek üzere olan çift, gölgeleri ve sağ tarafta takım elbiseli yaşlı iki adam.

1. Şekil: Çerçevedeki güçlü üçgen kompozisyon
Takım elbiseli adamlardan birisi gözünü kapatması ve buruşuk bir yüz ifadesi takınmasına (sanki öpüşen çifti görmek istemiyormuş gibi) karşın takım elbiseli diğer adamın mağrur yürüyüşü neşeli bir durum oluşturmuş. Ayrıca, yaşlı adamların (çerçevenin solundaki çifte nazire yaparcasına) kol kola yürüyüş yaptıkları da görünüyor.

Fotoğraf üçgen kompozisyonu (çerçeveyi dengelemiştir), çiftin tutkuyla kucaklaşmaları ve belki de öpüşmeleri, gölgelerinin çerçevenin ortasına mükemmel bir silüet oluşturacak şekilde düşmesi, çerçevenin sağındaki yaşlı iki adamın neşeli görüntüleri nedeniyle genel olarak harikadır.  Gözleri çerçevenin içinde yönlendiren ve görsel bir ziyafet sunan birçok küçük harika öge var. Fotoğrafta, aynı anda duyguları ve işaretleri (aşk, çiftler, yaş) hissedebiliyorsunuz.

Bruce Gilden / Haiti

© Bruce Gilden / Magnum Photos
Bruce Gilden'in bir diğer fenomen fotoğrafı "Haiti" kitabında yer almaktadır (burada çevrim içi olarak görüntüleyebilirsiniz). Gilden bu fotoğrafı, insanların hepsinin birbirleriyle çarpışacakmış gibi göründükleri bir duvarın kesişme noktasında çekmiş. Fotoğafta büyük bir gerilim, enerji ve hareket var.

Kompozisyonel olarak, çerçevenin tüm konularla ne kadar iyi doldurulduğunu ve iyi dengelenmiş olduğuna dikkat edin. Sadece bu değil, tüm insanlar çerçevenin ortasına doğru bakmakta ve beraberinde gerginliğe neden olmaktadır:

1. Şekil: Tüm bakışlar çerçevenin ortasında çarpışıyor.
Ayrıca, duvarın köşesine çarpan ışığın meydana getirdiği üçgeni de beğeniyorum:

2. Şekil: Duvardan yansıyan ışığın oluşturduğu üçgen.
Sadece bu da değil, aynı zamanda alt üçgeni dengeleyen bir başka üçgen de görülüyor:

3. Şekil: Çerçevenin üst kısmında oluşan bir diğer üçgen
Zihnimde kurguladığım hikaye: çerçevenin ortasındaki kadının keskin bakışları çok yoğun – köşeyi dönmekte olan adama şüphe ile bakıyor. Çerçevenin içindeki diğer insanlar da orada neler olup bittiğini izliyor. En solda üzerinde çiçek desenleri bulunan bir gömlek giyen bir adam, çerçevenin ortasında bir kadın ve çerçevenin en sağında bir başka kadın bulunuyor. Çerçeve içindeki insanların yaşları ve cinsiyetleri arasında güzel bir denge bulunmaktadır:

© Bruce Gilden / Magnum Photos
Fotoğraf, sadece çerçevedeki çoklu-konuların etkili bir şekilde yerleştirilmesi ve çerçevenin ortasına bakmasından dolayı değil, aynı zamanda fotoğraftaki gerilim, hareket ve endişeden dolayı da aklımda kalmıştır. Zihnime kazınmış bir fotoğraftır.

Garry Winogrand / World's Fair / 1964

© Garry Winogrand
Bu fotoğraf, Garry Winogrand'in tartışmasız en ünlü fotoğraflarından birisidir. İlk analizlerin adil olamayacağı bir görüntüdür. Çekimi incelemek için zaman ayırmanızı ve çerçeve içindeki her şeyi dikkate almanızı gerektiren bir fotoğraftır.

Her şeyden önce, batıda görselleri soldan sağa okuma eğilimindeyiz (batıda aynı şey yazılar için de geçerlidir. Ancak Orta Doğu'da insanlar sağdan sola okurlar — sadece yazıları değil, görselleri de).

1. Şekil: Siyah erkek ile beyaz kadın arasındaki etkileşim.
En soldan başlayalım, siyah bir erkek ile beyaz bir kadının konuştuğunu görüyorsunuz. Erkek kadına dönmüş, kadın bacak bacak üstüne atmış, ağzını kapatıyor ve eli ile anki bir şeyleri eleştiriyor gibi görünüyor. Bence, erkek kadına asılmaya çalışıyor, kadın da oldukça sinirlenmiş ve onun gücünü protesto ediyor. Elbette hiç kimse gerçek hayatta neler gerçekleştiğini bilemez — ancak 60'larda çok güçlü ırkçılık gerginliği olduğunu unutmayın. Bu nedenle, bu fotoğrafın, Amerika'nın ayrışma dönemlerine ait bir simge olduğunu hissediyorum.

2. Şekil: Çerçevenin ortasındaki üç kadın arasındaki etkileşim.
Çerçevenin ortasına doğru ilerlediğimizde, en soldaki kadının ortadakine bir şeyler fısıldadığını, sağdaki bir diğer kadının ise belki bayıldığını gördüğümüz bir etkileşim ile karşılaşıyoruz. Ortadaki kadın eliyle sağdaki kadının başını okşuyor.

Burada neler oluyor? Bana göre, soldaki kadın ortadaki kadına, siyah erkeğin sarkıntılık yaptığını söylüyor. Ortadaki kadın şoka girmiş görünüyor. Belki de sağdaki kadın buna katlanamadı ve bayıldı.

3. Şekil: Sağdaki iki kadın nereye bakıyor?
Daha sağa gittikçe işler çok daha karmaşık bir hal alıyor — burada iki kadın çerçevenin dışına doğru bakıyor — en sağa doğru. Soldaki kadın tamamen soluna dönmüş, elleriyle saçlarını düzeltiyor. Kendisine ve arkadaşına yaklaşan yakışıklı bir adam mı gördüler acaba? Sağdaki kadın da güneş gözlüklerini çıkarıyor, belki de yaklaşmakta olan çekici adama daha iyi bakmak için mi? Ve yanlarında, hiçbir şeyin farkında değilmiş gibi görünen takım elbiseli bir adam gazete okuyor.

Açık olmak gerekirse, bütün bunlar fotoğrafı nasıl yorumladığım ve analiz ettiğimdir. Gerçekten "nesnel" fotoğrafların var olduğunu sanmıyorum — bunlar gerçeklikten kopan anlardır. Fotoğrafları tamamen öznel olarak yorumlar ve tamamen "hayali" hikayeler oluşturursunuz. Her ne olursa olsun, güçlü ırkçı imaları, üç farklı etkileşimi ve fotoğrafın zorluğu (çerçevenin eğimi daha dinamik bir sonuç oluşturmuş) nedeniyle beni kendisine çekmiştir.

Martin Parr / The Last Resort

© Martin Parr / Magnum Photos
En beğendiğim fotoğraflardan birisi de, Martin Parr'ın "The Last Resort" kitabındaki (buradan çevrim içi olarak görüntüleyebilirsiniz) bu fotoğraftır.

Her şeyden önce, çerçeve içindeki en güçlü nesne, çerçevenin ortasındaki — elini beline koymuş ve Parr'a doğru bakan ve pek hoşnut görünmeyen kadındır. Ancak, çerçeve içinde gözünüzü gezdirmeye devam ederseniz, iki dondurma külahı tutan bir çocuğu bir yere bakarken — belki de bakmaması gereken bir yere bakarken görebilirsiniz:

1. Şekil: Çocuğun haylaz bakışlarına dikkat edin.
Soldaki diğer çocuk da bir dondurma külahına erişmek için çabalıyor (belki de ağabeyi ikisi için satın almıştır). Fakat belli ki, ağabeyinin ya da arkadaşının dikkati başka bir yönde:

2. Şekil: Genç çocuk dondurmaya (ya da başka bir şeye?) uzanıyor.
Çekimdeki hoş küçük detaylardan bir diğeri de, dondurmasından ısırık alarak kameraya doğru bakan çerçevenin ortasındaki küçük kızdır:

3. Şekil: Çerçevenin ortasındaki küçük kız da bize doğru bakıyor.
Hoşuma giden bir başka detay da tüm dondurma külahlarının kaynağı olan tezgahın "perde arkası" görüntüsüdür:

4. Şekil: Tezgah üzerindeki dondurma konilerinin detayı.
Sahnede çok fazla konu olmasına rağmen çerçeve içindeki birincil konuların jestleri ve bakışları öylesine güçlü ki, fotoğrafa çok yüksek bir otorite/dikkat katmaktadır. Fotoğraf bana göre oldukça akılda kalıcıdır, çünkü son derece eğlenceli bir görüntü içinde kadının huzursuz görüntüsü etkileyici bir uyumsuzluk ortaya çıkarmıştır.

Martin Parr / The Last Resort

© Martin Parr / Magnum Photos
Bu fotoğraf Parr'ın "The Last Resort" kitabındaki fotoğraflardan son derece gerçeküstü ve yaşayan bir fotoğraftır.

İlk olarak, bir adam (belki de bir kadın?) çerçevenin ortasında, çakıllarla dolu bir yüzeyde bir havlu üzerine uzanarak güneş banyosu yapıyor. Ona bakan küçük bir kız belki de onun yaşayıp yaşamadığını merak ediyor. Sol-üst köşede asılı havlu, çerçevenin alt kısmında küçük mavi bir kürek, kum kovaları ve çerçevenin etrafında dağılmış çöpler, hoş birer detay olarak karşımıza çıkıyor.

Daha sonra, iş makinesinin sanki çalışacağı ve ve güneş banyosu yapan kişiyi ezeceği hissi fotoğrafa bir tehlike hissi katmaktadır. Bana göre "bal-kaymak" (en hoş detay) olan, çerçevenin ortasında, elleri arkada bağlı bir şekilde çerçeveden uzaklaşan adamdır.

Parr'ın sahneyi çekiminin ardındaki bağlantı sayfası
Bağlantı sayfasına bakarsanız, Parr'ın nasıl dahiyane bir şekilde çalıştığını görebilirsiniz. Her şeyden önce (üst-sol karede), makinenin altında adamı yalnız bir şekilde güneşlenirken çektiğini görebilirsiniz. Fotoğrafı çekmiş ve başka fırsatların doğması için beklemiştir. Daha sonra, arka planda bazı etkileşimler meydana geldiğinde yeni bir fotoğraf çekmiş. Parr, "?" işareti ile işaretlenmiş görüntüyü dikkate almış.

En sonunda mükemmel kareyi görmüş: arkadaki adam yürüyor ve pembeli kız ortaya çıkmış.

Constantin Manos / American Color 2

© Constantin Manos / Magnum Photos
Constantin Manos'un "American Color 2" kitabında (burada çevrim içi olarak görüntüleyebilirsiniz) bulunan (birçok diğeri gibi) renkli fotoğraflardan birisi de budur. Sadece bu da değil, büyük bir derinliğe sahiptir, çoklu-konular ve ilgi noktaları bulunur.

Her şeyden önce, fotoğraftaki renkleri, özellikle de çerçevenin sağındakileri çok beğendim. Sarı, kırmızı ve mavi kullanılmış. Kırmızı bikini ile yanındaki üzerinde beyaz papatyaların bulunduğu mavi bikini Amerikan bayrağını anımsatıyor. Ve ayrıca, bu kadınlar bir kamyonetin arkasında dans ediyorlar. Çerçevenin ortasına düşmüş gölgelerinden anlaşıldığı kadarıyla göğe uzanan elleri ile eğleniyorlar. Daha sonra, sol tarafta, kadınlara bakan ve onları gözetleyen erkekleri görüyorsunuz.

Çerçevedeki bütün bu unsurlar (bu makaledeki diğer çoğu örnekte de görebildiğiniz) güçlü bir üçgen kompozisyon oluşturuyor — ve ayrıca derinlik: bize en yakın konumda, bir kamyonetin üzerinde dans eden kadınlar, orta planda, içinde adamların bulunduğu kırmızı arabaya gözümüzü yönelten gölge ve arka plandaki yeşil SUV ve erkekler.

1. Şekil: çerçevedeki tüm ögeler hoş bir üçgen ve derinlik oluşturuyor.
Bu fotoğrafta bana göre hoş bir detay da, ölü alan bulunmamasıdır. Çerçevenin her bölümü etkili bir şekilde doldurulmuş ve dengelenmiş. Ayrıca, kadınların yüzlerinin kesilmiş olması çekime ayrı bir esrar katmış.

Alex Webb / Suffering of Light

© Alex Webb / Magnum Photos
Tabii ki, çoklu-konuların çekimi söz konusu olduğunda Alex Webb'i atlayamayız. Bu fotoğraf, Alex Webb'in (birçok kitabındaki) fotoğraflardan birisidir — ayrıca, beni gözde renkli fotoğraf kitaplarımın da arasında olan, "The Suffering of Light" adlı kitapta da (burada çevrim içi olarak görüntüleyebilirsiniz) bulunur.

Bu fotoğraf, sadeliği, çoklu ilgi noktaları ve çerçeveleme açısından Webb'in en sevdiğim fotoğraflarından birisidir.

Her şeyden önce, çerçevenin tüm bölümleri etkili bir şekilde doldurulmuş: solda, kafasını bir kitapla gizleyen kişi, çerçevenin ortasında kızı ile silüeti bulunan adam ve sağdaki çift. Ayrıca, çerçeve içindeki tüm varlıkları birbirine etkili bir şekilde bağlayan hoş bir kemer bulunmaktadır:

1. Şekil: Tüm varlıkları birbirine bağlayan sevimli kompozisyon
Genel olarak fotoğraftaki minimalizmi ve farklı etkileşimi beğeniyorum. Kendini güneşten korumaya ve çerçeveyi terk etmeye çalışan bir adam, çerçevenin ortasında kızı ile bir sevgi gösteri sergileyen bir adam ve çerçevenin kenarındaki bir duvara kolunu dayamış, muhtemelen nişanlısı ile kur yapan bir adam. Webb'in son derece sade ve başarılı çoklu-konu çekimlerinden birisi.

Alex Webb / Haiti

© Alex Webb / Magnum Photos
Bu fotoğraf, Alex Webb'in daha keskin ve grafiksel olarak karmaşık bir fotoğrafıdır. Bu fotoğrafta, bakılacak birçok görsel hat bulunmaktadır:

Her şeyden önce, sağdaki adamın sigarası çerçevenin ortasını işaret etmekte, eşeğin kulakları ile bağlantı kurmakta ve güçlü çapraz hatlar meydana getirmekte, duvardaki gölge izleri de arkadaki çocuk silüetini ve sağdaki adamı birbirine bağlamaktadır:

1. Şekil: Güçlü çapraz çizgiler ve hatların yönlerine dikkat edin.
Sadece bu da değil, fotoğraftaki renkler de fotoğrafın daha etkili olmasını sağlamıştır. Ortadaki kadının kırmızı bağlığı ile mavi elbisesi ile uyumsuzluğu ile çerçevenin arka planındaki kadının elbisesindeki tonları beğendim.

Ayrıca, çekimdeki tüm unsurlar iyi yerleştirilmiş, üst üste bindirilmemiş ve çerçevede birçok ilgi noktası meydana getirmiştir:

2. Şekil: Webb çerçeveyi etkili bir şekilde doldurmuştur.
Genel olarak, Webb'in bağlantı çizgileri, etkili yerleştirilmiş modelleri, renk kullanımı ve yoğunluğu ve – özellikle arka plandaki çocuk silüetinin – gizemi ile etkili bir fotoğraftır.

Alex Webb / Mexico

© Alex Webb / Mexico
Alexx Webb'in çektiği ve hafızama kazınmış fotoğraflardan birisi de budur. İlk olarak, fotoğraftaki mavileri ve harika derinlik kullanımını sevdim. En yakındaki çocuk bir topu çeviriyor, sanki bir dünya küresini çeviriyormuş gibi. Biraz ötede, daha yüksek bir noktada duran bir çocuk parmağını emiyor. Çerçevede gözünüzü gezdirirseniz, çekimdeki tüm nesnelerin iyi bir şekilde yerleştirildiğini görebilirsiniz. Sol-alt köşede tartışan, sağ tarafta ise ellerini bellerine koymuş iki çocuk görebilirsiniz.

"Bal-kaymak" olan ise, Brian Day'in de dikkat çekmesi ile farkına vardığım, sol kenardaki basketbol potasıdır. Ayrıca, çerçevenin sağ kısmında kalan yapının mimarisi de ilgi çekicidir ve çerçeveyi etkili bir şekilde doldurmuştur:

1. Şekil: Webb, (yine) çerçeve içindeki bütün modelleri kullanarak çerçeveyi etkili bir şekilde doldurmuştur.
Grafiksel, kompozisyonel ve çerçeveyi doldurma açısından başarılı bir fotoğraf. Benim tek eleştirim ise, — Webb'in diğer çekimlerinde başarılı bir şekilde uyguladığı ama bu çekimde gözlenemeyen —duygu yoksunluğudur.

Joel Meyerowitz / Falling man

© Joel Meyerowitz
Çoklu-konularla çalışan bir başka usta da, erken renkli sokak fotoğrafçılığının öncülerinden biri olan Joel Meyerowitz'dir.

Bu fotoğrafta, çerçevede pek çok konu var — ama çekimi mükemmel hale getiren farklı bir detay olmuş: düşen bir adam.

Fotoğrafta bulmaca gibi birçok detay var, örneğin elinde çekiç gibi bir şeyle düşen adamın üzerinden atlamaya çalışan bir adam ve birçok kutuyu bir başka yere taşıyan bir başka adam. Yere düşen adama dikkatinizi çeken ise, çerçevenin sağındaki kalabalığın ve ortadaki bisikletlinin o noktaya bakmasıdır:

1. Şekil: Çerçevedeki diğer tüm insanların yere düşen adama bakmasına dikkat edin.
Eğer tüm bakışlar ya da bazıları yere düşen adama yönelmeseydi, çekimin bu haliyle olduğu kadar görsel olarak güçlü ve dikkat çekici olacağını düşünmüyorum.

Joel Meyerowitz / NYC

© Joel Meyerowitz
Meyerowitz'in en gizemli fotoğraflarından birisi, New York City'nin (W 46. Sokağı görüyorsunuz) bu manzarasıdır. Bu fotoğrafı çekebilmek için olabildiğince geri çekilmiş ve mümkün olan tüm bilgileri çerçeveye dahil etmeye çalışmış. Görsel olarak çok yoğun ve karmaşık olma eğiliminde bir fotoğraftır. Ancak, görüntüyü dengelemek için yeterli boş alan ve ışık/gölge bırakıldığını düşünüyorum.

Mükemmel bir yer duygusu verecek şekilde çok fazla tabela kullanılmasını sevdim. Sadece bu da değil, çerçevenin ortasındaki adamların etkileşimini ve şapkalı ve sigaralı adamın gizemini de sevdim:

1. Şekil: Çekim çok yoğun — ancak konu yerleşimi etkili bir şekilde çalışıyor.
Fotoğrafta gerçek bir "kritik an" olmamasına rağmen (çerçevenin ortasındaki adamların bir kağıt parçası değiş-tokuş etmesi hariç) — NYC'nin görselliği ve yer duygusuyla birlikte karakterleri, işaretleri ve canlı renkleri ile doludur.

Jousef Koudelka / Gypsies

© Jousef Koudelka / Gypsies
Çoklu-konuların harika örneklerinden bazıları, Jousef Koudelka'nın "Gypsies" adlı kitabında (burada çevrim içi olarak görüntüleyebilirsiniz) bulunur.

Çerçevede çoklu-konuların çekiminde uygulayabileceğiniz etkili bir yol (bir ana konu bulunmasına rağmen), bir kişi size bakarken diğer herkesin farklı bir yöne baktığı anda çekimi gerçekleştirmektir.

Bu fotoğrafta, Koudelka 25mm lensi ile çerçeveyi etkili bir şekilde doldurarak mükemmel bir iş çıkarak şekilde çok çocuk bulmuş, hepsinin farklı jest ve yüz ifadesi gerçekleştirmesini istemiş. Sadece, sahnenin ortasında, ellerini belinin üzerine koyarak otoritesini gösteren kız doğrudan izleyicilere bakmıştır. Çok genç olmasına rağmen çok güçlü ve iddialı görünüyor, ve etrafındaki beyaz alan bu güç hissini kuvvetlendiriyor.

Jousef Koudelka / Gypsies

© Josef Koudelka / Gypsies
Koudelka'nın "Gypsies" adlı kitabından bir başka güzel örnekte, bir evin içinde insanların müzik çaldıkları ve dans ettikleri görünüyor. Koudelka, 25mm lens ile yere çömelerek bu fotoğrafı çekiyor ve izleyicileri sahneye çeken bu görüntü ortaya çıkıyor. Önce sağda saksafon çalan adamı, daha sonra ortada akordeon çalan adamı ve en son olarak solda uzaklara bakan adamı görüyorsunuz.

1. Şekil: Koudelka çerçeveyi tüm bu unsurlarla doldurmuş. Sadece sol-üst köşe biraz boş kalmış.
Çerçevedeki en ilgi çekici kısım, ortada dans eden çift ile İsa ve Meryem'in çerçeveleridir. Fotoğrafa tek eleştirim, çerçevenin sol-üst kısmının biraz boş olmasıdır — yine de güçlü bir fotoğraftır.

Henri Cartier-Bresson / Madrid, İspanya/ 1933

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
Henri Cartier-Bresson da portföyünde birçok gizemli çoklu-konu fotoğrafı bulundurmaktadır — İspanya'da çektiği bu fotoğraf da onlardan birisidir.

Çerçevenin alt kısmında oynayan birçok çocuk, arkada yürüyen şapkalı ve gizemli bir adam ile oldukça gerçeküstü bir görüntüdür. Bu, yetişkin dünyasının otorite figürü ile duvarın yanında oynayan çocuklar arasında güçlü bir uyumsuzluk meydana gelmektedir.

Sadece bu da değil, duvarın kendisi de büyüleyici ve gerçeküstüdür. Tümü farklı boyutlarda ve rastgele dağılmış kareler görülüyor. Pencere mi yoksa gözetleme deliği mi? Tam olarak bilmiyoruz — ama bu kareler çerçevenin altındaki insanları dengeliyor. Sıra dışı bu kompozisyon bana göre gayet başarılı bir çekim olmuş.

Eric Kim / Mumbai

Eric Kim, Mumbai, 2013
Çoklu-konuların çekildiği bir başka fotoğarf da Mumbai'den geliyor (burada tüm fotoğrafları görebilirsiniz). Siyah bir peçe takan ve işaret parmağı havada duran gizemli adamı gördüm. Çerçeve içindeki tüm konuları olabildiğince iyi bir şekilde yerleştirmeyi denedim ve ortaya bu sonuç çıktı.

Bu fotoğrafta en sevdiğim şeylerden birisi, hiçbir modelin, (sadece kırmızı ile maskeli kişilerin küçük bir teması var) gölgelerin, bakış yönlerinin üst üste binmemesi. Ayrıca, sol üstteki çöpler de çerçeveyi etkili bir şekilde doldurmuş.

1. Şekil: Çerçeveyi bütün bu varlıklarla doldurdum. Maskeli ile kırmızılı adamın bu kadar yakın olmamasını dilerdim.

Sonuç

Çoklu-konuların fotoğraflarının çekilmesi çok zordur, çünkü sahneye eklemeye çalıştığınız konu ve değişken arttıkça başarısızlık olasılığı da artar. Birden çok konuyu fotoğraflarınızda daha etkili bir şekilde fotoğaflayabilmeniz için bazı ipuçlarını aşağıda bulabilirsiniz:

1. Üst üste binmeleri engellemeye çalışın

© Alex Webb / Magnum Photos
Birden çok konunun fotoğrafını çekerken, çirkin çakışmalara veya iki konunun birbirine karışmamasına dikkat edin.

Sağa ya da sola ya da yukarı ya da aşağı hareket ederek bu bindirmelerden kurtulmaya çalışın.

2. Boş alandan kaçınmaya çalışın

© Bruce Gilden / Magnum Photos

Çerçeve içinde boş alanların olmaması da etkili çoklu-konu fotoğraflarının temellerinden biridir. Elbette negatif alanların fotoğrafa yardımcı olduğu durumlar vardır — ancak çerçeveyi doldurmaya çalışıyorsanız, çerçevenin her kenarının dolduğundan emin olun.

3. Sadece bir ilgi alanına sahip fotoğraflar çekmekten kaçının

© Gary Winogrand
Birden çok konunun fotoğrafı çekimi söz konusu ise, en başarılı olan fotoğrafların çok sayıda ilgi noktası, etkileşim alanı ve çoklu hareketlerin olduğu fotoğraflar olduğunu düşünüyorum.

Bu nedenle, sokakta çekim yaparken, bir "mirengi" noktası olarak tanımlayabileceğiniz hareketsiz ir konu bulun ve diğer insanların çerçeveye girmesini bekleyin ve diğer insanların da içinde bulunduğu diğer fotoğrafları çekin.

Çoklu-konuların fotoğraflarını çekerken, tekli-konu fotoğrafı çekiminden daha fazla zorlukla karşılaşacağınızı unutmayın — çünkü çoklu-konu çekimi tekniği, bir tür çok daha görsel ve duygusal olarak karmaşık fotoğraflar çekme tekniğidir.

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status