Son Yazılar

27 Ağustos 2018 Pazartesi

Sokak Fotoğrafçılığı Kompozisyon Dersleri #14: Kare Formatı


Bir süredir, sokak fotoğrafçılığında kare formatı ile ilgileniyorum. Hayranlığım ilk olarak Hollandalı bir fotoğrafçı olan Jeroen Helmink'in eserlerinden ilham aldım.  6x6 format ile ilgili eğlenceli olan bir şeyler vardı — çerçeve içinde mükemmel dengeyi oluşturmakla birlikte sadeliğin yanı sıra bir yenilik de meydana getiriyordu.

Elbette, Instagram son yıllarda son derece yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı – ve kare formatı "Instagram çekimleri" gibi görünmekte. Instagram'ın 6x6 formatı (orta-format filmi) mahvettiğini duydum.

6x6 simetri. Fotoğraf: Diane Arbus

Bununla birlikte, çekim yaptığınız fotoğraf makinesinin, formatın veya en/boy oranının gerçekten önemli olduğunu düşünmüyorum. Nihayetinde en önemli şey, kalplerimize veya ruhlarımıza hitap eden, görsel açıdan etkileyici bir görüntü ortaya koymaktır.

Şahsen, akıllı telefonumla birçok kare-formatlı fotoğraf çekiyorum (ve bunları Instagram'a yüklüyorum). Aslında, Instagram uygulamasıyla çekim yapmayı ve genel olarak "Amaro" filtresini kullanmayı tercih ediyorum, telefonu uçak moduna alıyorum (fotoğrafları hemen yüklemem gerekmiyorsa) ve fotoğrafları (yüklemeden önce) telefonuma kaydediyorum.

Kare formatının oldukça eğlenceli olduğunu fark ettim. Dünyayı bir manzara formatında görmeye alışık olduğumuz için, kare-kırpma formatında gördüğümüzde bir tuhaflık hissederiz.

Kare kırpmanın bu kadar çekici olmasına neyin neden olduğunu bilmiyorum – fakat kişisel olarak hoşuma giden birçok şeyi biliyorum. Bu makalede, sokak fotoğrafçılığındaki en sevdiğim kare formatlı fotoğraflardan bazılarını size de sunmak için kullanacağım ve bu sırada sokak fotoğrafçılığı ile ilgili bazı pratik ipuçlarından da bahsedeceğim.

Lee Friedlander

Lee Friedlander, tüm zamanlar açısından, benim en beğendiğim sokak fotoğrafçılarından birisidir. Onun mizah duygusunu, çekimindeki melankoli ve sadeliği ve güçlü kompozisyonları seviyorum. Daha önce ondan birçok yerde bahsettim.

Friedlander, yaşamı boyunca çoğunlukla Leica (35mm film) ve Hasselblad Super Wide (6x6 orta-format film) olmak üzere, birçok farklı formatta çekim gerçekleştirmişti.

Bu bölüm için, onun en sevdiğim 6x6 fotoğraflardan bazılarını inceleyecek ve bu fotoğraflardan neden hoşlandığımı (ve neden bu fotoğrafların çekici olduğunu) açıklayacağım:

Lee Friedlander / Memphis, 2003

Lee Friedlander / Memphi, 2003
Bu fotoğraf, Friedlander'in "Sticks & Stones" projesinin bir parçasıdır ve Memphis'te 2003 yılında çekilmiştir.

Friedlander birçok kentsel manzara — kentsel çevrenin fotoğrafını çekmiştir (çoğunlukla insanlar olmadan, güçlü kompozisyonlara ve görsel ögelere odaklanmıştır).

Çekimleri hakkında öncelikli olarak hayan olduğum nokta, çerçevenin dolduruluş biçimidir.

Çerçevenin hemen hemen her bölgesini doldurmuştur. Sol üst köşedeki elektrik telleri bir yönelen hat çizerek çerçevenin tepesindeki üçgene bağlanmıştır. Sol alt köşede, çerçevenin ortasına doğru yönelen dikenli tel çit bir yönelen hat oluşturmaktadır. Sağ alt köşede, trafik tabelasının ve bir ışık direğinin gölgesi ile birlikte Friedlander'in otoportresinin küçük bir görüntüsü bulunmaktadır.

Muhtemelen çalışmayan tek bölge, fotoğrafın sağ - üst köşesidir (biraz boştur — burada bir kuş, uçak ya da başka herhangi bir şey olmasını isterdim):


Fotoğrafı gerçekten harika yapan şey, çerçevenin ortasındaki üçgen şekilli yapıdır — bu yapı, çerçevenin üst kısmındaki üçgen tabela ile bir yansıma oluşturmuştur:


Ayrıca, çerçevenin sol üst köşesindeki telefon direğindeki çizgiler de mükemmeldir; hem çerçevenin üst bölgesindeki üçgen tabela ile birleşmekte hem de görüntünün perspektifini düzleştirmektedirler:


Ayrıca, fotoğrafa hoş bir hareket duygusu katan eğrileri ve yönelen hatları da beğendim.


Nihayeteinde, bu kare formatlı fotoğrafın başarılı olduğunu hissetmemi sağlayan şey, dolu bir çerçevesinin olması, güçlü geometrik şekiller barındırması (üçgenler, doğrusal hatlar ve eğriler) ve çekimdeki dengedir.

Lee Friedlander / Nebraska, 1999 / America By Car Portföyü


Friedlander'in "America by Car" serisindeki bu fotoğraftaki gerçeküstülük fikrini seviyorum.

Tüm "America by Car" serisi fotoğraflarında, Friedlander aracının içerisinden, dışarı bakan bir şekilde çekimleri gerçekleştirmiş. Bazı çekimlerinde, arka plandaki çevreyi dengelemek için flaş kullandığını fark edebilirsiniz. Bunun yarattığı etki, çekime daha yüksek bir dinamik aralık ve bir gerçeküstülük duygusu katmaktır (ne içeride ne dışarıdadır?).

Bu çekimi ilginç kılan şey, bizon, sığır, boğa, koyun (hangi hayvan oldukları tam olarak belli değil) sürüsü ile aracın filtreli camının sürünün altını hafifçe çizmesidir. Fridlander burada ölçek duygusuyla oynamaktadır (hayvan sürüsü neredeyse aracın penceresinin üzerinde duracakmış gibi görünüyor). Fakat biz biliyoruz ki, sürü gerçekten çok uzaktadır.

Bu çekimin kare kırpma olarak işlenmesinin sebebinin çerçeve içindeki kare ve dikdörtgen şekillerin tekrar etmesi olduğunu düşünüyorum. Çerçeve içinde çerçeve bulunmaktadır:


Sadece bu da değil, çekime birçok diğer dikdörtgenler de eklenmiştir:


Ayrıca, hayvan sürüsü ile aracın camı arasındaki beyaz boşluk da hoşuma gidiyor. Bu da ona iyi bir ayrılma duygusu ile şekil-zemin ilişkisi katıyor:

Çekimdeki iki ögeye dikkat edin (sürü ve aracın camı)
Mavi hat çerçeve içindeki iki ögeyi ayırmaktadır.
Ve elbette, çekimde birçok hoş eğri de görülmektedir — kapıda ve el tutma yerlerinde — ve bu da çekimi çok daha dinamik bir hale getirmektedir:


Sonuç olarak, çekimde en çok sevdiğim şeyler, gerçeküstülük duygusu, güçlü çerçeveleme (kare formatı ile çok daha güçlü bir hale gelmiş) ve eğrilerin kullanımıdır (çekimdeki kare/dikdörtgenle uyumsuzluğu).

1:1 (Kare) Formatı ile Uyum

Ek olarak, kare formatında çekim yapmak istiyorsanız, dışarı çıkarken aklınızda sadece kare formatı bulunmalıdır diye düşünüyorum.

Örneğin, bir Hasselblad, Rolleiflex ya da herhangi bir 6x6 orta ölçekli bir fotoğraf makinesi ile çekim yapıyorsanız, yalnızca kare biçimi ile çekim yapmakla sınırlı olacaksınız.

Sanırım, birçok fotoğrafçı dışarı çıktığında dijital RAW olarak (3:2 en-boy oranı ile) çekim yapıyor ve daha sonra çekimleri kırparak kareye çevirmeye çalışıyor.

Bunu dijital kameralar ile yapmak oldukça kolaydır – kamera menüsüne gidin, RAW+JPEG seçimini yapın ve 1:1 en-boy oranını seçin. Birçok kamera RAW+JPEG seçiminde 1:1 en-boy oranına izin vermektedir.

Mike Peters

Bir başka çağdaş sokak fotoğrafçısı, Hasselblad ile 6x6 çekimler yapan Mike Peters'tir. Güçlü sokak portreleri çekmiştir.

Çalışmalarını "The Dream" serisinde görebilirsiniz.

Mike Peters / Coney Island / 2010

Gabrielle and John with Charlie McCarthy / Mike Peters
Bu fotoğraf, Mike Peters'in en beğendiğim fotoğraflarından birisidir. Fotoğrafın hikayesini Flickr'de şöyle anlatıyor:

Bazılarını Charlie'yi merak edebilir, çünkü ben ettim. Gabrielle'yi sörf yaparken ilk gördüğümde Charlie, hemen sağ tarafta gördüğünüz kırmızı sandalyede oturuyordu. ahile indiğimde, Gabrielle John ve Charlie ile birlikte oturuyordu. Biraz konuştuk, biraz rom paylaştık ve birkaç fotoğraf çektim. Onu yere uzattılar, neden bilmiyorum ama, bundan oldukça memnun kaldım!

Çekim anında beni kendine çeken şey, çekimde karşılaştığım sürpriz duygusuydu – sahilde çekici bir çift, samimi bir mesafe, ve rastgele - altta tüyler ürpertici bir kukla.

Kompozisyon açısından, ilk olarak Mike Peters'in çift ve alttaki kukla ile oluşturduğu üçgen kompozisyonu sevdim. Varlıkların hoş bir dengesi var – ve çerçevede üç varlık var (çoklu konularla çalışılırken en iyi sonuçlar 3'lü çekimlerde gerçekleşir):


Sadece bu değil, çekimdeki farklı vücut hareketlerini de sevdim. Çerçevenin sol kısmındaki kadın sağ-alt köşeye (kuklayı eliyle kavrar ve kolu ile başını tutarken) bakarken adamın sol kolu çerçevenin sağ-alt köşesine doğru, bakışları ise çerçevenin soluna doğru yöneliyor ve son olarak kolları ve bacakları çapraz bir şekilde duran kukla soluna doğru bakıyor:


Dolgun göğüsleri ile kadın ve hoş göğüs kılları ile adamdan oluşan bu çift aynı zamanda son derece seksi.

Çekimde güzel bir renk dengesi var — çerçevenin üst kısmındaki mavi tonlara karşı çerçevenin alt kısmındaki kırmızılar hoş bir uyumsuzluk meydana getirmiş:


Nihayetinde, çekimi güçlü yapan şey bağlamıdır (çerçevede neler oluyor). Hem kadın hem de erkeğin ilginç bakışları var. Kadın, dolgun göğüsleri ile, rastgele bakışları ile ve başının üzerine uzattığı kolu ile son derece seksi görünüyor. Adamın yüzünde, uzaklara bakar şekilde, hafif bir gülümseme var — gri saçları ile gri göğüs kıllarının keskin bir bağlam oluşturduğu. Ve elbette, bal-kaymak olan (en iyi detay), ürpertici bir gülümsemesi olan ürpertici kukla, sahilde (çiftin çocuğu imiş gibi) dinleniyor:


Şu anda kendinize soruyor olabilirsiniz — Mike (ya da Friedlander) ya da bu makaledeki herhangi bir fotoğrafçı bütün bunları kasıtlı olarak mı yaptı? Bazılarının kasıtlı olduğunu düşünüyorum, bazılarının sezgisel ve bazılarının da rastgele. Fotoğrafların amacı ne olursa olsun, çekimler hakkında beğendiklerimi size sunuyorum.

"Kazara" gerçekleşmiş olsa bile, fotoğrafların herhangi bir bölümünün yerde yere vurulmaması gerektiğini düşünüyorum. Eğer işe yarıyorsa, başarılıdır.


Mike Peters / Brighton Beach, NY


Bu fotoğrafta, Mike Peters 6x6 en-boy oranını ustaca kullanmıştır.

Her şeyden önce, formatın kareliği kadının başını, gözlüklerini ve ağzının ve burnunun üçgen şeklinin dairesel doğasını mükemmel bir şekilde yan yana getirmiştir:


Sadece bu da değil, Mike kadının kafasının çevresinde çok önemli bir negatif alan bırakmıştır:

Kadının kafasının üzerindeki negatif alan mavi ile vurgulanmıştır.
Aynı zamanda, çoğunlukla doğal renklerdeki arka plan ve kadının serin-renkli şalı (yeşil, mavi, turkuaz) ile açık-kırmızı dudakları bir uyumuzluk oluşturmuş ve çekimde (renk teorisi açısından) mükemmel bir uyum sağlamıştır.

Fotoğrafı bulanıklaştırırsak (Photoshop'ta "gaussian blur" aracı kullanarak), görüntüdeki renk tonlarını daha rahat bir şekilde görebilirsiniz:


Burada, serin ve sıcak renklerin ana hatlarını görebilirsiniz:


Çekimde kadına yönelen oldukça güçlü yatay çizgileri de görebilirsiniz:


Dahası, çekim, kadın ve arka plan açısından başarılı bir ayrıma sahiptir, çünkü arka plan oldukça temizdir ve Mike bunu geniş bir açı ile kullanmak istemiştir.

Mike bu çekimi nasıl gerçekleştirmiştir? Bu konuda konuşmuş. Flickr üzerinden açıklamaları:

Soru: Fotoğraf çekmeden önce ya da sonra ona güzel bir şey söyledin mi?
Mike Peters: Eskiden kameraları nasıl sattığı hakkında konuştuk. Yine de Hasselblad'ı hiç duymamıştı.
Bu küçük konuşmadan anladığımız şu olmalıdır — sokakta fotoğrafını çekebileceğiniz harika bir konu bulduğunuzda, sadece habersiz çekim yapmayı düşünmeyin. İzin istemekten korkmayın.

Sonuçta, ben kadınla iletişim kurdum, onun canlı renklerini, kaprisli ve şık görünüşünü ve yaşlılığını sevdim.

Diane Arbus

Elbette, Diane Arbus'tan bahsetmeden 6x6 fotoğraf hakkında konuşamayız. Diane Arbus ayrıca, çoğu sokak fotoğrafı olmak üzerei kendi Rolleiflex'i ve flaş ile birçok 6x6 siyah beyaz çekim de gerçekleştirmiştir.

Diabe Arbus'un çektiği aşağıdaki fotoğraf, bana Mike Peters'in yukarıdaki çekimini anımsatıyor – sadece, burada Arbus daha yakından, flaş ile ve görece daha düşük açı ile ve çok daha simetrik olarak çekimi gerçekleştirmiş:

Diane Arbus / Lady with Earrings


Çekimde ilk dikkat çeken şey, flaş kullanımının kadını arka plandan ayırmasının başarıya ulaşmış olmasıdır. Kadının gizemli bakışını ve yüzündeki küçük siyah ağı seviyorum.

Ayrıca, hemen fark edilen bir diğer şey, çekimdeki çemberlerin bolluğudur (çekimi kare-kırpımına karşı bir uyumsuzluk oluşturmuştur):


Ayrıca, 6x6 çekimi mükemmel bir hale getiren simetri hissi muhteşemdir:


Ayrıca, Arbus, kadının göğsü çerçevenin altına uzanacak bir şekilde çerçeveyi başarılı bir şekilde doldurmuş, çerçevenin sağ üst kısmına bir bina yerleştirmiş. Sol üst kısımda kadının kafası ile binanın bir kısmı üst üste biniyor, ancak çekim hala güçlüdür:


Diane Arbus – Circles

Benzer bir görüntüde, Diane Arbus, dairelerle dolu bir kadının yakın-kırpılmış bir fotoğrafını çekmiş:


Diane Arbus – Symmetry in Twins


Bir ek not olarak, çerçeve içinde çemberler ile kare arasında bir uyumsuzluk bulunduğunda en iyi sonuçların ortaya çıktığını düşünüyorum.

Ayrıca, kare fotoğraflarda simetri kullanmanın, harika bir fotoğraf oluşturmak için çok daha önemli olduğunu düşünüyorum.

Örneğin, Arbus'un bu ünlü "ikizler" fotoğrafında, ikizlerin çekime nasıl güçlü bir simetri kattığını görebilirsiniz:


Çekimde çalışan bir diğer şey de, ikizlerin birer kopya gibi görüntüsüdür — buna karşın ikizlerin yüz ifadelerinde bir uyumsuzluk görülmektedir. Sağdaki kız mutlu görünürken soldaki kız eziyet çekiyor gibi görünüyor.

Şekillerinin birbirlerini nasıl yansıttığını görebilirsiniz:


Mike Peters / Triplets

Benzer şekilde, Mike Peters'in bu fotoğrafında, (3'lü) güçlü bir simetri görebilirsiniz:


Simetriyi aşağıda görebilirsiniz:


Vivian Maier

Bir sokak portresinin nasıl çekileceği ile ilgili olarak, nesnelerin görece ortalanmış olmasının, gözlerin de çerçevenin üst üçte birlik kısımda bulunmasının başarılı sonuç vereceğini düşünüyorum.

Vivian Maier'den bazı örnekleri aşağıda görebilirsiniz:






Ve görebileceğiniz üzere, fotoğrafları üst üste istiflersek, neredeyse aynı şekilde çerçevelenmiş gibi görünüyor:



Aşağıda kırmızı renk ile kabaca vücutların nasıl konumlandırıldığını vurguladım:


Ve mavi renk ile gözlerin bulunduğu konumlar vurguladım:


Lightroom'da "üçler kuralı"nı oluşturacak ızgaraları fotoğrafın üzerine yerleştirdiğimde, genel olarak bu ızgaraların takip edildiğini görebiliyoruz:


Ayrıca, Lightroom'da "çapraz ızgara"nın da düzgün bir şekilde uygulanmış olduğu görülüyor:


Ek olarak, Lightroom'daki farklı katmanlara erişmek için, üst kısımdaki "Develop" modülüne gidin (kısayol: "D"), daha sonra kırpma aracına gidin (kısayol: "R"), ve ardından "O" kısayolu ile kaplamayı değiştirin. Ayrıca, kaplamaların yönünü değiştirmek için "Shift + O" kısayolunu da kullanabilirsiniz.

Dikkat çekici bir diğer nokta da bütün modellerin başlarının üzerinde bir negatif alan bulunmasıdır. Bunun neden yapıldığı ile ilgili bir fikrim yok – yine de bunu gözlemledim ve ilginç buldum.

4x5 kırpma oranını koruyan ve her modelin başının üzerinde bulunan negatif alanı mor ile işaretledim. Acaba bazı kalıpları rastgele görüyor ve rastlantısallıktan dolayı kafam mı karışıyor? Hiçbir fikrim yok — belki de bu fikri yorum bölümünde uzun uzadıya tartışabiliriz.



Ayrıca, kırpma kaplamasını "Altın Oran" olarak değiştirdiğimde, görüntünün üçler kuralından daha iyi bir şekilde durduğunu fark ettim — "göz bölgesi"nin kenarları (mavi ile işaretli) çerçevenin kenarları ile uyumludur:



Her neyse, sanırım kendinden geçiyorum — karelere geri dönelim.

Shinya Arimoto – Sokak Portreleri

Hasselblad süper geniş kamera ile sokak portreleri çeken bir diğer harika sokak fotoğrafçısı, Tokyo'dan Shinya Arimoto'dur. Sokaklarda, flaşla çoğunlukla ilginç portre karakterleri çekiyor. Onun en sevdiğim fotoğraflarından bazıları:







Vivian Maier'e benzer şekilde, çoğunlukla modelinin gözlerini çerçevenin üst üçte birlik kısmına (ya da çerçeveye daha yakın bir konuma) yerleştirmiştir.

Eric Kim - Instagrams from America

Aşağıda, kare formatlı bazı örneklerimi görebilirsiniz. Bunlar, devam eden "Instagrams from America" serimin parçalarından örnekler. Tüm çekimler akıllı telefonlarla yapıldı (Galaxy S3, Note 2, Galaxy S5):













Kare formatlı fotoğraf çekimi için ipuçları

Aşağıda kare formatlı fotoğraf çekimi için bazı hızlı ipuçlarını bulabilirsiniz:

1. Çerçeveyi doldurun
2. Çerçevede kareler ile çemberler arasında uyumsuzluk oluşturun
3. Tek bir kişinin fotoğrafını çekiyorsanız, onu ortalayın, onun gözlerini çerçevenin üst üçte birlik kısmına yerleştirin
4. Görüntünüze çizgileri ve geometriyi entegre edin
5. Simetrik görüntüler oluşturun
6. Kare görüntüleri kasıtlı olarak çekin (rötuş ile herhangi bir görüntüyü kırparak kare formatına çevirmeyin)

Sonuç

Kare-formatında fotoğraf çekimi konusunda bir uzman değilim, ancak bu fotoğrafları son derece etkileyici buluyorum. Kare-formatında çekim yapmış olan ustaların çalışmalarını incelemek isterseniz, aşağıdaki fotoğrafçıların çalışmaları ile başlamanızı tavsiye ederim:

Ustalar:

* Lee Friedlander
* Diane Arbus
* Vivian Maier

Çağdaş:

* Mike Peters
* Shimya Arimoto

Kompozisyon hakkında daha fazla bilgi edinin

Aşağıda, sokak fotoğrafçılığı ve kompozisyon yazı dizisindeki tüm makaleler yer almaktadır:

Bu makaledeki tüm fotoğrafların telifi kendi sahiplerine aittir.

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status