Son Yazılar

20 Haziran 2018 Çarşamba

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #3: Çapraz Hatlar


© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. ROMANIA. 1975. In a train.
Bugünkü sokak fotoğrafçılığı kompozisyon derslerinde oldukça basit bir konudan bahsedeceğim: köşegen. Dünya genelinde bu önemli tasarım ögesini öğretmeme katkısı bulunan Adam Marelli'ye teşekkürler.


Köşegenler en güçlü ve en temel kompozisyon ögelerinden birisidir - hepimizin iyi bildiği bir konu bu.

Üç tür ana hat bulunmaktadır: yatay, dikey ve çapraz hatlar. Ayrıca, yoğunluk olarak da derecelendirilebilirler (yatay hatlar en az dinamik, çapraz hatlar en fazla dinamik olanlardır).

1. Yatay hat

Yatay hat. Üç çizgiden en az dinamik olanı. Sabittir, güvenlidir.  Hiçbir yere gitmez.
Yatay hatlar, doğaları gereği, düzdür. Doğada yatay herhangi bir şey arıyorsanız - dinleniyor ve dingindir. Yerde uzanan bir adam ya da bir ağaç gövdesi düşünün. Sabittir - ve hiçbir yere gitmezler.

2. Dikey hat

Dikey hat. Yatay hatta göre daha güvensiz ve daha dinamik. Ayakta duran bir adam ya da göğe uzanan bir ağacı düşünün.
Dikey hatlar, yatay hatlara göre daha dinamiktir. Dikey hatlar düz bir şekilde yukarı - aşağı giderek çok daha fazla "dengesizlik" oluşturmaktadır. Doğada dikey olan herhangi bir şeyi düşünün. Ağaçlar uzun ve güçlüdür, güçlü kökleri olmasaydı, kolaylıkla devrilirlerdi. Yüzlerce katlık gökdelenleri düşünün, oldukça dengesizdir, bir depremde kolaylıkla yıkılabilirler (yere yakın olanlar çok daha dengelidir).

Uzun boylu bir insanı hayal edin. Onu iterek yere düşürmeye çalıştığınızda zorlanır mıydınız? Hayır. Peki, yerde uzanan birisi için (yatay hat)? Evet - yere uzanan insan çok daha dengelidir.

3. Çapraz hat (köşegen)

Çapraz hat. Bütün çizgilerin en dinamiği. Çizginin itildiğini ve düşmek üzere olduğunu düşünün.
Şimdi, çapraz hatlar hakkında konuşalım.Üç çizgiden en dinamik olanıdır. Hepsinden öte, doğada çapraz olan her şey dikey ve yatay çizgilere göre çok daha dengesizdir. Çapraz bir hat düşmek üzeredir.

Ayakta duran birisini kuvvetlice ittiğinizi düşünün. Vücuduyla çapraz bir hat oluşturacak şekilde yan yatacaktır. Düşmek üzeredir - gerilim ve enerji doludur.

Dinamik Simetri

Size Dinamik Simetri hakkında her şey öğretecek bir kitap.
Arkadaşım Adam Mavelli (kompozisyon hakkında bir üstad), "Dinamik Simetri Elemanları"adlı bir kitaptan bahsetti. Kitabın içeriğinin büyük bir bölümü doğadaki matematiksel eşitliklerden bahsetmekte - ve bunları sanata nasıl aktarabileceğimizden. Kitabında oldukça iyi çalışıyo rgibi görünen ve oldukça inandırıcı (matematik uzmanı değilim ama) gelen bir sürü fantezik matematik işlemi kullanmış (ki bu da tam olarak anladığım bir şey değil - çünkü üniversitede sosyoloji okudum).

Bir bölümde, bir çapraz ve onu "kesen" ikinci bir hattan bahsediliyor. Bu, bir çapraz çizgi çizip ona dik ikinci bir çizgi çizmeniz anlamına geliyor (geometri dersinden hatırlıyor musunuz?). Sonuçta, 90 derecelik bir açı oluşuyor. Bu konuda size yardımcı olması için görsellerle destkleyeyim:

1. Çapraz hattı çekin

1. Şekil: Köşeden köşeye köşegen

İlk olarak, köşeden köşeye bir köşegen çizin. Ben, 35mm film oranı kullandım - bu 3:2 en-boy oranına denk geliyor. 3, genişlik, 2 yükseklik anlamına geliyor.

2. Dik çapraz hattı çizin

2. Şekil: Orijinal köşegeni dikine kesen ikinci çapraz çizgi
Artık, orijinal köşegeni dikine kesen ikinci çapraz çizgiyi elde ettik. Ölçüm yapacak olsak - tüm açıların 90 derece olduğunu (nihayet geometri dersleri bir işe yarıyor!) görürüz.

3. Şekil: Tüm açılar 90 derecedir (Zayıf Photoshop yeteneğimden dolayı özür diliyorum)

Tüm açıların 90 derece olduğunu görebilirsiniz. Geometri dersini hatırlarsanız, 90 derecelik tüm açıların toplamının 360 derece olduğunu bilirsiniz (bir dairenin açısı).

Şimdi, karşılıklı üçgenler elde ettik. Kompozisyon ve sokak fotoğrafçılığı açısından burada duralım. Köşegenlerle yapabileceğimiz bir sürü şey var - ancak kafa karıştırıcı buluyorum ve sokakta çekim yaparken kolaylıkla uygulanabilecek gibi değil.

Aklınızdan geçiyor olmalı: bir köşegene bir dik çizgi indirmenin amacı ne olabilir? Tekrar ediyorum, bunun neden işe yaradığından %100 emin değilim - ama basit bir şekilde işe yarıyor. Bu iddiayı destekleyen bazı matematiksel formüller var - ancak bunu atlayalım - ve Henri Cartier-Bresson gibi büyük sokak fotoğrafçılarının çekimlerinde bunu nasıl uyguladıkları dair gerçek dünyadaki örneklere göz atalım:

Henri Cartier-Bresson. ROMANIA. 1975. In a train.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. ROMANIA. 1975. In a train.
Bu fotoğraf, Henri Cartier-Bresson'un (dürüst bir şekilde çoğumuzun taklit edebileceği) muhteşem bir fotoğrafıdır. Romanya'da trenle yolculuk yapıyormuş ve karşısındaki bu uyuyan çiftin fotoğrafını çekmiş. Birçoğumuz işe gitmek için otobüsleri, metroları ya da trenleri kullanırız - bu nedenle bazı en iyi sokak fotoğraflarının toplu taşıma araçlarında çekilebileceği fikri aklınızda bulunsun.

Her neyse, önce fotoğrafa bakın. Çekimi kesen çapraz hattı fark edebiliyor musunuz? Cevabınız hayırsa, kadına yeniden bakın. Vücudunun köşeden köşeye çapraz olarak nasıl uzandığını görebiliyor musunuz? Cevabınız hala hayırsa, görmenizi kolaylaştırmak için kırmızı bir köşegen çizelim:

1. Şekil: Kadının vücudu boyunca uzanan çapraz hat.
Artık, kadının vücudunun çapraz bir şekilde durduğunu görebilirsiniz. Ayak uçlarından başlayarak göğsüne, oradan kafasına uzanıyor ve köşeden çıkıyor.

Şimdi, bu hatta bir dikme indirelim:

2. Şekil: İlk hatta bir dikme indirelim.
2. şekilde görebileceğiniz gibi, iki çizgi kesişiyor ve dikkati kesişme noktasına taşıyor. Dikkati çiftin yüzlerine getiriyor - yani, odaklanılmasını istediğimiz noktaya.

3. Şekil: Kesişen çapraz çizgilerin birleşme noktasındaki etki alanını görün.
3. şekilde görebileceğiniz üzere, kesişen noktaların bir ilgi alanı oluşturduğu ortadadır. Fotoğraftaki en önemli nokta olan yüze odaklanılmıştır.

Daha önceki üçgen dersimizi hatırlarsanız, çekimde üçgenlerin kullanılıp kullanılmadığına da bir bakalım. Bilgisayar ekranınızda onları bulmaya çalışın.

Yaptınız mı? Tamam, kişisel olarak fark ettiğim bazılarını çizmeme izin verin:

4. Şekil: çekimde beliren bazı üçgenler.
4. şekilde, benim fark ettiğim bazı üçgenleri görebilirsiniz.

HCB fotoğafı çekerken bu üçgenlerin tamamını fark etmiş midir? Muhtemelen hayır. Ancak çapraz çizgiyi (1-3. şekiller) gördüğünü ve çekimi gerçekleştirdiğine inanıyorum. Ve, çekimi bir araya getiren tüm formları, özellikle de kadının dirseğini güçlü bir üçgen oluşturacak şekilde bir araya getirdiğini düşünüyorum.

Sonuç olarak, bu fotoğrafın çok güçlü olduğunu düşünmüyorum, çünkü bütün bu çizgiler ve üçgenler hayal ürünüdür. Bunun yerine, genç bir çiftin sevgisini - sevgi dolu bir kucaklamayı gördüğüm için hoşuma gidiyor. İkisinin de uykusunu, belki de birbirlerini rüyalarında görmelerini seviyorum. Huzur dolular ve birbirlerine güveniyorlar. Nereye gittiklerini merak ediyorum.

Sonuç olarak, fotoğrafın içeriği (fotoğrafta neler oluyor) ve biçimi (kompozisyon) güçlüdür. Ancak bana göre, şekil içeriği takip eder (içerik şekilden daha önemlidir). Elbette her ikisi de gereklidir, ancak bir insan olarak - bir fotoğraftaki duygunun kompozisyondan çok daha güçlü olduğunu hissediyorum.

Dikmelerin her zaman mükemmel olması gerekmediğini düşündüğüm bir başka örneğe geçelim:

Henri Cartier-Bresson. FRANCE. 1932. Marseille.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. FRANCE. 1932. Marseille.
HCB'nin Marsilya'daki bu çekiminde, günün yorgunluğunu atan iki insan görülmektedir. Alttaki adam tamamen uzanmış, bir eli göbeğinin üzerinde, diğer eli bir heykelmişçesine kıvrılmış durumdadır. Ayrıca, sol dizi yukarı çekilmiş ve bir üçgen oluşturmuş, diğer bacağı ise mükemmel bir düzlükte uzatılmıştır.

Çapraz hattı görebiliyor musunuz? Köşeden köşeye ilk çapraz çizgiyi çekelim:

1. Şekil: İlk çapraz hat
Bu çekimde, yerde uzanan adamın vücudunu ve dizini kesen birincil çaprak çizgiyi görüyorsunuz - çerçevenin köşesine uzanıyor. Bu çapraz ögeye sahip olması fotoğrafı daha canlı ve dinamik bir hale getiriyor.

Şimdi, fotoğrafın üst kısmında yer alan ikinci adam ile birinci adamı birbirine bağlayan ikinci çapraz çizgiyi görüyor musunuz?

2. Şekil: diğer çapraz çizgi iki adamı birbirine bağlamaktadır.
2. şekle baktığınızda, iki adamı birbirine bağlayan çizginin mükemmel bir dikme olmadığını fark edebilirsiniz - yine de işe yarıyor. Adamları birbirine bağlıyor ve çerçeveye görsel bir denge katıyor.

Bu çekimi muhtemelen diğer çekim kadar güçlü yapmayan şey, çerçevenin ortasındaki kesişme noktasıdır - gözleri adamın dizine yönlendirmektedir. Yüzler kadar ilginç değil (HCB'nin önceki tren çekiminde olduğu gibi) - ancak yine de iyi bir kompozisyondur.

Henri Cartier-Bresson. SPAIN. 1933. Valencia Province. Alicante.

Biraz benzersiz bir fotoğraf olan ve HCB'nin üç kişiyi maharetli bir şekilde bir çapraz çizgi ile birbirine bağladığı aşağıdaki fotoğrafı inceleyelim:

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. SPAIN. 1933. Valencia Province. Alicante.
Bu fotoğrafa başlamak biraz zor. Çekimde üç karakter görülüyor, ortadaki kişi göze en çok çarpan kişi. Ama bu kişi erkek mi, kadın mı? Kişinin yüzünde erkeksi bir ifade var, ancak oldukça zarif görünüyor ve son derece düzgün kaşları var ve göz kalemi kullanmış. Bu, ilk büyük bulmaca. Daha sonra, diğer iki kişinin fotoğrafçıya (HCB) huzursuz bir şekilde baktığını görebilirsiniz.

Bana göre, 1. sorunun cevabı olarak, ortadaki kişinin eşcinsel olduğudur. 2. soru için, bu ilginç düzenlemeye neden olan şey nedir? HCB, çektiği hiçbir fotoğrafın kurgu olmadığını söylemiştir - görünüşe göre bu doğru değil. Bağlantı noktalarını görürseniz, büyük olasılıkla bu çekim için özellikle poz vermiş gibiler (daha sonra "dans pozu" için birkaç çekim daha gerçekleştirmişti).

Her neyse, çekimdeki çapraz çizgiyi görmeye çalışın. Bu sefer çapraz çizgi, köşelerden gelmiyor. Yine göremiyor musunuz? Çekimdeki tüm ellere odaklanın. Aşağıda sizin için çiziyorum:

1. Şekil: Çapraz çizgi elleri birbirine bağlıyor.
Yukarıdaki 1. şekle bakarsanız, sağdan sola doğru giden çapraz çizgiyi takip ederseniz, ellerin birbirine bağlandığını fark edebilirsiniz. Önceki HCB çekiminin aksine bu o kadar bariz değil - ancak yine de işe yarıyor.

Çekime tekrar göz atın ve çekimdeki üçgenleri görmeye çalışın. Bir sürü var. Ben gördüğüm bazı üçgenleri çizeceğim:

2. Şekil: Çekimde gördüğüm bazı üçgenler.
Tekrar, HCB'nin bütün bu üçgenleri görerek çektiğinden şüpheliyim. Fakat fotoğraf güzel bir denge ve zarafet hissi uyandırmaktadır - bunun, çekimdeki üçgen dengesiyle ve fotoğrafın içinden geçen güçlü çapraz çizgi ile ilgili olduğunu düşünüyorum.

Henri Cartier-Bresson. FRANCE. 1959. Paris. The Palais Royal Gardens.

Çapraz hatlar güçlü bir hareket ve yön duygusu katabilirler. Bunu, HCB'nin Paris'teki Kraliyet Bahçeleri çekiminde iyi bir şekilde göreceğiz:

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. FRANCE. 1959. Paris. The Palais Royal Gardens.
Fotoğrafa baktığınızda,güçlü bir hareket duygusu bulunmaktadır. Çekimdeki çapraz çizgileri görebiliyor musunuz?

1. Şekil: Çekimdeki çapraz hatlar - hareket duygusu katıyorlar.
1. Şekilde görebileceğiniz üzere, tüm çapraz çizgiler çekime bir hareket duygusu ve enerji katıyorlar. Daha yakından bakarsanız, çerçeve içinde - bacakları bir "V" yapacak şekilde yürüyen - iki kişiyi fark edebilirsiniz (birbirleriyle bağlantısı olan iki çapraz çizgi):

2. Şekil: Çekimdeki iki kişinin bacaklarının bir "V" şeklinde çapraz hat oluşturmasına dikkat edin.
2. şekle baktığınızda, iki kişinin bacakları mükemmel birer "V" şekli meydana getiriyor. Üst kısımda kalan kişi çok küçük, ancak dikkatle bakarsanız fark edebilirsiniz.

Çapraz hatlar, köşeden köşeye mükemmel bir köşegen olmak zorunda değildir. Bunun yerine, fotoğrafa yön, enerji ve hareket hissi katmak için kullanılabilir.

Henri Cartier-Bresson. USA. 1947. Cape Cod, Mass, Independence Day.

Çapraz hatlar el-hareketlerinde de kullanılabilir. Bu HCB'nin aşağıdaki fotoğrafında da görebileceğimiz üzere, çekime daha fazla eerji ve güç katar.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. USA. 1947. Cape Cod, Mass, Independence Day.
Amerikan bayrağını gururla taşıyan, enerji ve kudretle köşeye işaret eden - Amerika'nın gücünü ve kudretini gösteren kadını görüyorsunuz.

HCB'nin fotoğraf ile ilgili açıklaması:

Bu kadın bana, kapısının üzerindeki bayrak direklerinin kırıldığını, ancak "böyle bir günde bayrakları kalplerinde taşımaları gerektiği"ni söyledi. Onun vücudunda Amerikan öncülerinin gücünü ve sağlamlığını hissettim.
Fotoğraf, amacını en uygun bir şekilde ifade ettiğini - ve bu fotoğrafın anlatmaya çalıştığı her şeyin, sağ-üst köşeyi güç ve inançla işaret eden el hareketinde olduğunu düşünüyorum:

1. Şekil: Kadının elinin neredeyse bir çapraz hat oluşturacak şekilde konumlanışına dikkat edin. 
İlk şekilde görebileceğiniz üzere, kadının eli çekime enerji katmaktadır. Ayrıca, arka plandaki binanın çapraz hatları da sağ üst köşeye doğru bir çapraz hareket gerçekleştirmektedir:

2. Şekil: Arka plandaki diğer tüm çapraz hatları görün.
Benzer birçok HCB örneği bulunmaktadır (kompozisyon söz konusuysa, onun en başarılı sokak fotoğrafçısı olduğunu düşünüyorum) - ancak (çeşitlilik olması açısından) diğer bazı fotoğrafçılara da göz atalım:

Cornell Capa. USSR. 1958. Moscow. The Bolshoi Ballet School.

Cornell Capa'nın Moskova'daki Bale Okulu'ndaki fotoğrafına bakalım:

© Cornell Capa / Magnum Photos. USSR. 1958. Moscow. The Bolshoi Ballet School.
Çekimde, tüm balerinlerin ve çerçevenin üst kısmında görüntüyü içine alan aynanın güzelliğini görebiliyorsunuz. Tümü sağ üst köşeye yönelen çapraz hatları görebiliyor musunuz?

1. Şekil: Çekimdeki çapraz hatlar - gözü sağ üst köşeye yönlendiriyor.
Balerinlerin hareketini ve binanın mimari ve geometrisini takip ederseniz, çekime derinlik, uzay, hareket hissi ve zarafet katan tüm çapraz çizgileri görebilirsiniz.

Rene Burri. BRAZIL. 1960. Rio de Janeiro. Ministry of Health

Rene Burri (bir diğer büyük Magnum fotoğrafçısı) genellikle yüksek açıdan fotoğraf çeker - ve bir kompozisyon üstadıdır. Onun en meşhur çekimlerinden birinde, birbirine arılan üç adam ve güzel ışık izleri görülmektedir. Bu şekilde biraz beklemiş - daha sonra kadraja iki kadının girmesiyle (ve erkeklerin onlara bakmasıyla) çekimi gerçekleştirmiş:

© Rene Burri / Magnum Photos. BRAZIL. 1960. Rio de Janeiro. Ministry of Health
Yukarıdaki çekimde, çapraz hatları görebiliyor musunuz? Her şeyden önce - erkeklerin kadınlara bakışına bir çapraz hat çekebilirsiniz:

1. Şekil: Adamların bakışını takip ederseniz, çapraz bir şekilde sizi kadınlara götürecektir.
1. şekilde göreceğiniz üzere, erkekler kadınlara bakıyor - çapraz bir şekilde. Ayrıca, bu bakış açısının çekimdeki diğer ışık izleri ile aynı paralellikte olduğuna da dikkat edin:

2. Şekil: Arka plandaki çapraz ögelere dikkat edin.
Kadın açısından bakarsak, dikkatlice baktığımızda onların da sağ üst köşeye doğru çapraz bir şekilde yürüdüğünü fark edebiliriz:

3. Şekil: Kadınların yürüdüğü yön.
Kadınların yürüdüğü yöne doğru bakarsanız, sağ üst köşeye doğru yürüdüklerini fark edersiniz, ki bu da çekimdeki ışık izlerine paraleldir:

4. Şekil: Çekimdeki tüm çapraz çizgilerin birbirine paralel olduğuna dikkat edin.
Ve her şeyi birleştirdiğinizde, harika bir çapraz tarama görebilirsiniz:

5. Şekil: Çekimdeki tüm çizgilerin bir desen oluşturmasına dikkat edin.
Bu çekimi harika bir fotoğraf haline getiren (erkeklerin kadınlar bakmasının ardındaki hikayenin yanı sıra) - çekimin geometrik ve kompozisyonel zarafetidir. Bütün bu çapraz kesişen çizgiler çekime enerji ve hareket hissi katmaktadır. Işık izleri ve kadının hareketi ve adamların bakışı. Gözü sürekli hareket halinde tutan ve canlı hissettiren bir çekim.

Benim çektiğim bir fotoğrafta da güçlü çapraz hatlar görülüyor:

Eric Kim, Tokyo, 2012
Adamın başı ile aynı doğrultuda olan ve sol alt köşeden sağ üst köşeye doğru yönelen çapraz hattın çekime güçlü bir hareket hissi kattığını hissediyorum:

1. Şekil: Çekimin hareketi ve güçlü çapraz hat.
Karşıt denge oluşturacak bazı diğer çapraz çizgiler de görülebilir:

2. Şekil: Çekimdeki karşıt dik çapraz çizgiler.
Çekim yaparken, çekimin arka planındaki çapraz çizgiyi (duvarı) ve önünde yürüyen adamı beğendim. Hızlıca yere çöktüm ve çekimi gerçekleştirdim.

Bilgisayarda fotoğrafa bakarken, güçlü bir çapraz hareket olduğunu ve hareketin çekimden hoşlanmama neden olan kompozisyon ögelerinden biri olduğunu anladım. Ayrıca, içerik açısından, bir hayalete benzeyen takım elbiseli silüet karakterini ve çekimin kendisinin karanlık hissini de sevdim.

Çapraz hatlar sokaklarda nasıl kullanılır:

Yukarıdakiler, çapraz hatların bazı örnekleridir ve bunları fotoğraflarınızda kullanabilirsiniz. İşte bazı ipuçları:

1. Öznenizi çapraz hat ile kesişen dikmenin kesişme noktasına yerleştirin.


Henri Cartier-Bresson. ROMANIA. 1975. In a train.
Yukarıdaki örnekte de gördüğümüz üzere, fotoğraf kompozisyonu oluşturmanın en güçlü yollarından birisi özneyi (ya da özneleri) kesişen ilgi noktalarına yerleştirmektir. Bu her zaman mümkün olmayabilir, ancak güçlü bir fotoğraf oluşturur.

2. Çapraz yönelen hatlara odaklanın

Cornell Capa. USSR. 1958. Moscow. The Bolshoi Ballet School.
Uzay, derinlik ve hareket hissi veren çapraz yönelen hatlarla ilgili en harika şey, gözü çerçeve içerisinde yönlendirmeleridir. Yönelen hatları gördüğünüzde, çapraz çizgileri birleştirmeye çalışın.

3. Karıştırın

Rene Burri. BRAZIL. 1960. Rio de Janeiro. Ministry of Health
Rene Burri'nin fotoğrafında olduğu gibi, bir fotoğrafı güçlü yapan bir diğer unsur, çapraz tarama yapan hatlardır. Daha fazla çapraz hat daha başarılı bir kompozisyon oluşturmanızı sağlayabilir.

Sonuç

Sonuç olarak, sokakta gezerken, ister insan vücudunda olsun, ister ışık izlerinde, insanların hareketinde, bakış yönlerinde ya da arka plandaki şekillerde olsun, çapraz hatlara dikkat edin.

Çapraz hatlar en basit ancak en güçlü kompozisyon araçlarından birisidir. Gözünüzü dört açın ve sokak fotoğrafçılığında onları kullanın.

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.



Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status