Son Yazılar

27 Haziran 2018 Çarşamba

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #8: Eğriler


© Henri Cartier-Bresson / Magnum Ohotos. France, 1932.
Bugünkü kompozisyon dersinde, eğriler hakkında konuşmak istiyorum.

İlk olarak, neden eğriler? Çünkü, eğriler en dinamik çizgi türüdür.



Dümdüz akan bir nehir gördünüz mü hiç? Hayır - hepsi eğridir.
Kompozisyonda, her şeyin kaynağı doğadır. Doğada yer alan eğrileri düşünün. Akla ilk gelenler:

* Nehirler
* Kadın vücudu
* Güneş sistemi
* Sahildeki kumlar
* Deniz kabukları
* Tepeler
* Yapraklar

Arkadaşım Adam Marvelli'den (kompozisyon konusunda çok başarılı bir öğretmen) öğrendiğim - doğadaki pek az çizgi doğrusaldır.

Belirttiğim gibi, eğriler doğadandır - ve ben ne zaman eğrileri düşünsem, onlar zariftir, enerjiktir, hareketlidir ve güçlüdür.

Eğri yollar bir enerji, hareket ve devinim duygusu verir.
İnsan yapımı eğrileri düşünelim: Akla ilk gelenler:

* Otoyollar
* Merdivenler
* Grafikler
* Kemerler
* Yılanlar
* Ve çok daha fazlası...

Daha önce, çapraz hatlar ile ilgili bir yazı hazırlamıştık. Çapraz hatlar çok dinamik idi - ancak eğriler çok daha dinamiktir. "Dinamiklik" hiyerarşisini aşağıdaki gibi gösterebiliriz:

1. Yatay hatlar (en az  dinamik)
2. Dikey hatlar (dinamik)
3. Çapraz hatlar (daha fazla dinamik)
4. Eğriler (en dinamik)

Eğriler her yerdedir (doğal ya da yapay) - ve yeterince dikkatle bakarsanız, onları görebilirsiniz.

Görüntülerinizi daha dinamik, zarif ve akıcı bir hale getirebilmek için eğrileri nasıl kullanabilirsiniz? Ustalardan bazı örneklere bakalım — bunlardan biri, bir Magnum fotoğrafçısı olan Abbas'tan geliyor.

Abbas / BÜYÜK BRİTANYA. Belfast. Muhtemelen IRA tarafından yakılan bir duvar çökerken.

© Abbas / Magnum Photos. BÜYÜK BRİTANYA. Belfast. Muhtemelen IRA tarafından yakılan bir bina çökerken.
Abbas tarafından çekilen bu harika fotoğrafta, yanan bir bina itfaiyenin hortumu ile söndürülmeye çalışılırken binanın çöktüğünü görebilirsiniz. Görüntüde inanılmaz bir gerilim mevcuttur. Binanın gözünüzün önünde yıkıldığını ve itfaiye erinin onu kurtarmak için belki de kahramanca savaştığını görüyorsunuz, belki de duvarın onun üzerine düşeceğinden dolayı endişeleniyorsunuz. Gökyüzü dram doludur - karanlık, baştan çıkarıcı ve uğursuz bulutlar, sanki yaklaşan kıyameti işaret etmektedir.

Fotoğraf sanki yaşamaktadır. Fakat bu hissi nereden alıyoruz? Doğru tahmin ettiniz — eğrilerden. Fotoğraftaki tüm eğrileri görebiliyor musunuz? Göremediyseniz, size bazılarını göstereyim:

1. Şekil: Gördüğüm ilk eğriler.

Gördüğüm ilk ana eğriler, itfaiye erinin su akışının eğrisine karşı yıkılan yapının eğrisidir. İki eğri, merkezdeki ana noktada "çarpışıyor" ve bu da inanılmaz bir gerilim hissi meydana getirmektedir. Görüntüye daha yakından bakarsanız, görüntüye dram ekleyen daha fazla eğri görebilirsiniz.

Görebildiğim daha fazla eğiriyi işaretledim:

2. Şekil: Fotoğraftaki tüm eğrilere dikkat edin.
Fotoğraftaki tüm eylemi hissettiğimizden şüphe yok. Görüntü kıvrımlarla doludur. Yıkılan binadan itfaiye erinin su hortumundan çıkan suyun akışına, çerçevenin alt kısmından kıvrılarak gelen hortumun kendisine.

Tarihten bir başka örnek getirelim: - bu ünlü fotoğraf Henri Cartier-Bresson tarafından çekilmiştir:

Henri Cartier-Bresson / Fransa, 1932. 

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. Fransa, 1932.
HCB'nin en ünlü görüntülerinden birisinde, çerçeve içinde hızlanan bir bisiklet ile birlikte güzel kıvrımlı çizgilerin bir senfonisini görüyorsunuz. Fotoğrafın enerjisi inanılmazdır, ve sanki, bisikletli saatte 100 kilometre hızla gidiyor gibi görünüyor.

Görüşüme göre, HCB çizgilerdeki kompozisyonu gördükten sonra doğru kişinin sahnenin sol-üst köşesinden çerçeveye girmesini bekledi. İlk olarak gördüğü sahne böyle boş olmalıydı:

1. Şekil: HCB'nin sahneyi ilk gördüğünde bu şekilde olmalı, daha sonra bisikletlinin çerçeveye girmiş olması muhtemeldir.
HCB'nin arka planı gördüğünden, çerçevelediğinden ve doğru kişinin çerçeveye girmesini beklediğinden %100 emin değilim. Kim bilir - belki de her şey kendiliğinden gerçekleşmiştir. Ancak, HCB'nin sabırlı bir fotoğrafçı — ve avcı — olduğu göz önüne alındığında, doğru kişinin çerçeveye girmesi için tüm gün beklediğinden eminim. Ya da, bisikletliye 5$ vermiştir ve bisikletli de birkaç tur atmış olabilir (sadece şaka yapıyorum).

Boş kareyi analiz ettiğimizde, sağdan sola giden ortadaki ve merdivende beliren tüm eğrileri görebiliriz. Bütün eğriler çekime enerji ve hareket katmaktadır. Ve elbette, eksik bileşen, çekime yaşam (ve hareket) katan hafifçe bulanık bisikletlidir.

2. Şekil: Tüm eğrilerin çerçeveye nasıl hareket kattığını görün.
Gördüğüm kadarıyla, tüm çizgiler sol tarafı, bisikletlinin hareket yönünü işaret etmektedir. Bu da bisikletin 100km/h ile hareket ettiği izlenimini doğurmaktadır.

Dikkate alınacak nokta? Sizi bekleyen eğrilerle dolu bir sahne ile karşılaşırsanız, doğru kişinin kompozisyonu tamamlaması için çerçeve içine girmesini bekleyin ve çekimi tamamlayın.

Eğrilerle ilgili bir diğer harika örnek  – çekimlerinde birçok kompozisyonel öge kullanan – Martine Franck'ten (HCB'nin karısı) geliyor:

Martine Franck / ÇEK CUMHURİYETİ. 2004.

© Martine Franck / Magnum Photos. ÇEK CUMHURİYETİ. 2004.
Martine'nin bu fotoğrafında, sanırım sanat eserlerinin bir nedenden dolayı suda ıslatılmasını gerektiren bir işle meşgul olan bir sanatçının fotoğrafını çekmiştir.

Kompozisyon hakkında konuşmak gerekirse, fotoğraftaki tüm kompozisyonel ögeler birleşerek harika bir fotoğraf meydana getirmiştir. Bu fotoğrafta, sudaki kağıt parçalarının eğrisi, çerçevenin sol üst köşesinde yer alan ana özneye doğru yönelerek hoş bir yönelen hat meydana getirmiştir:

1. Şekil: Ana eğri izleyicilere doğrudan ana özneyi işaret etmektedir.

Bir diğer güzel dokunuş da siyah arka plana karşı insan ve kuğular arasındaki büyük şekil-zemin ilişkisidir (ya da karşıtlık). Adam Marelli'den öğrendiğim bir başka teknikte — eğer çerçeve üzerindeki özneleri bulanıklaştırırsak — siyah arka plana karşı (siyaha karşı beyaz) ne kadar büyük bir karşıtlığın bulunduğunu yine de görebilirsiniz:

2. Şekil: (Bulanık bile olsa) çerçeve üzerindeki öznelerle arka plan arasındaki güçlü şekil-zemin ilişkisini görebilirsiniz.
Ayrıca, Martine adam ve kuğular arasında hoş bir üçgen kompozisyon oluşturmuştur. Ayrıca, parmak kuralını hatırlayın - tek sayıdaki nesneler göze daha hoş gelir - özellikle 3'ler:

3. Şekil: Çerçevenin üst köşesinde sevimli bir üçgen kompozisyon görüyoruz.
Genel olarak, fotoğraftaki gerçeküstü görüntüyü sevdim. Fotoğrafta ne olduğuna dair bir fikrim yok – bu dikdörtgen kağıtlar neden suda, adam suda ne yapıyor ve arkada yüzen kuğular neden fotoğrafa ait değilmiş gibi görünüyor. Yine de fotoğraf etkileyici görünüyor. Güçlü geometrik şekiller güçlü bir kompozisyon oluşturuyor ve kuğular barışır ve huzurun simgesi olarak görünüyor.

Martine'den bir diğer örneği inceleyelim — çünkü o bir kompozisyon ustasıdır:

Martine Franck / FRANSA. 1965. Clamart. Library for children.

© Martine Franck / Magnum Photos. FRANSA. 1965. Clamart. Library for children.
Martine'in bu fotoğrafına bir göz atalım — özellikle gerçeküstülüğü ile insanı kendisine çekmektedir. Analize geçmeden önce – size neyi çağrıştırıyor? Sanırım bildiniz – bir deniz kabuğu:

Bir deniz kabuğunun içi – tüm zarif eğrilere dikkat edin.
Martine'in fotoğrafındaki tüm eğrileri belirginleştirirsek - tüm eğrilerin gözü merkeze çektiğini ve sonsuza dek gidecekmiş gibi göründüğünü hissedebilirsiniz:

1. Şekil: Her bir eğri sizi daha da içe çekmektedir.
Bu fotoğrafla ilgili beğendiğim şey, çocukların merakını ve tuhaflığını gözler önüne sermesidir. Çocukların kafalarının mükemmel bir şekilde diğerinin kafasına bağlanması son derece gerçeküstü bir sonuç ortaya çıkarmıştır.

Eğriler çok daha ince yollarla da kullanılailir. Garry Winogrand tarafından çekilen bu fotoğrafı inceleyelim:

Garry Winogrand / Teksas / State Fair, Dallas / 1974

© Garry Winogrand / Teksas State Fair, Dallas / 1974
Winogrand, bu "kritik an"ı yakalamayı başarmıştır — ineğin dili ile kovboyun şapkası mükemmel bir uyum içerisindedir:

1. Şekil: İneğin dili ile kovboy şapkasının uyumuna dikkat edin.
Vinogrand bu eğrileri elde etmeyi amaçlamış mıdır? Emin değilim. Muhtemelen anı gördü ve içgüdüsel olarak çekimi gerçekleştirdi. Ancak günün sonunda, güzel bir uyum — ve birbiri ile mükemmel bir şekilde birleşen iki eğri elde etmiştir.

Eğriler çekimdeki hareketin yönü ile de oluşturulabilir. Henri Cartier-Bresson'un bir çekimine göz atalım:

Henri Cartier-Bresson / JAPONYA. 1965. Tokyo. Aoyama Cenaze Salonu'nda yalşı aktör Danjuro'ya veda töreni.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. JAPONYA. Tokyo. (Şinto ritüellerine göre) Yaşlı aktör Danjuro için 13 Kasım 1965'te Aoyama Cenaze Salonu'nda düzenlenen cenaze töreni.
Yukarıdaki fotoğrafa göz atın. Herkesin baktığı yöne dikkat ederek hareket eden ve akan bir eğri çizebilir misiniz? Aşağıda görselleştiriyorum:

1. Şekil: İnsanların bakış yönüne dikkat edin - dairesel bir eğri meydana getirmiş.
İnsanların baktığı yönü ve ellerini ve kollarını incelerseniz, bir sonsuz döngü meydana getirdiğini fark edebilirsiniz. Sonsuza kadar ağlayacaklarmış gibi görünüyor.

Çekimlerime eğri eklediğim bir görüntüyü incelememe izin verin:

Eric Kim / Santa Monica, 2011

Eric Kim / Santa Monica, 2011
Bu fotoğraf için, öğle yemeği arasında idim ve yerel marketlerden birisinde sokak fotoğrafları çekmek için fırsatlar arıyordum. Bir yürüyen merdivene binecektim, bu sırada sağdan gelen adamı fark ettim. Kendime sordu: Tam yürüyen merdivenin ortasına geldiği anca bir fotoğraf çeksem mükemmel bir sonuç elde edebilir miydim? Bu şekilde, adamın istediğim yere gelmesini bekledim ve çekimi gerçekleştirdim.

Çekimle ilgili olarak hoşuma giden ilk şey, adamın yürüyen merdivenin kenarı ile oluşturduğu mükemmel çerçevedir:

1 Şekil: Yürüyen merdivenin eğrilerinin adamı nasıl çerçevelediğine dikkat edin.
Sevdiğim bir diğer detay da adamın bacakları arasında (üçgen yapan) "V" şekli — ve bacaklarının oluşturduğu gölgedir:

2. Şekil: Adamın bacakları arasındaki "V" şekline ve basamaklardan bacaklara yönelen hatlara dikkat edin.
Ve elbette çekimle ilgili hoşuma giden bir diğer şey de çerçevenin sağ ve sol kısmında yer alan yansımadır — tamamen şans eseri elde etmiştim:

3. Şekil: Çerçevenin sağında ve solunda oluşan yansımalar.

Sonuç

Eğrilerin en dinamik çizgiler olduğunu gördünüz. Fotoğraflara enerji, gerilim, zarafet, hareket, güç ve yön eklerler.

Eğrilerle çekim yapmak, yatay, dikey ve çapraz çizgilere göre daha zordur. Ancak yeterince yakından bakar ve dikkatli olursanız, çarpıcı görüntüler elde etmek için onları bulabilirsiniz.

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status