Son Yazılar

25 Haziran 2018 Pazartesi

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #6: Çerçeveleme


© Alex Webb / Magnum Photos
Bugünkü sokak fotoğrafçılığı dersinde, çerçeveleme hakkında konuşmak istiyorum. Çerçeveleme, başlı başına bir temel fotoğrafçılık tekniğidir, fotoğrafçılığa yeni başlayan herkesin ilk öğrendiği konulardan birisidir. Bu makalede ise, biraz daha derine dalacağız. Üstatlardan örnekler görecek, fotoğraflarına odaklama, enerji ve derinlik katmak için fotoğraflarını nasıl çerçevelediklerini inceleyeceğiz.



Çerçevelemeyi Tanımlamak

Başlarken, "çerçeveleme" nedir?

Google'a göre çerçeveleme:

Kapı veya pencere gibi gibi bir şeyi çevreleyen ya da kuşatan sağlam bir yapı.

Fotoğrafçılıkta, çekimlerimizin tamamı bir çerçevedir. Çerçeve içinde neler olacağına ve neler olmayacağına karar veririz. Çerçeve içinde neler olacağı ya a olmayacağı konusunda seçici davranırız.

Örneğin, birisinin fotoğrafını çektiğimizi düşünürsek, farklı hikayeler anlatmak için bazı seçeneklerimiz bulunur.

İlk olarak, "Suits" projemde yer alan, bir trende yalnız başına seyahat ediyor görünen yaşlı bir adamı çektiğim bu fotoğrafla başlayalım.

1. Kare: Adamın yalnız olduğu görülüyor.
Fotoğrafa baktığınızda, izleyicilerin fotoğraftaki adamın yalnız olduğunu ve etrafında kimsenin olmadığını düşüneceğini varsayabilirsiniz - çerçeveleme budur.

Çekimdeki diğer fotoğraflara baktığınızda, durumun böyle olmadığını göreceksiniz:

2. Kare: Bu adamı çektiğim tüm fotoğraflar.
Gerçekte, (karşımda oturan) bu adamı gördüğümde, yanında eşi de bulunmaktaydı. Ancak, bu adamın dünyada yalnız olduğu hissi uyandıracak bir hikaye oluşturmak istedim. Aslında, eşinin yanında oturuyordu:

3. Kare: Eşinin yanında oturan adam
İlk fotoğrafı (1. kare) çektiğimde, eşinin çerçeve içinde olmamasına bilinçli olarak karar verdim.

1. karede, eşinin yanında olmaması ile birlikte, durumun "gerçekliği" ile ilgili olarak bir "yalan" söyledim. Fakat, hiçbir fotoğraf objektif değildir. Hepsi subjektiftir. Bir fotoğrafçı olarak çerçeve içinde kadının olmaması hususunda bilinçli bir seçimde bulundum. Ve çerçeveyi bu şekilde yorumlamanın çok daha ilgi çekici olduğunu düşündüm. Hikayeyi tüm gerçekliğiyle anlatmamak, izleyicilere kendi hikayelerini oluşturma fırsatı vermektedir.

Kısaca, bir sahneyi çerçevelerken, çerçeve içinde ne olacağına ve ne olmayacağına karar verin.

Kompozisyonda çerçeveleme

Bir sahneyi çerçevelemek söz konusu ise, çerçeve içine çerçeve ekleyerek farklı bir kompozisyon tekniği kullanabilirsiniz. Çerçeve içine çerçeve eklemek sahneye daha fazla odak toplar - ayrıca, izleyicilere nereye odaklanmaları gerektiğini söyler. Fotoğrafçıların bunu nasıl gerçekleştirdiğine bir göz atalım:

© Alex Webb / Magnum Photos
Alex Webb'in bu harika fotoğrafında, bir nehirde sörf yapan birisinin fotoğrafını çektiğini ve sörfçünün üzerine bir keskin nişancı dürbünü ile bakıyormuş gibi bir izlenim vermeye çalıştığını görüyoruz:

1. Şekil: "12'den vurduğu" çerçeveye dikkat edin
Çerçeve (nişangah) bize odak vermektedir. İzleyiciyi, (soldaki bisikletliden ziyade) çerçeve içindeki sörfçüye odaklanmaya zorlamaktadır. Ayrıca, sörfçünün bir keskin nişancı tarafından izlendiğine dair bir his de vermektedir — neredeyse vurulmak üzere.

Bu fotoğrafı gördükten sonra, ilham aldım ve Manila'da gezerken bu fotoğrafı çektim:

Manila, 2013
Bu karede görebileceğiniz gibi, Webb'in fikrine benzer bir şekilde adamın kafasını parmaklıklar arasına yerleştirerek (ve bir keskin nişancı dürbünü ile takip ediliyormuş gibi) çerçeveledim:

1. Şekil: Çerçeve içinde çerçeve
Bu sahne karşılaştığımda, kasıtlı olarak bu konuma hareket ettim, böylece parmaklıklar arasındaki boşluk adamın kafasının tam üzerine yerleşmiş oluyordu. Adamın tehditkar bakışını ve çerçevenin orta-sağındaki yakışıklı erkek saç tıraşı modellerinin yan yana duruşunu beğendim.

Bir diğer harika örnek de Christophr Anderson''un "Capitolio" projesinden geliyor:

© Christopher Anderson / Magnum Photos
Bu fotoğraf, kitaptaki en ilgi çekici fotoğraflardan birisidir. Her şeyden önce, görseldeki tüm kareler ve dikdörtgenler görsel olarak ilgi çekicidir:

1. Şekil: Çekimdeki tüm kare/dikdörtgenlere dikkat edin
Ayrıca, arka plandaki binaların mükemmel kafes etkisine dikkat edin. (Yansımadaki) Adamın fotoğraf içinde hapsedildiği hissi vermektedir.

2. Şekil: Adamın çevresinde sanki bir kafes var
Belki, bu metaforu daha da ileri götürür ve adamın kendi zihni içinde sıkışıp kaldığını düşünebilirsiniz.

Elbette, bu fotoğrafın en zorlayıcı kısmı, adamın kendi kafasında nasıl bir yansıması olduğudur:

3. Şekil: Adam, kendi zihninde tutsak gibi görünüypr
Bu fotoğrafa her bakışımda, görsel olarak zihnim karışıyor. Bir fotoğrafçı olarak, fotoğrafın aynaya yansımasında Anderson'u görmeyi beklerdim. Fotoğrafın nasıl çekildiğine dair %100 emin değilim - fakat anladığım kadarıyla Anderson, kendisi işaret edilirken (bina içindeki) adamın fotoğrafını çekiyordu. Daha sonra, adamın arkasındaki (bina içindeki) aynayı.

Fotoğrafın teknik olarak nasıl çekildiğine bakılmaksızın, fotoğraf sanki bir "fotoğraf içinde fotoğraf" (bir film olarak düşünün) karesi gibi. Fotoğraf, çerçeve içindeki modelin zihnine bakıyor - ve sanki yansıma adamın zihninde sonsuza kadar tekrar edecek gibi görünüyor.

Bu örnekte görebileceğiniz üzere, çerçeve bir yansıma sonucu elde edilmiştir.

Kendi portresini çekmeyi seven (ve kendisini çerçeveleyen) Lee Frieadlander'in bbaşka bir güzel örneği ile devam edelim:

© Lee Friedlander
Bu fotoğraf hakkında sevdiğim şey, arka plandaki binanın, uzak sağdaki kapının ve elbette Mustang'li (takım elbiseli ve şapkalı) adamın mükemmel geometrik şekillerle çerçevenin doldurulmasıdır. Daha sonra, Friedlander'in çerçevenin ortasında yer alan özçekimi:

1. Şekil: Çerçeveyi dolduran tüm şekillere dikkat edin
Ancak, bana göre bu fotoğrafı daha da çekici kılan, fotoğrafın ortasında, küçük bir kutu içinde kalan, Friedlander'in küçük özçekimidir. Sanırım, çekim yaptığı pencerenin arkasında bir ayna yer almaktaydı - ve bu ayna onun sahneye yansımasını sağladı:

2. Şekil: Friedlander'in çekimdeki harika özçekimi
Bunu kolaylıkla fark edebilirsiniz, çünkü başka bir karedir (ve büyük bir beyaz karşıtlık meydana getirmektedir) - Friedlander'in çekimde öne çıkmasını sağlamaktadır. "Çerçeve içinde çerçeveye" harika bir örnek.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
HCB'nin en ilgi çekici fotoğraflarından birisi de, kodesten bakan bu adamın fotoğrafıdır. Çerçevenin en ağındaki adam, oldukça karakteristiktir: resmi görünümlü bir şapkası, ilginç bir bıyığı vardır ve sağ gözünün üstündeki yansımanın ışıltısı olağanüstüdür. Ve elbette, gözlüklerinin dairesel şekli (ve yansıması) çerçevenin ortasındaki yarım daire ile yansıma yapmaktadır:

1. Şekil: Çekimdeki tekrar eden dairesel şekillere dikkat edin
Ve elbette, çerçevenin sağ kısmında, çevresindeki dikdörtgen ile "çerçeve içinde çerçeve"ye dikkat edin.

2. Şekil: Fotoğrafın sağındaki "çerçeve içindeki çerçeve"ye dikkat edin
Ve diğer bir güzel dokunuş da (fotoğrafa denge sağlayacak bir şekilde) sol taraftaki dikdörtgenlerde yer almaktadır:

3. Şekil: Çekimde tekrar eden dikdörtgenlere dikkat edin
Genel olarak, çerçeve içindeki çerçeve"nin sağdaki adama dikkati nasıl çektiğini görebilirsiniz. Tüm dikkat onun üzerine yoğunlaşmıştır.

Ve elbette, çerçevenin orta-solundaki adam da çerçeveye başka bir ilgi katmanı eklemektedir.

Çerçevedeki içerik açısından, fotoğraf büyüleyicidir. Bana göre, fotoğrafın sağındaki adam bir "abi" gibi görünmektedir - sizi her zaman uğursuz bir gözle izlemektedir. Onun destansı bıyığı, Stalin'i anımsatmaktadır - bu da size tehditkar ve totaliter bir izlenim sunmaktadır:

Adamın bıyığı bana Stalin'i anımsatıyor
Ayrıca, bıyıklı adamın bakışı, kapıyı zorlamaya çalışan soldaki adama bakıyormuş gibi bir izlenim vermektedir:

4. Şekil: Bıyıklı adamın sola doğru bakışına dikkat edin - dikkati çerçevenin orta-solunda yer alan adama yönlendiriyor
Sonuç olarak, HCB'nin bu fotoğrafı, fotoğrafın biçimi açısından (çerçeve içinde çerçeve, tekrarlayan dikdörtgenler ve daireler) ve çerçevedeki içerik açısından uğursuzluk hissi (abi) veren bir muhteşem örnektir.

En sevdiğim örneklerden biri, Charlie Kirk'in "Japanese Women Are Beautiful" serisinden geliyor:

© Charlie Kirk, "Japanese Women Are Beautiful" serisinden.
Her şeyden önce, büyüleyici olan, çerçevenin ortasında yürüyen merdivenle yukarı çıkan kadının aynadaki yansımasına bakışıdır. Onun bakışı dalgın ve merak uyandırıcıdır, ve tuttuğu kenarlık onu huzursuz ediyor gibi görünmektedir. Etrafındaki tüm geometrik şekiller de oldukça belirgindir ve onu çerçeve içinde çerçeve içine yerleştirmektedir:

1. Şekil: Çekimdeki tüm sert geometrik şekiller
Ancak, çekimdeki kadını esas olarak çerçeveleyen geometrik şekil aşağıda göterilmiştir:

2. Şekil: Kadını çerçeveleyen ana çerçeve
Charlie, bana çekimin arkasındaki hikayeyi anlattı - Tokyo'daki bu yürüyen merdivende harika bir çekim yapma hayali kurduğunu söyledi. Ve bir gün bu anı görüş ve yakalamış.

Ayrıca, bu çekimi "bal-kaymak" yapan - çekimin sol alt köşesinde kalan kadın elidir.

3. Şekil: Çerçevenin sol alt kısmında kadın eli
Charlie'nin fotoğrafında da görebileceğiniz gibi, çerçeve dikdörtgen olmak zorunda değildir - çok daha keskin kenarlı olabilir ve farklı kenarları ve açıları olabilir.

Sonuç

Önceki örneklerde de gösterildiği gibi, sokak fotoğraflarına çerçeveler ekleyebilmenin farklı yolları vardır:

1. Çerçeve içinde neyin yer alacağına ve neyin yer almayacağına karar vermek:

Netherland, 2012

2. Çerçeveyi bir hedef noktası gibi - konuyu hedef alacak şekilde göstermek

Manila, 2013

3. Çerçeveyi bir özçekim olarak (ya da yansıma) göstermek

 © Lee Friedlander

4. Çerçeveyi çok daha "keskin" bir hale getirmek - çerçeve her zaman bir dikdörtgen olmak zorunda değildir (bazen çok daha karmaşık şekillerde olabilir):

© Charlie Kirk
Öyleyse, dışarı çıkın ve çekim yaparken daima çerçeveleri araştırın. Konunuza odaklanın ve asla çerçeveleme temelinin sizi hapsetmesine izin vermeyin.

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status